Производителят на въздушни възглавници Takata обяви фалит
Компанията, която е изправена пред разходи за десетки милиарди заради дефектни въздушни възглавници, ще бъде купена от Key Safety Systems в сделка за 1,6 млрд. долара
Японската компания Takata Corp - производител на въздушни възглавници, поиска да бъде обявена във фалит като защита срещу кредитори в САЩ и Япония, съобщи Ройтерс. Дружеството е обявило още, че ще бъде купено от американската Key Safety Systems в сделка за 1,6 млрд. долара.
Това е най-големият фалит на японски производител, а Takata е изправена пред разходи за десетки милиарди долари заради трупани с десетилетие проблеми - изтегляне на коли заради повреди с въздушните възглавници и дела, заведени от пострадали. Еърбеговете на компанията се свързват с поне 17 случая на загинали хора.
Щатското подразделение на компания - TK Holdings, е подало искане в съда в Делауеър за обявяване в банкрут заради дългове на стойност между 10 и 50 млрд. долара, докато компанията-майка в Япония е поискала защита от районния съд в Токио.
Всички задължения на Takata възлизат на 1,7 трилиона йени (15 млрд. долара), по оценка на Tokyo Shoko Research Ltd.
Крайната сума на задължения ще зависи от резултата от дискусиите с клиентите на автомобилни производители, които са понесли по-голямата част от разходите за замяна, заяви адвокат на компанията.
Искането за защита от кредитори отвори обаче възможността за финансовото спасяване на компанията от Key Safety Systems (KSS), базирана в Мичиган компания за автомобилни части, собственост на китайската Ningbo Joyson Electronic Corp.
В сделка, която е отнела 16 месеца преговори, KSS се е съгласила да поеме жизнеспособните операции на Takata, докато останалите дейности бъдат реорганизирани и продължи замяната на милиони въздушни възглавници, съобщават двете фирми.
Американската компания ще запази голяма част от 60-те хиляди служители на Takata в 23 държави по света и ще поддържа фабриките в Япония.
Само преди няколко месеца Takata пледира виновна по обвиненията в измама, наложени й от САЩ. Тогава компанията се съгласи да изплати на американските власти 1 млрд. долара обезщетение за 17-те смъртни случаи вследствие на неизправността на въздушните възглавници, които предизвикаха най-голямото изтегляне на автомобили в историята на щатите. През 2013 година "Тойота" и "Нисан" изтеглиха близо 3 млн. автомобила от световния пазар заради дефекти във въздушните възглавници за сигурност, производство на "Таката корпорейшън", но тогава опасенията бяха, че патронът със сгъстен въздух във възглавниците може да ги разтвори в неподходящ момент или да бъдат блокирани автоматично коланите. Проблемът се оказа далеч по-сериозен. Установи се, че дефектът е свързан с химически пропелант, който помага на възглавниците рязко да се разширяват и от силното налягане да „изстрелват” срещу шофьора или пасажерите метални частици. Заради регистрираните смъртни случаи и ранени пасажери над 34 млн. коли трябваше да бъдат отзовани от американския пазар, а вече закупените - да бъдат върнати на производителя. Скандалът засегна почти всички гиганти в автомобилопроизводство - "Хонда", "Тойота", "Нисан", "Дженеръл моторс", "Бе Ем Ве", "Мазда", "Даймлер" и други.