Новото време налага нови изисквания и към служителите, и към бизнеса
Компаниите днес все по-малко търсят тясно профилирани специалисти

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 3 мин.
В съвременния дигитализиран свят изискванията и към служителите, и към бизнеса се променят – хората трябва да са готови да учат и да се развиват постоянно, за да са колкото се може по-комплексни, а компаниите да им предложат нещо повече от капитал и да бъдат техен партньор в смислени каузи. Около това мнение се обединиха участниците в конференцията „Успешният подбор – бизнес възможности и предизвикателства“, част от инициативата Casus Futura.
Що се отнася до подбора на кадри, той е вратата към една фирма, но зад нещо стои дългогодишен и многостранен процес. Според Огнян Траянов, председател на Управителния съвет на Българска асоциация по информационни технологии (БАИТ), е много важно както работодателят да има от какво да избира, така и да умее да продава своя бранд успешно.
Компаниите днес все по-малко търсят тясно профилирани специалисти и все повече искат да имат в екипите си комплексни професионалисти, изтъкна Светла Лесова, изпълнителен директор на Mondelez. Според нея едно от нещата, които все още липсват в България е културата за учене през целия живот. Другото е свързано с разбирането на хората за израстване във фирмата – „то не е задължително да е само вертикално, може да е и хоризонтално“, обърна внимание тя.
В тази връзка Огнян Траянов посочи, че професионалната ориентация трябва да започва от рано и че е грешно младите хора първо да избират какво да учат и след това да се замислят какво ще работят. Логиката трябва да е обратна, според него и за да потвърди думите си, той се позова на статистиката, според която всеки втори у нас работи нещо различно от онова, за което е учил.
Подбор 4.0
Дигиталната трансформация води след себе си промени на всички нива, включително по отношение на подбора на служители. Освен да изискват от своите служители, работодателите трябва също да са готови да отговорят на техните нужди. В съвременните условия хората имат шанса да се развиват по разнообразен начин, а ролята на капитала намалява.
Светът е отворен и приветства всекиго с качества. Младежите днес могат да гледат едно видео в YouTube и от него толкова да се запалят по някаква идея или кауза, че да заминат на другия край на света, където да намерят реализация. „За да ги привлечем, трябва да имаме някаква кауза, за да получат удовлетворение не само че са от можещите, но и че са от добрите“, смята Огнян Траянов.
Той даде пример и с тъй наречената „платформената икономика“, при която всеки млад човек може да създаде апликация за мобилен телефон и да я реализира на международния пазар. „Тогава ние работодателите и HR-ите трябва да можем да го убедим, че ако се присъедини към нашата фирма и екип, той ще постига повече на брой и по-значими успехи, да се реализира професионално с неща, с които после да може да се похвали пред своите деца, приятели, роднини. И едновременно с това няма да загуби своята идентичност“, обяснява Траянов.
Това е така заради една от основните характеристики на предстоящата Индустрия 4.0, а именно персонализацията. „Все повече ще чуваме за персонализирана медицина, персонализирано образование и трябва да сме готови да дадем на младите и инициативни хора шанс да намерят подкрепа, въздух и криле за техните идеи“, обобщи той.