Правителството е превело в аванс 250 млн. лв. за „Балкански поток“
По думите енергийния министър по-голямата диверсификация на доставчиците на природен газ ще доведе до спад в цените

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/ Архив
~ 2 мин.
Интерконекторът с Гърция за доставки на природен газ, който се строи в момента, трябва да бъде готов и да заработи през октомври 2020 г. Неговата роля за диверсификацията на енергийните източници за България и региона на Източна Европа като цяло ще бъде изключително важна. Това каза енергийният министър Теменужка Петкова в сутрешния блок на Българската национална телевизия.
„Изключително важна е ролята на Интерконектора с Гърция, който се строи в момента. Той трябва да бъде готов и да бъде въведен в експлоатация през октомври 2020 г. Отделно „Булгартрансгаз“ ще участва в реализацията на проекта за изграждане на терминал за втечнен природен газ на Александруполис, което ще ни даде възможност за доставки на втечнен природен газ от различни източници като САЩ, Алжир и Катар“, каза Петкова.
По думите ѝ ето това е реална диверсификация на енергийните източници и ефектът от нея ще доведе както до по-голяма сигурност при енергийните доставки, така и до по-висока конкуренция по отношение на цените. „Когато има конкуренция, цените са по-ниски“, напомни енергийният министър.
Петкова посочи, че като цяло тенденцията в развитието на пазара на природен газ е въпросният пазар да бъде либерализиран. Именно затова едни от основните изисквания и цели на европейските директиви по тази тема е да има по-голяма конкуренция и разнообразяване на източниците на природен газ.
„Стойността на проекта „Балкански поток“ е ясно дефинирана в обществената поръчка, която „Булгартрансгаз“ проведе, на база на технико-икономически анализ и на разчетите, които бяха направени с оглед на мащабите на този проект. Той ще струва 1.101 млрд. евро. Финансира се една част със собствени средства на „Булгартрансгаз“, а обществената поръчка предвижда опция, която дава възможност на избрания изпълнител да осигури финансирането и в последствие „Булгартрансгаз“ в рамките на 120 месеца ще възстанови това финансиране на изпълнителя“, посочи Петкова. По думите ѝ става въпрос за осигуряване на финансов ресурс от изпълнителя, който е избран да реализира проекта“, обясни българският министър на енергетиката.
Според Петкова обществената поръчка съдържа още една опция, която дава възможност на „Булгартрансгаз“, след като бъдат построени първите 308 км и пуснати в експлоатация, „Булгартрансгаз“ да излезе на финансовите пазари и ако дружеството успее да осигури финансиране при по-добри параметри. Тогава ще има възможност „Булгартрансгаз“ да възстанови размера на задължението си към изпълнителя, да получи заем от банките и да има задължение към банката, която ще финансира дружеството. „Булгартрансгаз“ преведе аванса на изпълнителя от „Аркад“ в размер на 127 млн. евро, който трябва да преведем по договор. Той е предоставен и оттук нататък предстои да бъде осигурено и то е осигурено, финансирането от изпълнителя.
„В енергийната стратегия на страната до 2020 г., която актуализирахме в края на 2018 г., сме заложили като крайна дата на проекта началото на 2020 г. Има забавяне в този процес заради обжалване на процедурата по обществената поръчка и последвалите обжалвания от страна на двата консорциума, които участваха в нея“, каза още Петкова. Според нея това е наложило забавянето, но проектът ще бъде готов през първата половина на 2020 г.
„Изключително важна е ролята на Интерконектора с Гърция, който се строи в момента. Той трябва да бъде готов и да бъде въведен в експлоатация през октомври 2020 г. Отделно „Булгартрансгаз“ ще участва в реализацията на проекта за изграждане на терминал за втечнен природен газ на Александруполис, което ще ни даде възможност за доставки на втечнен природен газ от различни източници като САЩ, Алжир и Катар“, каза Петкова.
По думите ѝ ето това е реална диверсификация на енергийните източници и ефектът от нея ще доведе както до по-голяма сигурност при енергийните доставки, така и до по-висока конкуренция по отношение на цените. „Когато има конкуренция, цените са по-ниски“, напомни енергийният министър.
Петкова посочи, че като цяло тенденцията в развитието на пазара на природен газ е въпросният пазар да бъде либерализиран. Именно затова едни от основните изисквания и цели на европейските директиви по тази тема е да има по-голяма конкуренция и разнообразяване на източниците на природен газ.
„Стойността на проекта „Балкански поток“ е ясно дефинирана в обществената поръчка, която „Булгартрансгаз“ проведе, на база на технико-икономически анализ и на разчетите, които бяха направени с оглед на мащабите на този проект. Той ще струва 1.101 млрд. евро. Финансира се една част със собствени средства на „Булгартрансгаз“, а обществената поръчка предвижда опция, която дава възможност на избрания изпълнител да осигури финансирането и в последствие „Булгартрансгаз“ в рамките на 120 месеца ще възстанови това финансиране на изпълнителя“, посочи Петкова. По думите ѝ става въпрос за осигуряване на финансов ресурс от изпълнителя, който е избран да реализира проекта“, обясни българският министър на енергетиката.
Според Петкова обществената поръчка съдържа още една опция, която дава възможност на „Булгартрансгаз“, след като бъдат построени първите 308 км и пуснати в експлоатация, „Булгартрансгаз“ да излезе на финансовите пазари и ако дружеството успее да осигури финансиране при по-добри параметри. Тогава ще има възможност „Булгартрансгаз“ да възстанови размера на задължението си към изпълнителя, да получи заем от банките и да има задължение към банката, която ще финансира дружеството. „Булгартрансгаз“ преведе аванса на изпълнителя от „Аркад“ в размер на 127 млн. евро, който трябва да преведем по договор. Той е предоставен и оттук нататък предстои да бъде осигурено и то е осигурено, финансирането от изпълнителя.
„В енергийната стратегия на страната до 2020 г., която актуализирахме в края на 2018 г., сме заложили като крайна дата на проекта началото на 2020 г. Има забавяне в този процес заради обжалване на процедурата по обществената поръчка и последвалите обжалвания от страна на двата консорциума, които участваха в нея“, каза още Петкова. Според нея това е наложило забавянето, но проектът ще бъде готов през първата половина на 2020 г.