Почти целият бизнес излиза на протест срещу правителството
АИКБ и КРИБ настояват компенсациите за скъпия ток да продължат и да не се плаща на газови посредници
На 18 май, когато се очаква мащабен протест на превозвачите, ще протестират и фирмите, част от двете най-големи работодателски организации – АИКБ и КРИБ. Те искат компенсациите за високите цени на тока да не спират. В интервю за NovaNews Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България, заяви, че са получили само „неясни уверения", че помощта ще продължи през май месец.
Протест ще има, защото ножът е опрял до кокала. Заявили сме 15 000 души и 200 автобуса за 18 май“, посочи Велев.
Припомняме, че във вторник протестът на превозвачите получи подкрепа и от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), като заявиха, че също ще протестират.
"Toзи пpoтecт нa пpeвoзвaчитe e нaчaлo и нa зaявeнитe oт cтpaнa нa нaциoнaлнo пpeдcтaвитeлнитe opгaнизaции нa paбoтoдaтeлитe пpoтecтни дeйcтвия c иcĸaнe ĸъм пpaвитeлcтвoтo зa нeзaбaвнoтo ĸoмпeнcиpaнe нa cвpъxвиcoĸитe цeни нa eлeĸтpoeнepгиятa и пpиpoдния гaз, ĸaĸтo и зa cпиpaнe oбeднявaнeтo нa нaциятa“, посочиха в позицията си от КРИБ.
Само свръхпечалбите в АЕЦ "Козлодуй" са достатъчни да покрият цялата програма за компенсации на всички небитови потребители – около 663 000 фирми,“ посочи днес Велев.
По думите му дългосрочните договори в момента у нас са на нерегулирано високи цени.
"ЕС казва, че мерките трябва да продължат, докогато е необходимо. Затова трябва да има специално облагане на неочакваните печалби в енергетиката. Само за днес цената на електрическата енергията за мегаватчас е със 100 лева отгоре. Цената за месец май трябва да е по договора с "Газпром" и трябва да е 123 лева, а ако е чрез договор с посредници – 175 лв. Ние не знаем на 11 май какво сме изхарчили като газ за първите 10 дни на предприятията ни", подчерта той.
Според него е необходима предвидимост. По отношение на превозвачите, Велев смята, че се говори с полуистини.
"ЕК разглежда възможност за намаляване на акцизите под минимума. Трябваше да има анализ на функционирането на тол системата. Вдигането на таксите повсеместно при всички други кризи не беше добра идея. Стига се до обедняване на хора. Намаляването на ДДС няма да подобри ситуацията за небитовите потребители", коментира Велев.
Във вторник превозвачите, събрали се на входа на София при „Врана“, не бяха допуснати да влязат до жълтите павета. Заради това заплашиха, че на 18 май протестът им ще е мащабен.
В сряда подкрепа за превозвачите изразиха и други национално представителни организации - Българската стопанска камара (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Съюз за стопанска инициатива (ССИ). Те се присъединяват и подкрепят исканията на АИКБ и КРИБ.
Според бизнеса исканията на транспортния бранш за намаляване с 50% на акциза на горивата за 6 месеца, премахването на биодобавката от цената на горивата, отлагането на планирането разширяване на тол системата, компенсациите за преференциалните пътувания на ученици, пенсионери и другите групи, са жизнено необходими за спасяване не само на транспортния сектор, но и на цялата българска икономика.
Най-големите работодателски организации посочват, че диалогът между браншовите организации и изпълнителната власт трябва да се възстанови.
Високите цени на енергията и горивата, както и разширяването на обхвата на тол системата неминуемо ще доведат до ръст в цените на транспортните услуги и влошаване на конкурентната среда. Това, на фона на влошените вериги на доставки и пълзяща инфлация, поставя под въпрос оцеляването на родната икономика", пишат още работодателите.
Те акцентират, че натрупването на криза върху криза през последните две години изсмука почти всичките жизнени сили на бизнеса.
"Време е отговарящите за управлението на страната да подходят съпричастно и отговорно към тежкото състояние и още по-тежките перспективи пред преобладаващата част от фирмите у нас."