Кабинетът разписа как тол камерите ще следят за превишена скорост
Служебното правителство реши и да намали допустимата скорост при пътуване по българските магистрали
Задължителното поставяне на стикера за „Гражданска отговорност“ на предното стъкло на автомобилите да отпадне. Това е една от промените в Закона за движение по пътищата, които служебният кабинет гласува на днешното заседание на Министерския съвет. Със законопроекта се регламентира и т.нар. средна скорост, която ще се следи от камерите на тол системата. Нещо повече – редуцира се максималната разрешена скорост на движение по автомагистрала.
Любопитно е, че законопроектът бе предложен и качен за обществено обсъждане още през май месец миналата година от кабинета „Донев“. След това бе копиран от няколко кабинета, като дори стигаше и до Народното събрание, но така и не успяваше да бъде приет.
Регламентират се подробно стойностите на максимално разрешената скорост за движение в населено място, извън него, автомагистрала и скоростен път за различните категории, към които спадат управляваните от водачите моторни превозни средства. Според промените максималната разрешена скорост на движение по автомагистрала на автомобили от категория В ще е 130 км в час. В момента тя е 140 км в час.
Въвеждат се и нормативни изисквания и регламентация на нарушение на средна скорост. За място на нарушението при установяване на превишаване на средната скорост се счита крайната точка от контролирания участък от пътя, за който е установено нарушението.
На практика така ще се даде възможност тол камерите да следят средната скорост. Преди няколко седмици стана ясно, че системата е готова за нововъведението, но липсата на законодателно регламентиране на тази новост бави същинското действие.
Прецизират се някои от правилата за движение по пътищата в населените места – регламентиране на зони, в рамките на които да важи едно и също ограничаване на скоростта от 30 км/ч на всички превозни средства.
За повече безопасност на пътя се предлага и въвеждането на изискването водач, навършил 17-годишна възраст, да шофира с придружител.
Предлага се отмяна на изискването за поставяне на стикер на знак за сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилите и за носенето на контролен талон към знака. Това предложение не е ново, било е обсъждано редица пъти в Народното събрание, но така и не успява да бъде прието окончателно.
Предложено е улесняване на процедурите по съобщаване и връчване на издадените електронни фишове и наказателни постановления. Те ще бъдат връчвани по няколко начина – лично, срещу подпис на нарушителя, от контролни органи или служители на МВР; препоръчано писмо с обратна разписка; по електронен път чрез информационната система за сигурно връчване; чрез работодател.
Дори нарушителят да не може да бъде открит на адрес, ще бъде залепвано уведомление на вратата или на пощенска кутия. На практика така нарушителят ще разбира, че може да получи фиша в срок до 14 дни. Ако не се яви, то фишът ще се счита за връчен, след като изтекат въпросните 14 дни.
Предложена е и промяна в размера на налаганите наказания, както по отношение на лишените от право на управление, така и по отношение на наказанието глоба, като се фиксират и техният размер. Предвижда се и изменение на ЗАНН. с което да бъде улеснен процесът на връчването на съответните наложени наказания, включително и възможността за връчване на отпечатан дигитален образ на издаденото наказателно постановление.
Предложена е възможност за осъществяване на контрол от органите на МВР с необозначени превозни средства. Той ще се извършващ от полицейските органи, изпълняващи служителите си задължения в униформено облекло.
В законопроекта е записано, че контролът от необозначени служебни моторни превозни средства може да се извършва и с автоматизирани технически средства и системи. Сигналите за спиране, които се подават от движещи се необозначени служебни моторни превозни средства, са едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя светлина, специален звуков сигнал или постоянно светещ или мигащ надпис „ПОЛИЦИЯ!“ и текст с указания към водача на български и английски език, или през високоговорителната уредба на моторното превозно средство.