Предлагат наказателна отговорност при картели
С всеки изминал ден има напредък по работата срещу картела при горивата, обяви председателят на КЗК
"Нека да започне дискусия за стартиране на наказателна отговорност за участие в картели. Това не е моя измислица, а нещо, което в 19 европейски държави съществува от години. Не казвам, че ще реши това въпроса, но ще ги минимизира." Това заяви председателят на КЗК Петко Николов по време на провелия се днес Софийски форум на конкуренцията, съобщава БГНЕС.
Според Николов, ако собствениците на компании знаят, че могат да понесат наказателна отговорност при участие в картелно споразумение, ще се замислят сериозно преди да станат част от него. Затова той настоява да се стартира промяна в Наказателния кодекс и да се направят необходимите промени.
Председателят на КЗК заяви, че всичко, което е било възможно да се направи, за да се събере максимално възможният обем от доказателства по преписката, за да бъде напълно обосновано решението на КЗК срещу картела при горивата, е направено.
В момента екипът му събира информация, която е иззета, когато са претърсвали фирмите. Този процес тече заедно с представители на самите компании и сам по себе си е труден и нуждаещ се от повече време. В момента, когато приключи това, ще се премине към последния стадий - преценка на доказателствата, за да се излезе с обосновано и точно решение по този въпрос. Николов допълни, че иззетите документи са от преди месец, но е необходимо поне още един месец, за да може да се мисли за приключване на процедурата. Последното дело, с което германската комисия за защита на конкуренцията наложи глоби на хипермаркетите беше образувано през 2010 г., а постановлението е от сега - 2016 г.
Делата за картелно споразумение изискват време и прецизност, както и отношение на всеки от екипа, за да се запознае с всяко доказателство, за да бъде отразено в решението. За да тежи това решение то трябва да бъде обсъдено всяко доказателство, обясни Николов. В основата на конкуренцията стои потребителят. Компаниите трябва да се конкурират, за да предоставят повече блага на потребителя, а не да влизат в съглашения, където да разпределят пазари и да определят цени обясни той.
Според него няма съмнение, че картелът е най-тежкото нарушение на конкуренцията и в резултата на такова поведение компаниите установяват една цена и не се конкурират, не правят нищо, за да намалят цената за потребителя.
"С всеки изминал ден има напредък по работата срещу картелните споразумения при горивата. Преди три месеца образувахме това производство и през това време успяхме да направим инспекции на място на всички компании включително на Асоциацията за газови и петролни продукти", каза Николов по повод течащите проверки за договорки между търговците на горива.