Новите европейски правила ще възпрат пътните нарушители в България
България трябва сама да реши проблемите с корупцията на пътя, липсата на контрол, некачественото строителство на пътища, некачествената маркировка
Петър Витанов, евродепутат:
Евродепутатът Петър Витанов коментира пред БТА серията от промени, които Европейската комисия предлага, за да гарантира пътната безопасност. Сред тях са отнемане на шофьорска книжка за целия ЕС при извършено сериозно нарушение в една от държавите членки, цифрова шофьорска книжка, възможност на 17-годишните да изкарат изпит и да вземат документи за шофиране.
Повече от 20 000 души са загинали по пътищата на ЕС през последната година. По-голямата част от жертвите са пешеходци, велосипедисти и ползватели на скутери и мотори, отчете Комисията.
Една от важните промени, които трябва да бъде обсъдена в Европейския парламент, е свързана с възможността европейците да могат да имат книжки на 17 години, но да карат с придружител до навършване на 18.
„Въпреки че младите шофьори са само 8% от всички водачи на автомобили, те причиняват 40% от фаталните пътни инцидент. Така че тази промяна на директивата е важна както за пътната безопасност, така и за пазара на труда. След една година, в която са придобили умения, те ще имат право да кандидатстват за такава работа. Досега в европейското законодателство имаше празнота - няма как да може да управляваш самолет на 18 години, а да нямаш право да си шофьор на ТИР. Кризата във веригите за доставки подсети европейските законодатели, че има проблем“, коментира Петър Витанов.
Европа обяви и курс към „нулева толерантност към шофиране в нетрезво състояние“.
Новите правила ще позволят на правоприлагащите органи да получат достъп до национални регистри за шофьорски книжки. За да се предотврати безнаказаността на нарушителите по пътищата, ще бъде въведена нова система, позволяваща лишаване от права за шофиране в целия ЕС, когато в една от държавите е получено такова наказание. Новото предложение обхваща тежки пътнотранспортни нарушения като превишена скорост, шофиране под влияние на алкохол или наркотици и причиняване на смърт или сериозни телесни повреди в резултат на неспазване на правилата.
Настоящите правила на ЕС за трансгранично правоприлагане гарантираха, че чуждестранният нарушител не остава анонимен, но по една или друга причина европейската статистика показа, че за 40% от трансграничните престъпления не е имало наказание или нарушителят не е бил глобен“, добави евродепутатът.
„Промяната, която се предлага, би имала много сериозен възпиращ и възпитателен ефект за българските шофьори. Разглеждам я като важно условие за подобряване на ситуацията по пътищата. В същото време корупцията, липсата на контрол, некачественото строителство на пътища, некачествената маркировка са все теми, които няма как да бъдат решени отвън. Те трябва да бъдат решени на вътрешно ниво. Но Европа задава една добра рамка, която може да ни помогне съществено за войната по пътищата“, смята Витанов.
Комисията предлага обхватът на пътните нарушения да се разшири с неспазване на достатъчно разстояние от превозното средство отпред, опасно изпреварване, опасно паркиране, пресичане на непрекъсната маркировка, шофиране в неправилна посока, неспазване на правилата за използване на аварийните ленти, използване на претоварено превозно средство.
Шофьорите също ще бъдат насърчавани да актуализират своите умения и да са в крак с новите технологии, което е особено важно предвид идващите промени с електрификацията на транспорта.