Отпадат регулярните психотестове в обществения транспорт
Документът става безсрочен, а експерти по пътна безопасност казват, че мярката е правилна
Водачите от обществения транспорт вече няма да са задължени да минават през задължителен преглед за психологическа годност на всеки 3 години. Удостоверението за шофьори на таксита, автобуси и камиони става безсрочно. Водачите над 65-годишна възраст пък няма да минават всяка година на психопреглед, както бе регламентирано до момента.
Промените са отразени в Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 36, която бе подписана в сряда от вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев.
Експерти по пътна безопасност приветстват мярката и споделят пред Economic.bg, че до момента издаването на документа е било „проформа, за която водачите плащат пари, минават и заминават“.
В много случаи статистиката показва, че книжката на един водач може да е отнета два пъти заради употреба на алкохол. Това означава, че такива водачи са били хванати и санкционирани на няколко пъти, но очевидно санкциите не дават резултат. Те са минали през тези психопрегледи, но това не е сработило и не дава никакъв резултат върху пътната безопасност“, коментира Диана Русинова, основател и председател на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП).
Въпреки това удостоверението ще продължи да се изисква при постъпване на работа, като вече с него ще трябва да разполагат и водачи на автомобили за пътна помощ, както и извършващите превоз за собствена сметка. През психопредлед ще преминават единствено водачите с отнета шофьорска книжка или хванати да карат под въздействието на алкохол и/или наркотици.
Според Русинова обаче е безсмислено водачи, хванати в нарушения, отново да минават през „проформа теста“.
„Трябва системата изцяло да се промени и да се работи с такива шофьори, да минават през психологическа терапия и да се търси причината – защо те допускат такива грешки и нарушават закона. Идеята не е да хванем водач, дали на тежкотоварен или на лек автомобил, да го накажем и да го убием, а да го накараме да се поправи и да не допуска такава грешка отново, защото може да е фатална.“
Премахва се една административна тежест, която не води до значително повишаване на пътната безопасност, а само поражда предпоставки за нерегламентирани и корупционни практики“, коментира министър Алексиев, цитиран от пресцентъра на ведомството.
Той добавя като сравнение, че за установяване на психическата годност за боравене с огнестрелни оръжия се изисква при подновяване на разрешителното на всеки 5 години.
Председателят на Института по пътна безопасност (ИПБ) Богдан Милчев коментира, че в действителност удостоверението е свързано с голяма корупция. По думите му ползата от мярката е, че в Министерство на транспорта ще намалеят тези практики, но няма да има никакъв ефект върху безопасността и подготовката на шофьорите.
Досега също нямаше ефект върху безопасността. Този елемент единствено генерираше корупция. В Министерство на транспорта понеже не могат да се справят с корупцията, решават просто да я намалят. Те (бел. р. – документите) се издаваха с много корупция. Срещу 150 лв. му го носят вкъщи удостоверението. Министърът не иска да оправи психотестовете, а иска да реши проблема, следвайки максимата "няма човек, няма проблем“, коментира Милчев.
Няколко клинични психолози, които са взели отношение по промените, обаче пишат, че не подкрепят идеята за отпадане на изискването, а напротив – има необходимост от видео наблюдение по време на психологическото изследване. Нещо повече – посочват, че и шофьори с категория B и A също трябва да преминава психопреглед.
Председателят на ЕЦТП казва обаче, че пътната безопасност не трябва да се бърка с бизнес модел. По думите й вниманието на институциите трябва да е насочено към това да се работи за превенция и за работа с тези хора, допускащи грешка, карайки пияни и дрогирани, „а не да търсим как да създадем повече работа за даден бизнес – в случая психолозите.“
За тях ще има много повече работа, ако онези, които ги хванем да карат пили, ги изпратим на психотерапия, за да не допускат такава грешка и да осигурим повече безопасност.“
Министърът е категоричен, че подобно изискване няма в другите европейски държави, което поставя българските превозвачи и водачи в неблагоприятна позиция на европейския пазар. От министерството посочват, че съгласно изискванията на Директива 2006/126/ЕО проверката на психологическата годност на водачите трябва да се извършва изцяло във връзка с издаването на свидетелство за управление на моторно превозно средство. В Директивата се посочва, че проверката трябва да се извършва само с медицински прегледи и то в срокове, не по-кратки от срока на валидност на свидетелството за управление на моторно превозно средство. Тези ограничения не бяха съобразени в националната регламентация на психологическото изследване по Наредба № 36.
Също така се запазват изискванията за психологическа годност на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС от категории Ттб, Ттм, С, D и подкатегории С1 и D1. От 2013 г. срокът на валидност на свидетелствата за управление на МПС на водачи, притежаващи някоя от категориите С1, С, D1 или D е намален от 10 на 5 години, напомнят от министерството.
Наредбата бе пусната за обществено обсъждане на 9 септември, като предложените промени са на зам.-транспортния министър Николай Найденов. В мотивите той посочва, че „през последните няколко години непрекъснато постъпват предложения от браншовите организации в областта на автомобилния транспорт с предложения за отмяна на това изискване.“
Посочена е статистика, според която общият брой лица, на които през 2021 г. не е издадено удостоверение за психологическа годност, е 73, което представлява 0.1% от подложените през 2021 г. на психологическо изследване 70 797 броя водачи.
Видно от посочените данни за значителна част от изследваните водачи психологическото изследване не регистрира данни водачът да представлява потенциална опасност за движението по пътищата. Освен това няма причина да се предполага, че професионалните дейности по управление на превозни средства пораждат конкретни рискове за пътната безопасност, за да бъдат подлагани периодично на психологическо изследване водачите, които извършват такива дейности.“
Промените влизат в сила след обнародването им в Държавен вестник.