Новото главоболие за световните доставки: изчезващите кораби на Китай
Страната се готви да приеме законодателство, регулиращо поверителността на данните

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Корабите в китайски води изчезват от глобалните тракери, създавайки още едно главоболие за глобалната верига на доставки. Причината може да е нарастващата изолация на най-многолюдната страна от останалия свят, заедно със задълбочаващото се недоверие към чуждото влияние, пише CNN.
Анализаторите казват, че са започнали да забелязват спад в трафика на кораби към края на октомври, тъй като Китай се готви да приеме законодателство, регулиращо поверителността на данните.
Обикновено компаниите за доставка на данни са в състояние да проследяват кораби по целия свят, тъй като те са оборудвани с автоматична идентификационна система, или AIS трансивър.
Тази система позволява на корабите да изпращат информация, като позиция, скорост, курс и име, до станции, които са базирани по крайбрежието, използвайки високочестотно радио. Ако кораб е извън обхвата на тези станции, информацията може да се обменя чрез сателит.
Но това не се случва във втората по големина икономика в света, критичен играч в световната търговия. През последните три седмици броят на корабите, изпращащи сигнали от страната, е намалял с близо 90%, според информация на глобалния доставчик на данни за доставка VesselsValue.
В момента наблюдаваме намаляване на наземните AIS сигнали в Китай, в цялата индустрия“, каза Шарлот Кук, главен търговски анализатор в VesselsValue.
Новият закон за данните може да влоши нещата
Китайското министерство на външните работи отказа коментар. Информационният офис на Държавния съвет, който действа като пресцентър на кабинета на страната, не e отговориl веднага на исканеto за коментар защо доставчиците на данни губят достъп.
Но анализаторите смятат, че са открили виновника: китайският закон за защита на личната информация, който влезе в сила на 1 ноември. Той изисква компаниите, които обработват данни, да получат одобрение от китайското правителство, преди да позволят на личната информация да напусне китайската територия. Това правило отразява опасенията на Пекин, че подобни данни могат да се окажат в ръцете на чужди правителства.
Законът не споменава данни за доставки. Но китайските доставчици на данни може да задържат информация като предпазна мярка, според Анастасис Турос, ръководител на мрежовия екип на AIS в Marine Traffic, основен доставчик на информация за проследяване на кораби.
Когато имате нов закон, имаме период от време, в който всеки трябва да провери дали нещата са наред“, казва той.
Други експерти от индустрията имат повече улики за влиянието на закона. Колегите на Кук в Китай са ѝ казали, че някои транспондери са били премахнати от станции, базирани по китайските брегове в началото на месеца. Това е станало по указание на органите за национална сигурност. Единствените системи, които могат да останат, трябва да бъдат инсталирани от „квалифицирани страни“.
Не всички данни са изчезнали: сателитите все още могат да се използват за улавяне на сигнали от кораби. Но Турос казва, че когато кораб е близо до брега, информацията, събрана в космоса, не е толкова добра, колкото тази, която може да се събере на земята.
Нуждаем се от наземни станции, за да имаме по-добра картина, по-качествена картина“, добави той.
С наближаването на Коледа загубата на информация от континентален Китай – дом на шест от 10-те най-натоварени контейнерни пристанища в света – може да създаде повече главоболия за вече проблемната глобална корабна индустрия. Веригите на доставки са под напрежение тази година, тъй като претоварените пристанища имат проблем да се справят с бързо възобновяващото се търсене на стоки.
Корабните фирми разчитат на данни от AIS, за да предскажат движението на плавателните съдове, да проследяват сезонните тенденции и да подобрят ефективността на пристанищата, според Кук от VesselsValue. Тя обясни, че липсата на китайски данни може значително да повлияе на видимостта на веригата на доставки в океана край Китай. Страната е един от големите вносители на въглища и желязна руда, както и огромен износител на контейнери.
Докато навлизаме в коледния период, това ще има наистина голямо влияние върху веригите на доставки и това е най-важният елемент в момента“, каза Георгиос Хациманолис, медиен стратег за Marine Traffic.
Той очаква загубата на данни за кораби "минута по минута" от Китай да има голямо влияние върху веригата на доставки, тъй като компаниите могат да загубят важна информация за времето за скачване, разтоварване и тръгване на кораби.
„Глобалната верига на доставки вече е под голям стрес. Не се нуждае от друг фактор, за да стане по-трудно“, добави той.
Китайска самоизолация
Желанието на Китай да запази абсолютен контрол над всички данни и информация в рамките на своите граници не е изненадващо, тъй като президентът Си Дзинпин продължава да затвърждава господството на управляващата комунистическа партия във всеки аспект на икономиката и обществото. Страната настоява за икономическа самодостатъчност, тъй като е изправена пред външни заплахи, като санкциите на САЩ при ключови технологии.
Си подчерта целта си да разчита на собствени сили през годините преди и по време на ожесточената търговска и технологична война с бившия президент на САЩ Доналд Тръмп. Това е смисълът например на „Произведено в Китай 2025“ – амбициозен план за тласкане на производствения сектор в Китай в по-напреднали технологични области.
Някои висши служители в Пекин наскоро се опитаха да потушат опасенията сред световните инвеститори, че страната се изолира от останалия свят, тъй като дава приоритет на националната сигурност.
Вицепрезидентът Уан Цишан, смятан за доверен човек на Си, каза пред Bloomberg New Economy Forum в Сингапур, че Китай „няма да се развива изолиран от света“. Той също така призова страните да поддържат веригите на доставки „стабилни и гладки“.
Но Китай възприе политики по време на пандемията, които често изглеждат противоположни.
Например, по време на пандемията Си удвои усилията си да разчита на собствени сили, подчертавайки необходимостта от създаване на „независими и контролирани“ вериги на доставки, за да гарантира националната сигурност.
Мащабното ограничаване на технологиите в страната се разпространи това лято дори до големите китайски технологични гиганти, искащи да се листнат на чуждите борси. Администрацията на киберпространството на Китай предложи големите компании с повече от милион клиенти да търсят одобрение преди да започнат да се търгуват в чужбина. Както при неотдавнашния закон за поверителност на данните, агенцията цитира опасения дали личните данни, съхранявани от тези компании, могат да бъдат експлоатирани от чужди правителства.
Действията на Китай тази година обаче могат да имат цена, ако страната отиде твърде далеч в опита си да се защити от предполагаема чужда намеса.
„Ако Китай е сериозен по отношение на насърчаването на прозрачността, повторното свързване или оставането във връзка със света, тогава те нямат абсолютно никакви причини да създават регулации, които да ограничават излизането на тези данни. Ако нямаме видимост за това кога корабите са пристигнали в Китай и кога напускат, цялата верига на доставки става допълнително фрагментирана“, каза Хациманолис от Marine Traffic.