Позабравената транспортна палета създаде неочакван фурор

Търсенето на платформите расте на фона на ралито на електронната търговия, а оттам и цената им

Позабравената транспортна палета създаде неочакван фурор

Снимка: Unsplash

Автор: Economic.bg

След като кротко и без фанфари понесоха върху себе си тежестта на глобалната икономика след Втората световна война, транспортните палети най-накрая предизвикаха известно уважение. Търсенето на платформите, използвани за изтегляне на почти всяка потребителска или индустриална стока, се покачва на фона на ралито на електронната търговия, което кара търговците на дребно и производителите да трупат повече складови наличности. В същото време два ключови ресурса за производството – иначе евтиният дървен материал и работната ръка – поскъпват.

Резултатът от всичко това е следният – цените на палетите достигнаха рекордни върхове според индекса на Министерството на труда на САЩ, а европейските показатели показват големи скокове от Великобритания до Германия. Пазарът може да остане горещ през пиковия строителен сезон през пролетта, подпомогнат и от ваксините срещу COVID-19, които помагат за съживяването на ресторантите. Това, от своя страна, допринася за инфлационен натиск, който се разпростира във веригите за доставка.

Доставката едва успява да отговори на търсенето“, обяснява Хау Уолъс, председател и главен изпълнителен директор базирания във Флорида производител PalletOne Inc.

Компаниите, с които работи Центърът за дизайн на опаковки и единични товари на Virginia Tech, най-голямата лаборатория за палети в САЩ, са „изкарали най-добрата си година“, коментира пред Bloomberg директорът му – доцент Ласло Хорват.

Палетите служат като основа на т. нар. единичен товар – стандартен начин за изпращане на продукти, така че да са лесни за придвижване с мотокари и крикове. Те обикновено се купуват или отдават под наем от производителите на продукти. Когато търговецът на дребно или друг краен потребител приключи с палетите, компаниите за рециклиране ги събират, ремонтират и препродават. Някои индустрии – като бутилиращите компании – управляват свои собствени палети.

Доминацията на дървото

По света се използват приблизително 5 милиарда палети, а само в САЩ около 2 милиарда – достатъчно, за да преминат две трети от пътя до Луната, ако са подредени една върху друга. Около 90% са дървени, а останалите са изработени от пластмаса, метал или картон. Всяка година в САЩ се изграждат около 513 милиона нови дървени палети, а други 326 милиона се ремонтират и пускат обратно в обращение, според Хорват.

В зависимост от региона, обичайната цена варира между 9 и 12 долара на дървен палет, но тази година достига и до 15 долара.

Нови палети, употребявани палети, палети под наем – всички те повишават цените си“, каза Шайл Бриндли, редактор и издател на списание Pallet Enterprise и Pallet Profile в пазарен доклад.

Палетите се произвеждат с по-нисък клас твърда и иглолистна дървесина от дървения материал, използван за строителство и обзавеждане. В региона на средната част на Атлантическия океан цената на твърдата дървесина от палети се повиши до 635 долара за 1000 дъски през март от 530 долара година по-рано, а иглолистната дървесина от Южна Калифорния скочи повече от два пъти – до 520 долара.

Недостигът на работници, готови да свършат трудната работа по конструирането на палети, усложнява ситуацията.

Пластмасовият потенциал

Тези проблеми, изглежда, започват да дават предимство на пластмасови палети, които са по-леки, конструирани да издържат по-дълго, по-лесни за дезинфекция и крият по-малко опасности като трески и изпъкнали гвоздеи. Недостатъкът им е, че са около три пъти по-скъпи. Това означава, че преминаването от дърво към пластмаса превръща това, което повечето компании разглеждат като изхвърляне на опаковки, в скъпи активи, които трябва да се управляват.

Преди пандемията общият пазар на палети нарастваше с около 5 до 7% годишно.

От началото на пандемията ръстът е по-ускорен. Виждаме, особено в пространството от пластмасови палети, че има повече търсене, отколкото предлагане“, посочва Джеф Пейпъруърт, главен изпълнителен директор на базираната във Флорида iGPS Logistics LLC.

Пейпъруърт допълни, че преминаването към роботика и изкуствен интелект в складовете и дистрибуционните центрове благоприятства пластмасовите палети, в които е по-лесно да се внедрят „умни“ технологии.

В миналото автоматизацията гледаше на палетата като на най-глупавия актив в процеса“, каза той. „В бъдеще палетът ще бъде най-умният актив в него“.

Коментари: 0