Превозвачи се оплакаха от бавното обслужване на тирове на румънската граница
През уикендите на българските шофьори им се налага да чакат на опашка от над 14 часа
34 км опашка от румънска страна и 5-6 км от българска - толкова са били дълги колоните с чакащи тежкотоварни автомобили в събота и неделя от двете страни на моста „Нова Европа“ при Видин – Калафат, оплакаха се пред Economic.bg представители на превозвачески фирми.
Опашката от румънска страна не е плътно 34 км, тъй като има 6 села, в които румънската полиция не допуска да престояват камиони, обясниха още водачи. Полицаи спират колоната пред самото село и пропускат определен брой камиони да преминат през него, без да спират, едва след като получат сигнал от колегите си от другия му край, че колоната се е изтеглила. Ако пресметнем средна дължина на всяко село от около 1.5 км, то значи от опашката трябва да се извадят 9 км, следователно остава 25 км плътна колона камион след камион, обясни водач на тежкотоварен автомобил. В крайна сметка общото чакане от румънска страна е около 14 часа и 20 минути.
Така е всеки петък, събота и неделя, обясни водач на тежкотоварен автомобил, пристигащ от Германия. От понеделник след обяд на ГКПП "Видин – Калафат" започват да се нормализират нещата – до петък вечерта. Затова и голяма част от водачите се стремят да правят така, че ако трябва да преминават моста „Нова Европа“ – си вземат седмичната почивка в събота и неделя.
Основната причина за забавянето, според тях, е работата на само две гишета, както и дългото време за теглене на камионите. „Точно 5 минути и 53 секунди протече измерването на моя камион“, обясни един от шофьорите. „Уж само една ос теглят, после има светофар, който свети червено и чакаш, докато ти светне зелено", обясни той, допълвайки, че не знае защо служителите на границата се бавят толкова време.
„И това ми било граница между две страни, членки на ЕС“ – възмущава се водачът на камиона. „Погледнете как работят турците на "Капъкуле“, коментира той. „Там повече от 2 км опашка рядко става. Турците направиха до границата буферни охраняеми паркинги с бани, тоалетни, магазини, ресторанти, перални, фризьорски салони - вкарват те вътре, дават ти пейджър и ти си почиваш като бял човек. Като ти звънне пейджъра – качваш се в камиона и тръгваш. Така че практически излиза, че турците са в Европа, а не ние и Румъния“ – коментира шофьорът на камиона.
Според водачите, ако на граничните служители се плаща не твърда заплата, а определена сума на обработен камион, те ще имат стимул да работят по-бързо. „Нека ги назначат на минимални заплати – за да им текат осигуровките, а останалото да го получават на обработен камион – примерно 1 лв. на превозно средство. Така всеки служител ще знае, че поне 2/3 от заплатата му се формира от неговите действия и няма да се бави“ – коментира водач.
Превозвачите дават за пример още и преминаването на граничния пункт "Надлак" на румънско-унгарската граница. „Там трафикът е много по-голям, тъй като освен идващия от България и Турция се събира и с този, който пристига от цяла Румъния, а също и от Молдова и Украйна. Затова там често се образуват колони от по над 20 км, но винаги съм се учудвал как 20 км колона се „стопява“ за под 4 часа“ – коментира зам.-председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов. Според него бавната обработка на тежкотоварните автомобили на "Дунав-мост 2" е междуправителствен проблем, който трябва да се реши в най-скоро време на високо междудържавно ниво. Иначе губим не само ние, превозвачите, но губи и обществото като цяло, всъщност – губят всички граждани на Европа от забавени доставки на най-различни стоки, материали и суровини“, категоричен е Красимир Лалов.