Поевтиняването на горивата в България продължава да изостава от други страни в ЕС
Търсенето на масовия бензин и на дизела спадна значително по цял свят, а цените на петрола „колабираха“

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Поевтиняването на горивата в България продължава, но с по-бавен темп от този в редица страни от Европейския съюз. Цените в страни като Словения и Испания падат с темп, близък до този при петролните цени. Макар у нас горивата да не намаляват в такава степен, през последните четири седмици се забелязва, че поевтиняването им е повече от средното за Европейския съюз. Това показва проучване на Economic.bg по данни от седмичния петролен бюлетин на Европейската комисия. Според него за последните четири седмици в страните от ЕС масовият бензин А95 е поевтинял средно с 4.13%, а дизелът - с 5.3%. Междувременно за същия период средните цени на двете горива в България са по-евтини с около 7.7%.
Потреблението на масовия бензин и на дизела спадна значително по цял свят заради ограниченията в пътуването, предизвикани вследствие на епидемията от Covid-19, а успоредно с това настана хаос на петролния пазар и цените „колабираха“, достигайки многогодишни дъна. От началото на годината нефтът загуби над две трети от стойността си, а по света сме свидетели на безпрецедентни явления, като отрицателни цени на някои фючърси.
Слабото търсене на гориво и сривът на петролните цени се отразяват, макар и с леко забавяне, и на цените на горивата, които в България не са били толкова ниски от години. И все пак изглежда недостатъчно. Това принуди Комисията за защита на конкуренцията да започне поредната проверка на големите бензиностанции у нас - само година, след като последната подобна приключи, без да бъдат открити нарушения на пазара.
Цените на българските горива винаги са били едни от най-евтините в Европейския съюз, но настоящата криза свали значително сумата, която заплащат за бензина и дизела гражданите на други страни от Блока. И така към 4 май по данни на специализираната платформа за горива fuel-prices-europe.info цените на дизела и бензина в Полша, Унгария, Люксембург (една от най-богатите страни в ЕС), Лихтенщайн, Латвия и Кипър са по-ниски от тези в България.
За да сравним по-ясно движението на цените им, взимаме за начало цените на горивата към 10 април - 10 дни преди безпрецедентния срив на майските фючърси, които дори навлязоха дълбоко в отрицателна територия. За периода от 10 април до 4 май европейският сорт Брент поевтиня с 20.8%, докато американският лек суров петрол (WTI) - с 18.6%. С подобен голям мащаб поевтиняват и горивата в Словения (20% спад в цената на бензина и 16% в цената на дизела) и Испания (10.8% в цената на бензина и 16.7% в цената на дизела).
Също с бързо темпо падат и цените на горивата в Полша, където обикновено те са близки с тези у нас. Към 4 май бензинът в Полша поевтинява с 8% до 0.73 евро, а дизелът - с 9.6% до 0.76 евро. За сравнение към същата дата средната цена на бензина у нас е 0.90 евро, а за дизела - 0.94 евро.
Към 10 март - в началото на петролната криза, когато пазарът на горивата още не е реагирал, бензинът в Полша е на цена от 1.08 евро за литър, а дизелът - 1.1 евро. По същото време горивата в България са се продавали съответно за 1.13 евро и 1.15 евро, т.е. цените им са приблизително близки. Оттогава бензинът в полските бензиностанции поевтинява с 32.73%, а в родните - с 19.91%, а средната цена на дизела в Полша се понижава с 30.94%, докато тази у нас - 18.19%.
С по-бърза скорост от нашата се понижават цените на горивата в Румъния, Германия, Чехия, Франция, Люксембург и други.
Колко всъщност струват акцизите и данъците
Три са основните компоненти при ценообразуването на горивата за крайните потребители - данъци и акцизи, цена на петрола и оперативни разходи (дистрибуция, реклами, заплати, поддръжка на бензиностанции и т.н.).
„Ако вземете една касова бележка, след като заредите, може да видите, че по-голямата част от цената се формира от данъци“, заяви за Economic.bg преди време Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация. Това се потвърди от справка на Агенция „Митници“, според която от стойността на горивата близо 55% отива за акциз и ДДС.
Справка на Economic.bg в седмичния петролен бюлетин на Европейската комисия към 27 април показва, че делът на акцизите и ДДС в цената на горивата е един от най-малките в България, т.е. законово регламентираните данъци в повечето страни от ЕС представляват в момента около две трети от крайната цена на колонките, а в някои случаи (Франция, Белгия) дори и повече.
Данните от Европейската комисия към 27 април показват още, че крайните цени на бензина и дизела в България са едни от най-ниските в ЕС, но цената на масовия бензин без данък и акциз всъщност е над средната за Блока, а цената на дизела е по-висока от тази в Белгия, Латвия, Люксембург и Словения.
С други думи - крайните цени на горивата по бензиностанциите в България са едни от най-ниските в ЕС, но не са спаднали с темпото, с което тези на Запад, а частта от цената им, която отива за данъци и такси, всъщност е една от най-ниските в Блока.