„Пътни строежи – Велико Търново“ се разраства с ключово придобиване
Според регулатора сделката ще позволи на свързаната с Велико Желев компания да излезе на европейския пазар
Небезизвестната компания „Пътни строежи – Велико Търново“, която допреди година се свързваше със строителния бос Велико Желев, получи зелена светлина за придобиването на „Инфрастроежи“ ООД. Решението на Комисията за защита на конкуренцията е от преди седмица и с него се позволява сделката, детайли по която обаче не се съобщават.
Посредством сделката компанията купувач затвърждава позицията си на важен играч в производството на асфалтови смеси, тъй като придобиваното дружество разполага с голяма база на изхода на Севлиево.
Срещу концентрацията становища са подали две фирми – „Пътища и мостове“ ЕООД, както и държавната компания „Автомагистрали“.
Кой е купувачът?
Велико Желев е собственик на една от най-големи компании в пътното строителство в България – „Хидрострой“. Фирмите му участват в строителството на „Хемус“ по инхаус процедурите на „Автомагистрали“. Това е само малка част от големите инфраструктурни проекти, в които фирмите на бизнесмена участват. Други, свързани индиректно с него, печелят поръчки за стотици милиони за пътно поддържане в страната. Така например миналата година именно свързаната с Желев „Пътни строежи – Велико Търново“ поръчки за над 900 млн. лв. без ДДС в Северен централен и Североизточен район.
Желев бе в Съвета на директорите в „Пътни строежи – Велико Търново“ до миналата година. Тогава той бе арестуван по сигнал за изнудване и побой на свой служител, а впоследствие бе освободен под парична гаранция от 20 хил. лв. Именно след скандала Желев реши да говори пред медии – нещо, което през годините назад не правеше. Тогава заяви, че води преговори да изнесе дейността си в чужбина и че в България бизнес не може да се прави.
От решението на КЗК става ясно, че
Увеличаването на потенциала на дружеството, а оттам и конкурентноспособността му, би могло да доведе до навлизане и налагане на „Пътни строежи – Велико Търново“ ЕАД и на европейските пазари.“
Въпреки че миналата година Желев бе заличен от Съвета на директорите на фирмата, едноличен собственик на капитала, през няколко дружества, остана Григор Иванов – съдружник на Желев. В решението на КЗК се посочва, че Иванов осъществява краен непряк контрол върху „Пътни строежи – Велико Търново“. Описани са връзките с „Пътинженерингстрой – Т“ ЕАД и „ИГ Холдинг“ ЕООД.
По отношение на „Инфрастроежи“, компанията е създадена през 2002 г. в Севлиево и изпълнява редица поръчки на общината, но и на Агенция „Пътна инфраструктура“. Съдружници в компанията са Гергана Момчилова Момчилова и Ивелина Георгиева Момчилова, като дяловото участие на последната е най-голямо. Капиталът на компанията е 5 хил. лв.
Ефектът от сделката
Предварителният договор за продажба на дялове от капитала на „Инфрастроежи“ е сключен на 25 юни 2024 г. Всички детайли обаче по сделката са заличени.
По данни на уведомителя икономическата цел на нотифицираната сделка е разширяване на съществуващите географски и продуктови пазари, модернизиране на съответната стопанска дейност, подобряване на пазарните структури, по-добро задоволяване интересите на потребителите. Компанията възнамерява след сделката да запази и подобри производствените мощности на „Инфрастроежи“ ООД като действащо предприятие, чиято дейност да бъде модернизирана и разширена.
Сумата от общите обороти, реализирани на територията на страната през последната приключила финансова година (2023 г.) от обичайна дейност на участниците в концентрацията, е в размер на 209 млн. лв., в това число:
- Групата на „Пътни Строежи-Велико Търново“ ЕАД – 203 млн. лв.;
- „Инфрастроежи“ ООД – 6 млн. лв.
Въздействие върху пазарите
Основната дейност на групата, към която принадлежи „Пътни Строежи - Велико Търново“, е извършването на строежи на транспортна инфраструктура по реда на ЗОП, представляващи за 2022 г. почти 74% от нетните проходи от продажби.
На следващо място придобиващата контрол група произвежда инертни материали, асфалтови смеси и битумна емулсия, които се влагат в строителството на възложени обекти на дружества от групата или се реализират на клиенти с дейност строителство на обекти от транспортната инфраструктура. Предприятията от придобиващата контрол група произвеждат асфалтови смеси в базите в гр. Русе, с. Лиляк, с. Микре, с. Русаля, с. Калипетрово, с. Зафирово, и гр. Шумен. През 2022 г. са произведени 608 787 т. асфалтова смес, от които приблизително 69% са вложени при извършването на пътно строителство. Останалата част е реализирана към клиенти в различни райони на страната.
Придобиваното предприятие – в случая „Инфрастроежи“ - притежава асфалтова база за производство на асфалтови смеси, като съоръженията са доставени от производител в Швейцария. Произведените асфалтови смеси се влагат в строителството на възложени обекти или се реализират на клиенти с дейност строителство на обекти от транспортната инфраструктура в региона на градовете Севлиево, Габрово, Левски, Ловеч, Троян, Плевен, Априлци, Велико Търново, София и др. През 2022 г. са произведени 20 634 т. асфалтови смеси, като 74% от произведеното количество е продадено на клиенти в различни части на страната.
По данни на НСИ приходите от „Строителство на транспортна инфраструктура - пътища, самолетни писти, тунели, мостове” в Република България през 2022 г. са на стойност над 5.2 млрд. лв. Съгласно Икономическия отчет на КСБ за 2022 г. строителната продукция от инженерно строителство в страната е на стойност над 7.4 млрд. лв.
На база на данните КЗК стига до заключението, че групата на „Пътни строежи – Велико Търново“ държи 4.88% от пазарния дял в страната, по данни на НСИ, а по данни на КСБ – 3.42%. Пазарният дял на „Инфрастроежи“ е съответно 0.11% по данните на НСИ, както и 0.08% по данните на КСБ.
Предвид обстоятелството, че на анализирания пазар придобиваното предприятие не е със значително пазарно присъствие, не са налице трудно преодолими бариери за навлизане, както и ще продължат да са активни голям брой конкуренти със съпоставима или по-голяма пазарна сила, Комисията счита, че обединената група не би имала съществено предимство пред другите пазарни участници.“
По отношение на производството на асфалт произведеният от групата на „Пътни Строежи-Велико Търново“ ЕАД асфалт представлява 20.06% от общото производство в страната, а този от придобиваното предприятие – 0.68%. Така общото производство на участниците в концентрацията формира дял от 20.74% от произведения през 2022 г. асфалт на територията на страната.
...не се очаква сделката да има потенциал да възпрепятства съществено конкуренцията.“
Съмнение за монопол?
Според „Пътища и мостове“ придобиването на „Инфрастроежи“ ще доведе до още по-голяма концентрация на поръчките за инфраструктурни обекти, както и до монопол на цени и фалити на конкуренти, защото освен строителството, ще се придобие собственост върху производствените бази за асфалт и бетон. Сходно е становището и на „Автомагистрали“ ЕАД.
„Пътища и мостове“ твърди, че е налице разпределяне на пазара към настоящия момент, предвид факта, че 9 от процедурите за пътно поддържане и ремонт на РПМ в Северна България, на обща стойност над 941 млн. лв., са спечелени от фирми с мажоритарен собственик „ИГ Холдинг“( бел. р. – дружеството, чрез което Григоров има контрол над „Пътни строежи – Велико Търново“). От общо предвидените за пътно поддържане и ремонт за страната над 3.6 млрд. лв., посочената сума от 941 млн. лв. представлява над 25%.
Предприятието счита, че планираната сделка ще доведе до концентрация на пътностроителните предприятия в Северен централен и Североизточен район, под ръководството на „ИГ Холдинг“ ЕООД с едноличен собственик Григор Иванов, като групата е сключила и многогодишни договори за извършване на дейности в много от общините в посочените райони.
Комисията обаче намира тези твърдения за неоснователни и недоказани.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София.