Българската „Евротръст“ атакува Македония и Кения

IT компанията регистрира над 600% ръст на потребителите през пандемичната 2020 г. и за първи път ще излезе на печалба

Българската „Евротръст“ атакува Македония и Кения
Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова

Какво е общото между моряк на кораб в Атлантическия океан, 92-годишна счетоводителка в България и бизнесмен в Канада, които не се познават и нямат никаква роднинска връзка?

А колко пъти сте чували, че се задава краят на хартията? Като всяка друга и нейната „смърт“ е предизвестена, но все още силно преувеличена. Все пак технологии, които могат да я заменят и да отърват хората от досадното разкарване по гишета, съществуват. И пандемията от COVID-19 ги вкара в ръцете на повече хора. Всъщност дигиталните инструменти на практика спасиха социалното и бизнес общуване от пълно блокиране.

„Цялата ситуация е катализатор на един процес, който вече се случваше. Но в момента много хора са принудени да комуникират дистанционно с различни доставчици на услуги – било то администрация или бизнес“, коментира пред Economic.bg Константин Безуханов, главен изпълнителен директор на „Евротръст Технолъджис“.

Неговата компания стои зад мобилното приложение Evrotrust, което дава възможност много неща, които досега са се случвали на хартия или на гише, вече да се правят дигитално и от разстояние. Чрез него човек може да удостовери кой е, както би го направил и с личната си карта. Може да получи препоръчана поща и формуляр за документ, както и да подпише договор с мобилен оператор или банка.

Това е и общото между персонажите от началото. „Най-възрастният ни потребител е 92-годишна счетоводителка, която използва своя смартфон, за да предоставя услугите си на пазара. А един от първите ни клиенти през 2018 г. пък беше моряк, който успя да се идентифицира и да подпише договор със своята банка изцяло отдалечено чрез сателитен телефон в Атлантическия океан“, разказва Безуханов.

Според него един от големите митове около дигитализацията е, че тя е насочена предимно към младото поколение. „За голяма изненада на повечето хора, при нас виждаме много широк диапазон на възрастта на ползвателите“, коментира той. Не е изненадващ обаче повишеният интерес към приложението по време на пандемията. Макар сами по себе си ръстовете да са логични, числовите им изражения са

експлозивни

В системата на Evrotrust вече има регистрирани над 150 хил. човека, като през миналата година потребителите порастват с 630%. Интеграционните партньори са се удвоили, а само електронните подписи наброяват 1.2 млн., което е с 420% повече спрямо 2019 г. Използването на услугата за е-идентификация, която обаче е по-нова, е нараснало с 3000%.

По думите на Безуханов клиентската база не е пораснала изведнъж през пролетта на 2020 г., а набъбва постоянно и „нивата се държат и сега“. Анализът показва, че тя се удвоява на всеки 3.5 месеца, а една от основните причини за това е по-големият натиск за дигитална промяна от страна на самия бизнес.

„Забелязахме две тенденции, които бяха промяна от стандартното. Първо, компаниите от нашата екосистемата задълбочиха използването на услугата, като започнаха да предлагат много по-голямо портфолио от продукти. Също така започнахме да получаваме много запитвания от малки и средни предприятия и това много ни изненада“, отбелязва Константин Безуханов. Той дава пример с лаборатории и компании за бързи кредити, които са само част от малките фирми, посегнали към услугите за е-подписване и е-идентификация.

Дигиталният бум несамо привлече потребители към платформата на българската IT компания, но поведе нагоре и приходите ѝ. Прогнозата преди счетоводното приключване на годината е, че те ще достигнат около 3 млн. лв. и ще са с около 30% над предварителните очаквания, а пандемичната 2020 г., изглежда, ще е и първата печеливша за „Евротръст“.

Скокът на потреблението миналата година на практика валидира нашия бизнес модел, който е базиран именно на приходи от по-голямо потребление.“

В 99% от случаите услугите в Evrotrust са безплатни за крайния потребител, като разходите се поемат от бизнеса. Например, ако една банка иска да предложи е-подписване на клиентите си, то е за нейна сметка. Предвидена е и опция за p2p комуникация (между физически лица) – в този случай индивидуалните клиенти могат да си закупят пакет подписи за лична употреба. А когато става въпрос за използване на е-услугите на държавната администрация, клиентите също могат да закупят подписи, като първите пет са безплатни.

Все по-доброто възприемане на приложението за електронна идентификация и подписване повдига и логичния въпрос за бъдещето. Ясно е, че в съвременния свят България далеч не е мерило за пазарния потенциал на който и да е бизнес, още повече пък в сферата на информационните технологии. Следващите стъпки на българската компания „Евротръст“ са в посока

Македония, Кения, света

В момента druxestvoto е фокусиранo върху Централна и Източна Европа (ЦИЕ) и по-конкретно пазарите, които са като цяло недокоснати от услугите за е-идентификация и е-подписване. „От съществуващата ни база данни от клиенти 7% са чужденци и повечето от тях са в Унгария“, посочва Безуханов. Той открехва и завесата към следващите целеви пазари – Австрия, Македония и Кения.

На дневен ред е западната ни съседка, която е добър пример как проактивността на правителството може да ускори дигитализацията на бизнес процесите. Процесът по внедряването на технологията на „Евротръст“ започва преди около година. През това време държавата създава изцяло нова база данни, в която приложението да може да прави необходимите автоматични проверки за идентичността на потребителя. Дава и зелена светлина за достъп на административните услуги на гражданите. 

„В един такъв партньорски проект бързината на държавата беше също изтъргувана с възможността тези услуги да бъдат изцяло безплатни за гражданите през първата година, което е част и от добавената стойност на стратегическия ни партньор Mastercard“, обяснява Безуханов.

Едни такива услуги неизбежно променят начина, по който се прави бизнес и в дългосрочен план ще трансформират икономиката.

В случая македонското правителството дава възможност на бизнеса да е с едни гърди напред. На един глобален пазар това означава, че една компания може да комуникира дигитално със своите клиенти, без да е рестриктирана от границите на държавата.“

С други думи, това отваря необятни възможности на човек, където и да се намира, бързо да стартира някаква дейност на другия край на света. Той може да е гражданин на Полша, да се намира в САЩ и да си разкрие сметка в българска банка, без да е стъпвал у нас.

„Евротръст“ очаква до средата на тази година да стартира услуги в Македония. В Кения нещата са в по-ранен етап, като в момента се водят преговори с някои големи банки и един от основните телекоми. Отделно от това, решението и към момента е отворено да обслужва клиенти от над 40 държави. Но екип, който да продава продукта на компаниите, има само за тези четири страни (Унгария, Македония, Австрия и Кения). В средносрочен план компанията гледа към Полша, Румъния и другите страни от ЦИЕ. 

Амбицията на „Евротръст“ е да предложи глобално решениe, а това е свързано и с непрекъснато технологично развитие. Към момента компанията изцяло е пренаписала софтуера си, така че да го направи още по-добър. Сега фокусът е в личните данни.

„Искаме да променим логиката, по която се съхраняват лични данни. Те и сега са с най-голяма защита и отговарят на всички изисквания, но са малко или много централизирани при нас. Искаме да ги направим децентрализирани. Защото когато нашата компания порасне, това ще е интересно за всякакви недоброжелатели, които биха поискали достъп“, обяснява Константин Безуханов.

Коментари: 0