Нови проблеми пред глобалните вериги за доставки
Производителите са изправени пред затруднения заради закъсняващите доставки на суровини

Снимка: Unsplash
Новата вълна на коронавируса, природните катаклизми в Китай и Германия, както и все по-честите кибератаки, насочени към южноафрикански пристанища, могат да застрашат глобалните вериги за доставки, пише Reuters в свой анализ. Комбинацията от неблагоприятни събития може да прекъсне глобалните вериги за доставки. Според компании, икономисти и спедитори, потокът от суровини и потребителски стоки може да намалее значително.
Вариантът „Делта“ започва масово да се разпространява в различни части на Азия. Той е причина много държави да ограничат достъпа на моряци до сушата. Така капитаните на кораби и екипажите им, които наброяват около 100 хил. души, остават закъсали в морето, без престой за почивка и отдих.
„Ние сме вече в криза, а това е много опасен момент за глобалните вериги за доставки“, коментира пред Reuters генералният секретар на Международната корабна камара Гай Платен.
Имайки предвид, че корабите транспортират около 90% от световната търговия, кризата с екипажа нарушава крехкия баланс на всички суровини – от петрол, през желязна руда до храни и техника. Германската компания за транспортни контейнери Hapag Lloyd описва ситуацията като „изключително предизвикателна“.
„Капацитетите на корабите е ограничен, празните контейнери са оскъдни, а оперативната ситуация в определени пристанища не се подобрява. Очакваме това да продължи и през следващите месеци“, коментират представителите на компанията.
Междувременно наводненията в икономическите гиганти Китай и Германия допълнително внасят напрежение в световните линии на доставки, които плахо се възстановяваха от първата вълна на пандемията. Скорошните събития може да компрометират трилиони долари икономическа дейност.
Наводненията в Китай ограничават транспорта на въглища от минни райони, като вътрешната част на Монголия и Шанси. Именно сега електроцентралите се нуждаят от гориво, за да отговорят на голямото потребление през лятото.
В Германия транспортът на стоки се забави значително. След наводненията обемът на закъснелите доставки се е увеличил с 15% в сравнение със седмицата преди трагичните събития.
Проблемите пред производителите
Някои автомобилни производители са принудени да спрат производство поради затруднения, причинени от коронавируса. Toyota Motor Corp заяви тази седмица, че трябва да спре дейността си в заводи в Тайланд и Япония, тъй като не са могли да получат части.
Stellantis временно спря производството във фабрика във Великобритания, защото голям брой работници трябваше да се изолират, за да спрат разпространението на вируса.
Тази година индустрията вече беше силно засегната от глобалния недостиг на полупроводници. Смяташе се, че този проблем ще се реши през втората половина на 2021 г., но сега някои ръководители на компании алармират, че недостигът може да продължи и през 2022 г.
Изпълнителен директор на южнокорейски производител на авточасти, който снабдява Ford, Chrysler и Rivian, заяви, че разходите за суровини за производство на стомана, използвана във всички техни продукти, са се увеличили отчасти поради по-високите транспортни разходи.
Най-големият производител на домакински уреди в Европа Electrolux предупреди тази седмица за влошаване на проблемите с доставката на компоненти, които затрудняват производството. Domino's Pizza заяви, че прекъсванията на веригата на доставки засягат доставката на оборудване, необходимо за изграждане на магазини.
Затрудненията пред глобалните вериги на доставки удрят икономиките на САЩ и Китай. Заедно те формират над 40% от световната икономическа продукция. Това може да доведе до забавяне на световната икономика, заедно с повишаване на цените на всякакви стоки и суровини.
Последните данни от САЩ показват, че растежът ще се забави през последната половина на годината след бумът, регистриран през второ тримесечие, подхранвано от ранния успех на ваксинацията. Бизнесът се бори с недостиг на суровини и работна ръка.