Поръчките на нови кораби паднаха до 17-годишно дъно
Най-голям е сривът на плавателните съдове за насипни товари -65.6%
Глобалните поръчки на нови кораби паднаха до най-ниското си ниво от 17 години насам заради кризата с коронавируса. Това показват току-що излезлите данни на Балтийския и международен морски съвет (BIMCO) - най-голямата международна асоциация на корабособствениците, която контролира над 65% от световния корабен тонаж в повече от 120 държави.
А поръчките на нови плавателни съдове винаги са били основният лакмус не само за състоянието, но и за средно- и дългосрочните перспективи на световната икономика.
През първите 7 месеца на 2020 г. е отчетен рязък спад в поръчките на нови контейнеровози и бълкери (б.а. – кораби за насипни товари). Общият тонаж на поръчаните бълкери през последните 12 месеца е 63.4 млн. тона DWT – това е най-ниското число от април 2004 г. насам и е с 65.6% по-малко в сравнение с първите 7 месеца на 2019 г.
Обемът на поръчките на нови контейнеровози през последните 12 месеца е намалял с 10.3%, което е най-ниският показател от септември 2003 г. Съотношението между направените поръчки и плаващия флот от контейнеровози е паднало изобщо до най-ниското си историческо ниво и е едва 7.7%. Общият тонаж на поръчаните за първите 7 месеца на годината контейнеровози е с 37.7% по-нисък от същия период на 2019 г., отчитат от BIMCO.
За последните 12 месеца сумарната вместимост на поръчаните нови петролни танкери е 36.3 млн. тона DWT, а на танкерите продуктовози – 12.1 млн. тона DWT. Общият тонаж на поръчаните през периода януари – юли 2020 г. нови петролни танкери е с 41.3% по-малко спрямо същия период на 2019 г., а на танкерите продуктовози – с 2.9% по-малко.
Въпреки всичко световният морски флот продължава да расте, отчитат от BIMCO. От началото на годината общият тонаж на бълкерите е нараснал с 2.9%, на контейнеровозите – с 1.2%, а на петролните танкери и на танкерите продуктовози – съответно с 2% и с 1%.