Опасност от ликвидация: „Български пощи“ са в тежко финансово състояние
По думите на транспортния министър Христо Алексиев пощенския оператор е бил „избутан“ от пазара на куриерски услуги
Ако „Български пощи“ ЕАД не бъде оздравено, то има реална опасност едно от най-големите държавни дружества да бъде ликвидирано. За това алармира транспортният министър Христо Алексиев по време на блиц контрол в парламента.
По думите му хакерската атака от 2022 г. е довела до огромни загуби. Освен това дружеството е било лишено от пазара за доставка на услуги и стоки заради невъзможността си да се конкурира с частните куриерски компании в страната.
„Български пощи“ бяха тотално избутани от пазара на куриерски услуги и при тях останаха само едни недокомпенсирани услуги, като универсалната пощенска услуга, разпространение на печата и така нататък. Всичко това във времето е довело до доста тежко, сериозно финансово състояние“, заяви Алексиев.
Той заяви, че заради тежкото си състояние дружеството не може да бъде финансирано по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. Министърът припомни и за анонсирания план за дигитализация на дружеството. Той може да се изпълни с 50-те милиона държавен заем, които съвсем наскоро ЕК одобри.
Тези 50 милиона, които бяха одобрени от Европейската комисия, са насочени към дигитализация, за да може „Български пощи“ да подобри като цяло своите услуги. Аз смятам, че ако планът, който е в процес на подготовка, не бъде изпълнен, това ще доведе до ликвидация на „Български пощи“ поради това, че аз не виждам, ако този план не бъде изпълнен, друг вариант те да бъдат спасени“, заяви министърът.
Дружеството бе тема на разговор и по време на заседанието на Комисията по транспорт в парламента в четвъртък. Тогава стана ясно, че кибератаката от 2022 г. е довела до 17 млн. лв. преки загуби, като в числото не влиза негативният ефект от загубата на клиенти.
Главният изпълнителен директор на дружеството Филип Алексиев пък коментира, че за миналата година загубите са в размер на 68 млн. лв., а за тази – около 5 млн. на месец. Дружеството има и просрочени задължения. Дългът на пощенския оператор може да бъде преструктуриран със заем от Българската банка за развитие.
Лошата материална база, ниското качество на някои услуги, както и демотивирани служители заради ниското заплащане на труда им, са другите проблеми пред пощенския оператор.