Много шум и слабо използване: Защо бизнесът се бави с AI?
Генеративният изкуствен интелект ще промени правилата на играта за повечето организации и ще отличи лидерите от последователите
Степента на внедряване на генеративния изкуствен интелект в бизнеса все още не отговаря на шума около технологията. Основните пречки пред широкото му използване са поверителността на данните, регулирането и IT инфраструктурата. Това показват резултатите в скорошно глобално проучване сред повече от 300 бизнес лидери, проведено от MIT Technology Review Insights и австралийската телекомуникационна компания Telstra.
Само 9% от анкетираните използват AI в значителна степен, гласи един от основните изводи. Въпреки че повечето лидери са оптимистично настроени относно потенциала на изкуствения интелект и очакват да разширят използването му, понастоящем дори ранните ползватели на тази технология я прилагат за ограничени бизнес области.
Съществува погрешно схващане за това колко лесно е да се пусне зрял, готов за работа в предприятията генеративен AI“, отбелязва в доклада от проучването Стела Солар, директор на Австралийския национален център за изкуствен интелект.
Приемането му може да изисква от компаниите да „подобрят качеството и възможностите за обработка на данни, мерките за защита на личните данни, уменията за работа с AI и да въведат безопасно и отговорно управление на AI в цялата организация“, добави тя.
Има допълнителни елементи като дизайна на приложението, връзката с данните и бизнес процесите, корпоративните политики и други, които все още са необходими.“
Амбиции и насрещни ветрове
Повечето бизнес лидери заявяват, че очакват до 2024 г. броят на бизнес функциите или общите цели, за които ще бъде внедрен генеративен AI, да се увеличи повече от два пъти.
Ранните пионери през 2023 г. са внедрили технологията предимно за автоматизиране на повтарящи се задачи с ниска стойност поради това, че те изискват по-малко човешки надзор, посочва Крис Леванес, ръководител на маркетинга за Южна Азия в Telstra.
Цели 85% от анкетираните очакват до 2024 г. да използват генеративен AI за тези задачи с ниска стойност, като 77% очакват да го приложат в обслужването на клиенти, а 74% – за стратегически анализ.
Продуктовите иновации, логистиката на веригата за доставки и продажбите са други области за потенциално внедряване.
В доклада, който определя тези планове като високо ниво на „амбиция и гордост“, се споменават няколко пречки пред широкото внедряване на генеративния AI през следващата година, а именно IT ресурсите и възможностите.
По-малко от 30% от анкетираните оценяват IT характеристиките на своите компании като благоприятни за бързото внедряване на генеративен AI, а тези, които внедряват генеративен AI, имат още по-малко доверие в IT инфраструктурата си, която ще поддържа новата технология.
Същевременно 56% от анкетираните са заявили, че техните бюджети за инвестиции в IT като цяло са ограничаващ фактор за внедряването на генеративен AI.
Цели 77% от анкетираните посочват регулациите, съответствието и защитата на личните данни като ключови пречки пред бързото внедряване на генеративния AI – водеща грижа за екосистемата на генеративния изкуствен интелект, откакто технологията изгря в края на 2022 г. след пускането на популярния ChatGPT на Open AI.
Оттогава технологията стана повод за множество съдебни дела, свързани с авторските права на материали, генерирани от AI. Големи компании също така се сблъскаха с изтичане на чувствителна информация и проблеми със сигурността, дължащи се на нейното използване.
По време на представянето на доклада на Масачузетския технологичен институт в Сингапур в понеделник Лорънс Лиу, директор по иновациите в областта на изкуствения интелект в Сингапур, повтори, че справянето с тези рискове ще изисква създаването на добре установени структури за управление и протоколи за сигурност на моделите на изкуствения интелект.
Компаниите трябва да се запитат: имаме ли подходящо управление и правилно ли са сегментирани или защитени нашите вътрешни документи?“, каза Лиу, като отбеляза, че предприятията ще искат да избегнат наличието на модели на AI, които могат да бъдат подмамени да разкрият лична информация, като например заплатите на служителите.
Според доклада способността за справяне с тези рискове зависи и от това дали компаниите прилагат стабилни вътрешни мерки за киберсигурност. Други пречки пред внедряването на генеративен AI според участниците в проучването включват липсата на подходящи умения за работа с него. Компаниите се притесняват, че не разполагат с подходящия вътрешен талант, както и от неговата недостъпност на пазара.
Отворени към промяната
Все пак проучването отразява като цяло положителни нагласи относно бъдещата роля на генеративния AI в бизнеса. Макар че шест от десет респонденти очакват технологията да наруши съществено тяхната индустрия през следващите пет години, 78% виждат в него конкурентна възможност. Около 8% го посочват като заплаха.
Въпреки че изграждането на решения за генеративен AI, които могат отговорно да обработват големи масиви от данни и да ги контекстуализират за бизнеса, е изключително предизвикателство, според Джералдин Кор, управляващ директор за Южна Азия и ръководител на глобалното предприятие в Telstra International, скоро инвестициите ще си заслужават.
Когато се приложи успешно, генеративният AI ще промени правилата на играта за повечето организации и ще отличи лидерите от последователите“, каза тя.
Според доклад на McKinsey, публикуван миналата година, генеративният изкуствен интелект се очаква да окаже най-голямо въздействие върху секторите на продажбите, маркетинга, потребителските операции, разработването на софтуер и научноизследователската и развойната дейност. Очаква се да добави около 4.4 трилиона долара годишно към световната икономика.