Порочният модел при пътищата е бил използван и при язовирните стени

Фирмите, които са работили по съоръженията няма да поемат отговорност при евентуална авария, защото строителството е назаконно

Порочният модел при пътищата е бил използван и при язовирните стени

Снимка: Красимир Свраков

2405 ~ 4 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Ремонтите на язовирни стени в България е ставало по модела, по който са строени пътищата в страната по времето на ГЕРБ – с предплатени огромни аванси, без разрешение за строеж и със значително завишени цени на материалите. Освен това и при двата казуса реалните строители няма да бъдат търсени при евентуално лошо качество на деййностите, а "кухите" държавни дружества „Автомагистрали“ и „Монтажи“. Именно те ще понесат цялата отговорност за анонимното, незаконно строителство на магистрали и язовирни стени.

Всичко това стана ясно днес, по време на съвместна пресконференция на регионалния министър Виолета Комитова, икономическия министър Кирил Петков и шефа на ДНСК арх. Влади Калинов.

Те обявиха още, че от 416 язовира в България строителството само на 10 е завършено. По нареждане на Петков ДНСК назначава проверка на извършените работи. Установено е, че нито една от язовирните стени няма разрешение за строеж. Нещо повече – 30 от язовирите са с висока опасност, но те дори не са предвидени да бъдат обезопасени.

Кой може да поеме отговорността, ако тези стени се напукат? А ако има авария?“, попита Кирил Петков.

Нещо повече – по документи извършените работи по язовирните стени се водят малки ремонти, а проверката е установила, че е извършен основен ремонт. При предишна проверка на място на един от язовирите Петков коментира, че цените на вложените материали и транспорт са значително по-високи от пазарните. Днес той внесе още един акцент – всичките 10 язовирни стени са строени само от две фирми.

Заради цялото това безхаберие още днес ще уволня и последния от членове на ДКК“, закани се Петков.

Той допълни, че има обявен конкурс за ново управление на държавната компания, а назначените временно изпълняващи ще трябва да действат много бързо по всички тези нарушения на „Монтажи“ – дружеството под шапката на Държавната консолидационна компания (ДКК).

„Трябва много бързо да влезем в контрол на тези неща. Зад тези язовири има селища. Милиони са отишли в грешни пари.“

Петков коментира, че качеството на използвания бетон е съмнително, а ремонтите струват три пъти повече от парите, които са вложили частни лица – собственици на язовири в същите ремонти дейности. Шефът на строителния контрол даде пример с язовир Кремен и Пазардере. Техните стени и ремонтите им възлизат на стойности съответно 850 хил. лв. и 2.3 млн. лв.

Не сме видели договорите с подизпълнителите, които „Монтажи“ е избрала за дейностите“, коментира арх. Калинов.

При направената проверка от ДНСК е установено, че и при 10-те язовира е изградена бетонова корона върху стените, която е обградена от бетонови бордюри. Направени са и много широки водостоци, а обемът на язовирите е критично малък. Така дори при изпускане на целия обем на язовира, няма да бъде напълнен целия водосток. При зимни условия ще се получава само леко овлажняване и замръзване, което ще доведе до постепенно разрушение.

Пропуснати са основни моменти, така че да се гарантира сигурността. Има проекти, които не са влезли за одобрение. Строителите са анонимни – частните фирми няма да носят отговорност, защото строежът не е регламентиран съгласно закона“, подчерта Калинов.

Строителството на магистрала „Хемус“ – 17 млн. лв. на километър

Регионалният министър Виолета Комитова коментира, че строителството на „Хемус“ струва 17 млн. лв. на километър. Тя сравни цените с тези на магистралите в Полша. Там държавата плаща от 7 до 17 млн. лв. на километър.

„Ние строим на най-високата максимална цена“, коментира Комитова.

Комитова заяви, че след сигнала за незаконни насипи в гориста местност в близост до Лот 4, е разпоредила проверка на ДНСК. Целта е била да се направи равносметка на количеството, вложени материали в участъци, които дори нямат разрешително за строеж – 4, 5 и 6 от магистралата. За 7, 8 и 9 дори трасето все още не е установено и маркирано.

„87 дка гориста площ е унищожена“, коментира арх. Калинов.

Проверката на ДНСК е документална и на място, като магистралата е заснета с дрон. Така става ясно, че дейности са извършвани по 16 км от 23-километровия четвърти участък на магистралата. Дейностите по 8 км от пети участък също са незаконни. Там се виждат, че има извършвани подготвителни работи като отнемане на земна маса и засипване на участъка с различни материали. Всичко това е правено без отчуждителни процедури.

„Ние не знаем какви материали се влагат в този подготвителен слой. После ще сме свидетели на набраздявания на асфалта. Подготовката на основата е много важна при строителството“, коментира Комитова.

Ресорният министър отрече, че спира ремонта на магистрала, защото той не е започвал. Тя коментира, че по документи първите три участъци от „Хемус“ е трябвало да бъдат завършени до 2024 г., но това не важи за останалото трасе.

„Строителството реално първо трябва да започне законно, а не да продължава“, коментира тя.

Подкрепи Economic.bg