В хватката на Китай: „Нулевият COVID“ попари гигантите и глобалната икономика
Политиката на Пекин унищожава както търсенетето, така и предлагането на стоки и услуги
Редица международни компании съобщават за поражения върху финансовите им резултати, нанесени от политиката за „нулев COVID“ на Китай, която наложи локдаун на десетки милиони хора и на практика засегна почти целия голям бизнес. В последните седмици десетки китайски градове, сред които и финансовият център Шанхай, останаха блокирани на фона на опитите на властта да овладее коронавируса, предава CNN Business.
Това рефлектира върху компании от всички индустрии – от технологии до потребителски стоки. Локдаунът унищожава и предлагането, и търсенето, причинявайки на мениджърите поредното сериозно главоболие, довела до масов и скъпо струващ отлив от Русия.
Комбинацията от тези две неща нанесе двоен удар на международните корпорации – като Estеe Lauder, която обяви миналата седмица, че „две сериозни пречки“ я принуждават да занижи прогнозите си за годината. Анализът на ефектите от кризата в крайна сметка отново напомни за огромното значение на Китай за световните компании.
Независимо дали ви харесва или не, ако сте мултинационална компания, Китай вероятно е първият или вторият ви най-голям потребителски пазар“, казва пред CNN Business Бен Кавендър, управляващ директор на консултантската компания China Market Research Group.
„Китай вероятно е и основната ви производствена база или пък допринася за значителна част от работата на вашата верига на доставки“, каза още той.
Предприетите от китайските власти мерки оставиха десетки милиони хора в домовете им за повече от месец, което доведе до високи нива на стрес. В много от случаите жителите нямат право да напускат домовете си без специално позволение, а голям брой бизнеси остават затворени.
Свидетели сме как в последните години Китай се превърна в най-големия пазар за редица индустрии – от луксозни стоки до автомобили. Миналия месец обаче ръстът на втората най-голяма икономика в света се забавя рязко, което засегна не само потребителските разходи, но и заетостта.
От Estеe Lauder вече очакват продажбите им в световен мащаб да нараснат с между 7% и 9% на годишна база, което е значително под предишната прогноза от февруари за 13% – 16% ръст. Компанията обяви, че е понесла удар от спирането на дейността си в Украйна и Русия след инвазията, което е довело до спад в продажбите. Също така отчита 4% спад в Азиатско-тихоокеанския регион, което се дължи изцяло на Китай.
Голяма част от технологичните гиганти обаче отказват въобще да правят прогнози. Миналата седмица веригата кафенета Starbucks спря финансовите си прогнози за следващите шест месеца, а главният изпълнителен директор Хауърд Шулц определи това като „единствения отговорен начин на действие“.
Ситуацията в Китай е безпрецедентна. Условията в Китай са такива, че на практика не сме способни да предвидим нашето представяне в страната през втората половина на годината.“
„Китай е вторият най-голям пазар за Starbucks”, заяви още Шулц пред анализатори.
Миналия месец Kering – собственикът на Gucci и Bottega Veneta – обяви, че също усеща кризата с рязък спад на клиентите, затворени магазини и сериозни логистични предизвикателства вследствие на локдауните. „Да се надяваме, че тази ситуация е временна“, каза в тази връзка главният финансов директор Жан-Марк Дюпле.
Ситуацията на място обаче изглежда по-мрачно.
„Честно казано, потребителите в момента не се притесняват за закупуването на кафе или червило. Те са много по-концентрирани върху набавянето на нещата от първа необходимост“, посочва Кавендър.
В Шанхай, например, локдаунът първоначално доведе до масово изкупуване на храни и до оплаквания относно затруднения с получаването на доставки. Дори и с подобряването на достъпа, сега много хора се концентрират върху „груповите поръчки“, които позволяват на гражданите, живеещи в една общност, да правят пазаруват заедно хранителни продукти и други стоки от първа необходимост.
Все още „заводът на света“...
Редица компании също така изпитват затруднения с производството. През последните няколко години много бизнеси се съсредоточиха върху пренасочването поне на част от фабричната си дейност извън Китай вследствие на търговската война със САЩ. Това обаче не помогна на повечето популярни марки да избегнат последствията от локдауните заради COVID.
Миналия месец Apple предупреди за големи загуби във връзка с увеличаването на случаите на COVID-19 в Китай, обявявайки, че проблеми с веригите на доставки могат да засегнат продажбите й с между 4 и 8 млрд. долара през това тримесечие.
Гигантът от Купертино посочи като причина за очаквания спад в продажбите именно ограниченията в Китай и недостига на части в световен мащаб. Някои от блокадите са засегнали 20 – 30% от цялото производство на iPhone, според Everstream Analytics. Ограниченията за Apple са свързани предимно със случващото се около Шанхай, където компанията има няколко завода, заяви главният изпълнителен директор Тим Кук.
Microsoft също обяви миналия месец, че спирането на производството в Китай се е отразило на доставките на лаптопите Surface и игралните конзоли Xbox, като би могло да окаже сериозен ефект върху тримесечните резултати на компанията. По-голяма част от производството на персонални компютри на компанията е в Китай, според последния списък с основните ѝ доставчици.
В световен мащаб автомобилопроизводството също бе сериозно засегнато, като някои пазарни играчи временно затвориха заводи, отчитат спад в продажбите или им се налага да отлагат пускането на нови автомобили.
Водещите световни автопроизводители Volkswagen и Toyota бяха принудени да спрат временно част от дейността си. И двете компании вече я възстановяват, но предупредиха, че ще го правят постепенно, тъй като спънките по веригите на доставки продължават.
Tesla, която притежава Gigafactory в Шанхай, също успя да възобнови производството си миналия месец след продължила няколко седмици пауза, макар че в момента може би има други главоболия. Позовавайки се на неназовани източници, Reuters информира, че тя е спряла по-голяма част от фабричната си дейност заради проблеми с доставчици. Въпреки това търсенето на електромобили остава голямо. Volkswagen и китайският производител BYD наскоро обявиха ръст в продажбите си на електрически коли в Китай.
Китайските пристанища и други логистични центрове обаче продължават да изпитват проблеми.
От Amazon отбелязаха миналия месец, че „тарифите на въздушни и океански превози продължават да са на или над нивата от втората половина на миналата година“, отчасти поради увеличения брой случаи на COVID-19 в Китай.
Тарифите вече бяха много по-високи в сравнение с нивата отпреди COVID“, заяви главният финансов директор Брайън Олсавски.
Последиците
Много марки изразиха оптимизъм относно възстановяването на своя бизнес, след като кризата отслабне. В последните седмици китайското правителство полага усилия за възобновяването на дейността на повече компании, докато в същото време обещава да помогне за ограничаване на икономическите поражения. Анализатори обаче предупреждават за неблагоприятните ефекти от политиката за „нулев COVID“, заявявайки, че икономическият растеж може да се забави сериозно тази година.
Големите поражения са видими от всички страни. Миналия месец огромният сектор на услугите на Китай записа едва втория си спад в историята, докато производствената дейност също падна до рекордно ниско ниво. Въпреки това китайският президент Си Дзинпин заяви наскоро, че правителството „твърдо ще се придържа“ към филосфията си овладяване на коронавируса със стъроги мерки.
По изчисления на CNN най-малко 31 града в Китай са под пълен или частичен локдаун, което засяга около 214 млн. души в страната.
В крайна сметка, продължаващата дилема може да накара някои компании да преосмислят позицията си. Кавнедър казва, че последните предизвикателства, свързани с Украйна и Китай, са очертали „период на по-големи рискове“ в по-общ план за международните компании.
Наистина смятам, че сега има много повече предизвикателства за мултинационалните компании, отколкото преди“, обобщава той.