НСИ работи с всяка фирма по европейските програми
Лице, което не се е отчело към националната статистика, не може да кандидатства по проект по дадена ОП
Сергей Цветарски:
- Г-н Цветарски, каква е ролята на НСИ в новия програмен период?
Ние сме изключително удовлетворени, когато забелязваме, че продуктът, който институтът произвежда, се цени и е необходим за осъществяването на важни политики, в случая и действията, свързани с изпълнение на приоритетите в новия програмен период. При изпълнение на дейностите по ОП през периода 2014-2020 г. се фомулират и поставят като изисквания нови потребности от комплексна и многоаспектна статистическа информация, които трябва да ни послужат за целите на разработването, мониторинга и оценката на резултата от ОП.
Задължения ни всъщност се свеждат до т.нар. статистическо валидиране на индикаторите за резултат по ОП. В тази връзка в току-що приетата Национална статистическа програма за 2015 г. ние включихме нова задача, която разглеждаме като изключително отговорна. Тя се отнася до разработване и изграждане на статистическа база данни и на информационна система за мониторинг на европейски и национални стратегии и регионални политики.
Става дума за редица такива инициативи, свързани с тези стратегии, като системата от показатели за известната Стратегия Европа 2020, Националната програма за реформи, показателите за оценка на напредъка по Стратегията за устойчиво развитие, които са разработени на базата на тази система от показатели в Евростат. Показатели за оценка на изпълнението на национални стратегии за целеви групи от населението – интеграционни, етнически групи, застрашени групи. И най-важното – разработване на рамка за статистическо валидиране чрез прилагане на унифицирана система за изискванията по отношение на процедурите за събиране, обработка и обобщаване на данните, приложимите методологии и метаданни във връзка с мониторинга на програмите, които са съфинансирани от европейските структурни фондове.
Става въпрос за информация, която трябва да бъде оценена от НСИ по отношение на нейната надеждност, качество, т.е. дали е съобразена с методологиите в европейската статистическа система, различните класификации и дефициниции, които също са унифицирани във въпросната система. Тази рамка за статистическо валидиране трябва да е съобразена с Европейския кодекс за добра практика и всички методологични изисквания на мнозинството регламенти на ЕК в областта на статистиката.
- Как се осъществява кодирането на фирмите, желаещи да участват по линията на дадена ОП?
На всяка фирма се издава т.нар. КИД (Код за икономическа дейност), това е едно задължение, което произтича от всички програми – че една фирма трябва да е класифицирана в дадена икономическа дейност, за да има основание да кандидатства по дадена програма, засягаща въпросната икономическа дейност. В този случай се изисква удостоверение от НСИ за принадлежността на дадена фирма към дадена икономическа дейност. Принадлежността на дадена фирма към определена икономическа дейност зависи от показателите, които тази фирма е отчела към националната статистика в своя годишен отчет. Тези данни от годишните изследвания на НСИ определят основната икономическа дейност на фирмите по една хармонизирана методология, отразена в споменатите от мен европейски регламенти.
Основният показател, който се взема предвид при определяне на една фирма към дадена икономическа дейност, е т.нар. показател нетни приходи от продажби, който се взема от годишния отчет за приходите и разходите на дадена фирма. Това е основният показател, който формира добавената стойност на една фирма. Ако една фирма упражнява няколко дейности, за преобладаваща се счита тази, от която са реализирани най-много нетни приходи от продажби.
Тъй като това се извършва въз основа на данните от годишната отчетност, за 2015 г. икономическата дейност на дадена фирма ще бъде определена на база на подадения отчет за 2014 г., и то след необходимото технологично време. В момента тече периодът, в който се подават тези отчети (до 30 април), след което има технологично време за обработка на данните и реално през септември ще разполагаме с актуални данни за принадлежността на фирмите към 2014 г. Дотогава се използват данните от 2013 г.
- Помага ли работата по новите ОП НСИ да взаимодейства по-успешно с частния бизнес?
Ние подпомагаме управляващите органи на ОП и проследяваме резултата от изпълнението на тези програми. Това означава да предоставим информация във всеки етап от проекта – първо при стартирането му, след това да проследим осъществяването му и да оценим крайния му резултат. Ние изискваме от съответния бенефициент още при подаването да документи за кандидатстване по даден проект, той да декларира, че е изпълнил задълженията си към НСИ. Затова към документите, които се подават за кандидатстване към съответната ОП, има приложена декларация, чрез която даденият бенефициент дава съгласието си информацията за неговата фирма да бъде предоставена за целите на мониторинга и изпълнението на дадения проект.
Според мен това е съвсем логично и не би трябвало да притеснява никого, тъй като всеки кандидатстващ обещава постигането на някакви цели и изпълнението на някакви задачи и това трябва да бъде проследимо именно чрез информацията, която той е задължен да предостави по този проект. За мен подобно изискване е напълно резонно. Отпускайки даден ресурс, ЕК държи да бъде доказан резултата от използването му. Изискванията на новата ОП и ползите, които произтичат от тях, подобряват обхвата на НСИ. Не може едно лице, което не се е отчело към националната статистика, да кандидатства по проект по дадена ОП.
- До каква степен НСИ ще съдейства по новата ОП „Иновации и конкурентоспособност“?
НСИ участва с представители в тематичната работна група още от етапа на разработването на самата ОП. Ние си партнираме с управляващия орган по отношение на изграждането на въпросната рамка за осигуряване на статистическа информация по зададените показатели и за гарантиране интегритета на системата от показатели. Важни са и източниците на информацията, и методите за изчисляване на показателите, процедурите по изчисляването и подкрепа на дейностите, свързани с предварителните условия.
Ако трябва да сме по-конкретни – това взаимодействие включва 3 етапа. По време на първи (кандидатстване) – подготовка и издаване на удостоверение за КИД, който вече споменах, заверени годишни отчети, или справка за основните икономически показатели за дейността за 3 финансови години назад на всеки един бенефициент. На следващия етап от НСИ осигуряваме методологически консултации за определяне на показателите за резултат по съответната програма (в случая ОП „Иновации и конкурентоспособност“).
Имаме задължението, съвместно с управляващия орган, да разработим ръководство или наръчник на бенефициентите, като едно от предварителните условия на споразумението за партньорство. По време на изпълнението на дейностите на програмата, от НСИ трябва да осигуряваме годишна информация по задание на управляващия орган за бенефициентите на статистическите изследвания. Т.е. да се прави целева извадка, която ще е част от информационната система в НСИ и при декларирано съгласие от страна на бенефициента, за което вече споменах, тя може да бъде предоставена на съответния управляващ орган.
На последно място, трябва да осигурим данните по показателите за резултат, които са с източник НСИ. Когато оценяваме даден проект, ние осигуряваме само част от информацията. Другата част се генерира от самия бенефициент в хода на изпълнение на проекта. Нашето задължение е да подпомогнем управляващия орган с информация, която е в обхвата на НСИ, и при изричното съгласие на бенефициента.
Още по темата четете в Приложение "Иновации и Конкурентоспособност" в бр. 48 на сп. "Икономика"