Превозвачи се оплакаха от бавното обслужване на тирове на румънската граница
През уикендите на българските шофьори им се налага да чакат на опашка от над 14 часа

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Красимир Свраков
34 км опашка от румънска страна и 5-6 км от българска - толкова са били дълги колоните с чакащи тежкотоварни автомобили в събота и неделя от двете страни на моста „Нова Европа“ при Видин – Калафат, оплакаха се пред Economic.bg представители на превозвачески фирми.
Опашката от румънска страна не е плътно 34 км, тъй като има 6 села, в които румънската полиция не допуска да престояват камиони, обясниха още водачи. Полицаи спират колоната пред самото село и пропускат определен брой камиони да преминат през него, без да спират, едва след като получат сигнал от колегите си от другия му край, че колоната се е изтеглила. Ако пресметнем средна дължина на всяко село от около 1.5 км, то значи от опашката трябва да се извадят 9 км, следователно остава 25 км плътна колона камион след камион, обясни водач на тежкотоварен автомобил. В крайна сметка общото чакане от румънска страна е около 14 часа и 20 минути.
Така е всеки петък, събота и неделя, обясни водач на тежкотоварен автомобил, пристигащ от Германия. От понеделник след обяд на ГКПП "Видин – Калафат" започват да се нормализират нещата – до петък вечерта. Затова и голяма част от водачите се стремят да правят така, че ако трябва да преминават моста „Нова Европа“ – си вземат седмичната почивка в събота и неделя.
Основната причина за забавянето, според тях, е работата на само две гишета, както и дългото време за теглене на камионите. „Точно 5 минути и 53 секунди протече измерването на моя камион“, обясни един от шофьорите. „Уж само една ос теглят, после има светофар, който свети червено и чакаш, докато ти светне зелено", обясни той, допълвайки, че не знае защо служителите на границата се бавят толкова време.
„И това ми било граница между две страни, членки на ЕС“ – възмущава се водачът на камиона. „Погледнете как работят турците на "Капъкуле“, коментира той. „Там повече от 2 км опашка рядко става. Турците направиха до границата буферни охраняеми паркинги с бани, тоалетни, магазини, ресторанти, перални, фризьорски салони - вкарват те вътре, дават ти пейджър и ти си почиваш като бял човек. Като ти звънне пейджъра – качваш се в камиона и тръгваш. Така че практически излиза, че турците са в Европа, а не ние и Румъния“ – коментира шофьорът на камиона.
Според водачите, ако на граничните служители се плаща не твърда заплата, а определена сума на обработен камион, те ще имат стимул да работят по-бързо. „Нека ги назначат на минимални заплати – за да им текат осигуровките, а останалото да го получават на обработен камион – примерно 1 лв. на превозно средство. Така всеки служител ще знае, че поне 2/3 от заплатата му се формира от неговите действия и няма да се бави“ – коментира водач.
Превозвачите дават за пример още и преминаването на граничния пункт "Надлак" на румънско-унгарската граница. „Там трафикът е много по-голям, тъй като освен идващия от България и Турция се събира и с този, който пристига от цяла Румъния, а също и от Молдова и Украйна. Затова там често се образуват колони от по над 20 км, но винаги съм се учудвал как 20 км колона се „стопява“ за под 4 часа“ – коментира зам.-председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов. Според него бавната обработка на тежкотоварните автомобили на "Дунав-мост 2" е междуправителствен проблем, който трябва да се реши в най-скоро време на високо междудържавно ниво. Иначе губим не само ние, превозвачите, но губи и обществото като цяло, всъщност – губят всички граждани на Европа от забавени доставки на най-различни стоки, материали и суровини“, категоричен е Красимир Лалов.