Предложение: Специални паркоместа около градини и училища за родители
Предложението е на депутати от „Продължаваме промяната“, които искат да улеснят родителите при воденето и вземането на деца до учебните заведения
Общините да са длъжни да създават нови паркинг зони за временен престой и паркиране около детски градини, ясни и училища. Това предизборно предложение правят Кирил Петков, Николай Денков и Венко Сабрутев от „Продължаваме промяната“, предлагайки промени в Закона за движение по пътищата. Според вносителите така ще се улеснят родителите при воденето и вземането на деца до учебните заведения.
Законопроектът дава свобода на местните власти да съобразят необходимия брой паркоместа, часовите зони за престой и паркиране, както и продължителност на разрешеното време за тази дейности, спрямо нуждите на всяко отделно учебно заведение – спецификите на инфраструктурата, вида на образователната институция, броя ученици, които се довеждат и вземат с автомобилите, режим на работа на всяко отделно учебно заведение (едносеменен или двусменен), отдалеченост на паркоместа от входа на сградата на учебното заведение и т.н.
Промените фиксират минимален брой места за престой и паркиране, не по-малък от 3 за всяка институция, а часовите интервали не могат да бъдат по-кратки от един астрономически час, съответно за водене до и за вземане от институцията.
Законопроектът е предвиден най-вече за родители на по-малки деца и за подрастващи, които се съпровождат до помещенията или до учител/ възпитател.
За да няма ефект върху наличните паркоместа в кварталите, законопроектът дефинира безплатен престой и паркиране на родителите само в работните дни (само дни с учебни занятия) и в конкретни часови интервали.
Гаранция за предотвратяване на злоупотреби с нововъведения режим е изискването такива места да се обособят само пред детски ясли и институции в системата на предучилищното и училищното образование, изрично изброени в Закона за предучилищно и училищно образование и съдържащи се в официален публичен регистър на МОН.“
Контролът е вменен на общините и ще бъде извършван по модела, който се упражнява върху местата за престой и паркиране на хора с увреждания, както и на действащите синя и зелена зони. Местните власти имат ангажимент да организират и издаването на карти, стикери или друг вид документ, който да удостоверява правото на престой и паркиране на местата.
Имайки предвид социалното значение на законодателните промени, санкционният режим е поставен на завишено ниво спрямо познатия такъв в зоните за платено паркиране. Нарушителите ще се глобяват от 50 до 200 лв.“, се посочва още в законопроекта.
В мотивите е записано, че липсата на такива зони за временен престой и паркиране създават проблеми за живеещите в районите на учебните заведения. От една страна родителите обикалят дълго, за да намерят свободно място, а това утежнява трафика и повишава замърсяването на въздуха.
Често родителите са принудени да паркират на неразрешени за това места – улици, където същото е забранено, пред паркинги и гаражи на живущи в района, което не рядко поражда недоволство в жителите на района.“
Вносителите посочват още, че друг проблем е, че учебните заведения в големите градове попадат в платени зони за паркиране, което натоварва бюджетите на семействата, тъй като плащат такси два пъти дневно – веднъж, когато взимат децата си и друг път, когато ги оставят.
В този случай на родителите им се налага да заплащат между 40 или 80 лв. на месец за паркиране“, изчисляват още Сабрутев, Петков и Денков.
Предвидено е, ако промените бъдат приети, да влязат в сила 6 месеца след обнародването им в Държавен вестник. Срокът се дава, за да може общините да приемат необходимите наредби, да направят обществено обсъждане и да положат необходимата маркировка на паркоместата.