МВФ: Големите корпорации стават все по-алчни

COVID-19 даде тласък на пазарната сила на и без това доминиращите компании

МВФ: Големите корпорации стават все по-алчни

Снимка: Twitter: @KGeorgieva

1440 ~ 2 мин. четене
Енея Георгиева Автор: Енея Георгиева

Пандемията от коронавирус засили пазарната сила на вече доминиращите компании. Това заяви Международният валутен фонд (МВФ), като уточни, че подобна тенденция увеличава риска при изпълнението на средносрочния растеж и забавя въвеждането на иновативни решения, пише Reuters.

Изследването на международната организация сочи, че ключовите показатели за пазарна сила се увеличават сред четирите най-големи играчи в отделните сектори. В това число и надценките спрямо съотношението между разходи и приходи.

Вследствие на пандемията изчисляваме, че тази концентрация сега може да се увеличи в напредналите икономики, колкото през 15-те години до края на 2015 г.“, заяви управляващият директор на МВФ Кристалина Георгиева.

„В отраслите, които са останали незасегнати от кризата (като цифровия сектор), доминиращите играчи са станали още по-независими от пазара“, обясни Георгиева по отношение на задълбочаващия се проблем на глобалната сцена.

Европа в битка срещу големите

Въпреки че на територията на Европейския съюз няма създаден голям технологичен гигант, блокът има достатъчно неприятности и с чуждестранните корпорации. Комисарят по конкуренцията на Европейския съюз Маргрете Вестагер заяви преди дни, че Google е изправен пред „много голямо разследване“ на рекламния му бизнес, добавяйки нов фронт към десетгодишната антитръстова битка.

Технологиите наистина са важен приоритет за нас, защото случилото се през последните 12 месеца е променило много навици“, каза Вестагер.

Нейното разследване във връзка с „екосистемата на Google за реклами“ е част от поредицата технологични проучвания. Тя даде пример с разследвания срещу магазина за приложения и платежната система на Apple, както и със събирането и използването на огромни количества данни от Facebook. Най-напреднало е разследването срещу Amazon.com, което се фокусира върху това как гигантът използва данни на трети продавачи – съмненията са, че използва практики, с които нарушава конкуренцията. Ако това бъде доказано, компанията на Джеф Безос би могла да си навлече глоба до 28 млрд. долара

Коментари: 0