Очилата за добавена реалност може да заменят смартфоните до 2022 г.
\"Умните\" очила ще изглеждат като тези с диоптрични рамки – леки и стилни, но с далеч по-големи възможности

~ 2 мин.
До 2022 г. очилата за добавена реалност (augmented reality – AR) ще заменят смартфоните и ще се превърнат в следващото ежедневно устройство за потребителите. Това прогнозира Майкъл Абраш, главен учен в притежаваната от Facebook организация Oculus Research, занимаваща се усилено с разработки в сферата на виртуалната и добавената реалност.
Според Абраш "умните" очила ще изглеждат като тези с диоптрични рамки – леки и стилни, но с далеч по-големи възможности. Те ще имат способността да подобряват човешката памет, предлагайки моментен превод от чужди езици, да заглушават околния шум или дори да разчитат температурата на бебе само с един поглед към него. С други думи, това ще са супер очила, пише Bisiness Insider.
Тези умни устройства обаче няма да са като очилата за виртуална реалност, които изолират човека в друг свят. Напротив, те ще дават на потребителите допълнителна, виртуална информация за заобикалящата ги среда. Концепцията е известна като „добавена реалност“.
Разбира се, науката тепърва трябва да се развива още в областта на изработката на материали, оптика и дисплеи, за да може тези очила да влязат в масова употреба. Прогнозите са, че това може да се случи в следващите 10 или 20 години, обясни Абраш по време на конференцията на разработчиците на Facebook – F8.
„Смятам, че до 20-30 години вместо стилни смартфони, ще носим стилни очила за виртуална и добавена реалност“, предрече той, добавяйки, че тези устройства ще бъдат масово използваеми в ежедневието на обикновения човек.
Според него решаващият момент AR очилата да се превърнат в мейнстрийм е наближил. Той направи паралел между въпросната технология и компютрите Макинтош, които се появиха на пазара през 1984 г. и впоследствие се превърнаха в масово средство за работа и забавление за милиони хора.
Въпреки че очилата за добавена реалност привличат голямо внимание и днес, ще отнеме поне още 5 години, докато се достигне онзи „макинтош-момент“ и те също се превърнат в такъв масов пазарен феномен. „Дори да сме на прага на този миг, необходимо е още време, за да се реализира потенциалът им“, обясни Абраш.
Вече има примери за такива устройства, които не пожънаха особени успехи. Google Glass например са един от първите опити в тази посока, но се провалиха оглушително заради слабото представяне, неподходящия дизайн и проблемите с личната неприкосновеност. Microsoft пък работят върху Holones, които впечатляват с холографските си изображения в реалния свят, но пък са толкова обемни, че едва ли ще са устройството, което човек би носил свободно.
Независимо от несполуките, всички тези усилия са необходими, за да се разработи технологията в максимална степен. Конкуренцията в областта е налице, което означава, че състезанието вече е започнало и е въпрос на време да се появят онези очила, които да пожънат успеха на Макинтош.