„Надявал съм се, че няма да се стигне до това политиците да посегнат на бизнеса ми“
По думите на Велико Желев всички аванси за „Хемус“ са инвестирани в техника и материали
Велико Желев, собственик на „Хидрострой“:

За всичките тези години съм се надявал, че няма да се стигне до това политиците да посегнат на бизнеса ми. Това коментира в интервю за bTV Велико Желев, собственикът на една от най-големите фирми в България – „Хидрострой“.
Ние в строителния бранш си знаем, че когато и да дойдат избори – местни или парламентарни – политиците, без значение от коя партия са, започват да обиждат строителите“, заяви Желев.
Припомняме, че бизнесменът бе арестуван в началото на седмицата по жалба на негов бивш служител, че е бил изнудван и бит в офиса му. Според разследващите Желев се е опитал да принуди потърпевшия да подпише запис на заповед за 68 хил. лв. Желев отрича да има такова нещо и казва, че всъщност служителят е ощетявал фирмата му. Той излезе от ареста под гаранция от 20 хил. лв.
Северната скоростна тангента
Арестът на Желев се случи само дни, след като регионалният министър Иван Шишков съобщи за тънък и липсващ асфалт на Северната скоростна тангента – обект, строен от „Хидрострой“. Шишков заяви, че Европейската прокуратура проверява случая, тъй като строежът е финансиран с евросредства.
По този повод Желев коментира, че министърът е бил подведен.
Не знам кой го подвежда. Може би има лоши съветници.“
Той припомня, че законът в България гласи, че някой е невинен до доказване на противното и не може просто от една ядка на пътя, „да се казва, че сме крадци“. За да се направи такъв извод, изследванията трябва да се направят по определен ред от лицензирана лаборатория, обясни Желев.
Не казвам, че сме безгрешни. Ние сме 60 години на пазара. Мислите ли, че за тези години сме нямали некачествени обекти? Ние заради това имаме гаранции.“
Автомагистрала „Хемус“
Фирмите на Желев участват и в строителството на автомагистрала „Хемус“, като имат договори с държавното „Автомагистрали“ по инхаус процедури. Практиката бе заклеймена като порочна от служебните правителства, тъй като държавната компания няма капацитет да печели търговете за строителство на големи инфраструктурни обекти и превъзлага дейностите на трети фирми, но под формата на доставки на материали и наем на техника. Така цялата отговорност за евентуално некачествено строителство остава в държавата, която за своя сметка трябва да ремонтира построените обекти.
В края на 2021 г. бившият вътрешен министър Бойко Рашков разкри схема, при която въпросните „строители под прикритие“ по времето на ГЕРБ са получавали огромни аванси, които после са се озовали в куфари и сакове, изнасяни от България. Тогава Рашков заяви, че „един велик и жилав“ строител е изнесъл 20 млн. лв. в Дубай. Компанията на Желев е получила аванс от 48 млн. лв.
За толкова години ние като строителите само стоим и мълчим, за да не влизаме в политическите им разправии. Ние сме строителите и не ни интересува кой от коя партия е. Искаме да има правила. Инвестирали сме толкова пари в техника и работна ръка и държим да работим в нашата държава“, заяви Желев по този повод.
Той обясни, че за „Хемус“ държавата не си е свършила работата и не е подготвила документите за магистралата, в сроковете, в които е трябвало. Също обясни, че компаниите му са получили аванс от общо 76 млн. лв. Актуваната и извършена работа е за 136 млн. лв. От тях е приспаднат аванс от 50 млн. лв. и остатъкът е 26 млн. лв.
Защо никой не казва, че ние докато работим, от всяка доставка се приспада аванс и остатъците са това. Това е обезпечен аванс и ние си спазваме договорите.“
По думите му с парите са купени техника, материали и други.
По отношение на изнесените пари в чували, Желев заяви, че всяка година са извършвани пълни данъчни ревизии, без значение кое правителство е било на власт. Фирмите му също са били строго проверявани.
Последно, по времето на „Продължаваме промяната“, бяха унизени всички наши ръководни служители. Бяха възложени ревизии на мен, на съпругата ми, на всички управителни съвети през годините, на финансовите директори, на съпругите и съпрузите им. Приключиха всички ревизии и не се откри един акт.“
Желев заяви, че е превеждал пари от банковите си сметки в други държави, но след като си е плащал данъците.
Нормално е да инвестирам в друга държава. Отвратен съм от бизнес средата в България.“
Коментира, че оборотът на компаниите му през 2020 г. е бил 450 млн. лв., а през 2022 г. е 140 млн. лв. Това, по думите му, се дължи на факта, че за 3 години държавата е обявила единствено 5 тръга за ремонт на пътища.
В България бизнес не може да се прави. Колкото по-рано избягаме да работим другаде, ще бъде по-добре. Заради това отворих офисите в Дубай, Саудитска Арабия, Македония и Румъния.“
Допълни, че води преговори да изнесе дейността си в чужбина. Въпреки това заяви, че ще участва на търгове и в България, но страната вече не е приоритет.
Желев коментира и покупката на фирмата „ВДХ“, сочена за близка до Делян Пеевски, като заяви, че в компанията е видял потенциал.
Делян Пеевски не съм го виждал през живота си. Като я купих и тогава се спекулираше и какво от това? Шест години съм във фиктивна сделка и плащам данъци и кредити ли?“
Повече за Велико Желев и строителния му бизнес, може да четете в материала тук.