Най-големият смартфон пазар се срина до десетилетно дъно
За първи път от 2013 г. продажбите в Китай паднаха под 300 милиона бройки

Снимка: Depositphotos
Продажбите на смартфони в Китай претърпяха рекорден спад през 2022 г., потъвайки с 13% до най-ниското си ниво от десетилетие, съобщава Reuters. Причините се крият в строгия контрол върху разпространението на COVID и забавящата се икономика, които подкопаха апетита на потребителите, показват данни от изследователски фирми на трети страни.
Общият брой на доставените устройства достигна 286 милиона, което е спад спрямо 329 милиона устройства, продадени през 2022 г. Това е и най-ниският обем на пласирани смартфони от 2013 г. насам, като за първи път оттогава годишните продажби останаха под 300 милиона, се казва в доклад на IDC.
Строгите мерки за контрол на COVID-19 натежаха значително на китайската икономика миналата година. Пекин започна да премахва ограниченията през декември, повишавайки потреблението.
Строгата политика за контрол на пандемията доведе до исторически високи спестявания на домакинствата, тъй като потребителските разходи станаха консервативни“, каза Лукас Джонг, който проследява сектора на смартфоните в Китай за изследователската фирма Canalys.
Производителят на Android телефони Vivo е най-продаваната марка през 2022 г. с пазарен дял от 18.6%, според IDC. Общите му доставки обаче са намалели с 25.1% на годишна база.
Някогашният спин-оф бранд на Huawei Technologies – Honor – се класира като втората най-продавана марка с повече от 34% ръст на доставките, макар и от ниска база.
Apple Inc се нареди на трето място, делейки една позиция с Oppo и изкачвайки се от четвъртото място през предходната година.
Общите продажби на Apple паднаха с 4.4% на годишна база, според IDC, но всички други конкуренти, с изключение на Honor, отбелязаха двуцифрен спад.
Като цяло спадът в продажбите на смартфони в Китай отразява представянето на сектора в световен мащаб. През 2022 г. глобалните доставки на смартфони достигнаха 1.2 милиарда, най-ниското ниво от 2013 г. и спад на годишна база от повече от 11%, според IDC.
В отделен доклад на Canalys, публикуван в понеделник, се казва, че през четвъртото тримесечие на 2022 г. Apple е продала 16.4 милиона устройства, което е спад от 24% на годишна база. За сравнение, доставките на Xiaomi през периода октомври – декември са с е свили с 37.3%, докато тези на Honor – с 14.1%.
Това е първият път, когато доставките на Apple намаляват на годишна база в Китай от началото на 2020 г., когато първата вълна на COVID-19 заля страната. Спадът бе причинен от по-ранно пускане на най-новата серия iPhone, както и от работнически вълнения в завода на големия производител Foxconn в град Джънджоу, които се отразиха на веригата му за доставки.
Все пак Apple остава най-продаваният производител на телефони в Китай през тримесечието, достигайки рекордно висок пазарен дял, добави Canalys.