Пътните строители ще получат 200 млн. лв., а може и повече
Няма да има таван на индексацията на строителните договори

© ECONOMIC.BG / БТА
Пътно-поддържащите фирми в България ще получат 200 млн. лв. за извършени дейности. Сумата ще бъде осигурена от тазгодишния бюджет на Агенция „Пътна инфраструктура“, който ще бъде преструктуриран от новия служебен министър на регионалното развитие Иван Шишков. Сумата обаче може и да нарасне, ако разчетите на пътните строители бъдат одобрени от МРРБ. За това са се договорили Шишков и Камара „Пътища“, които в последните дни на кабинета „Петков“ протестираха заради неизплатените им средства.
Сумата от 200 млн. лв. е част от общата претенция на бранша, която възлизаше на 1.2 млрд. лв. С решение на Народното събрание от април месец първите 655 млн. лв. за извършени ремонти през 2021 – 2020 г. бяха изплатени. Останалите почти 550 млн. лв. могат да бъдат платени единствено при работещо Народно събрание, каквото в момента липса, защото те трябва да минат през Комисията по регионално развитие в парламента. В последните дни на 47-ото Народно събрание председателят ѝ Настимир Ананиев се опита да отпуши средствата под натиска на протестите на фирмите, но заседанията на комисията бяха провалени поради липса на кворум.
Пътните строители обаче казват, че държавата им дължи още 720 млн. лв. за тези дейности. На днешната среща в МРРБ е станало ясно, че 200 млн. лв. от тази сума могат да бъдат платени, защото те, по думите на председателя на Камара „Пътища Стефан Чайков“, не попадат в решението на НС от 20 април, въпреки че отново са свързани с текущите ремонти на пътищата. Нито Чайков, нито регионалният министър Шишков не дадоха повече информация как така за тази сума има „вратичка“ в решението на НС.
Не мога да бъда по-конкретен, въпрос е на допълнителни справки между фирмите от Камарата и АПИ. Така се договорихме с министъра. Ние ще представим становище какви средства биха могли да се платят, а министерството ще търси начин да преструктурира бюджета на Агенцията“, заяви Чайков.
По думите му тези 200 млн. лв. „е много възможно да бъдат и повече, защото пътното поддържане е непрекъснат процес“. Чайков обеща анализът на Камарата да бъде максимално конкретен, като той трябва да бъде представен до четвъртък.
Нови поръчки „по бърза процедура“ за зимното поддържане
Заради решението на 20 април, договорите на фирмите изтичат в края на септември. Пред факта, че Пътната агенция спря търговете за избор на нови фирми, това поставя под риск зимното поддържане. Кабинетът „Петков“ прогледна за този проблем едва месец след спрените поръчки. Последва сблъсък между Министерския съвет и регионалния министър Гроздан Караджов с взаимни обвинения.
Сега служебният министър Иван Шишков заяви, че до 10 дни ще бъдат обявени нови търгове „по бърза процедура“ само за зимното почистване. Междувременно АПИ пък ще готви новите големи търгове за поддържането на пътища, така че „следващата година напролет да се тръгне по нов път“, заяви министърът.
Припомняме, че миналата година, отново по време на служебното правителство, когато регионален министър бе Виолета Комитова, тя също се опита да стартира поръчки за зимното поддържане на пътищата. Те обаче бяха провалени заради масово им обжалване от страна на фирмите.
Сега председателят на Камара „Пътища“ заяви, че на днешната среща са изказали отрицателно становище за идеята на министър Шишков, но въпреки това ще изчакат, за да разберат какви ще са условията по тях.
Пътният бранш не е враг на държавата. Те бяха в това положение от модел, развил порочност в последно време“, заяви Шишков, имайки предвид горещата тема с основните ремонти, правени по договорите за текущ ремонт.
Служебният министър коментира, че ще се търси и законодателна промяна, така че „този спор, в който влязоха фирмите без вина, за текущ и основен ремонт да се регламентират така, че да не се случва повече“. Според Шишков технологии се развиват, а законодателството изостава и заради това бизнесът и администрацията страда.
Припомняме, че само преди месеци междуведомствена комисия установи, че 79% от извършените дейности от строителите всъщност са основни ремонти, правени по договорите за текущ ремонт. Същата порочна практика бе установена и от бившия служебен министър Виолета Комитова миналата година, когато стана ясно, че така ремонтите се оскъпяват почти тройно. Доклад на ДНСК обаче от тази година пък посочи, че основната техника, използвана от пътните фирми – студеното рециклиране – всъщност не може да бъде тълкувана като основен ремонт. До края на кабинета „Петков“ не стана ясно кой доклад на коя институция трябва да се взима предвид.
Интересен е курсът на служебния министър Шишков, който като заместник на Комитова миналата година, също участваше в битката на служебния кабинет да „осветли“ порочните практики в пътно-строителния бранш. Тогава Комитова не бе склонна да прави никакви отстъпки пред фирмите, но сега Шишков има друг подход.
Плащане за строителството по „инхаус“ договорите
Служебният министър заяви, че на фирмите ще бъде платено и за извършеното ново строителство по големите инфраструктурни проекти, за да не се бави реализацията им – първите три лота на автомагистрала „Хемус“ и пътя „Видин – Ботевград“. Шишков обаче не уточни каква е сумата за тези дейности, но заяви, че фирмите по това направление от 7 месеца не са получили нищо.
Последното плащане е отново от служебното правителство миналата година“, заяви служебният министър.
Припомняме, че бившият регионален министър Гроздан Караджов не процедираше с плащания, защото обектите са свързани с порочните „инхаус“ договорите, при които държавното „Автомагистрали“ е превъзлагало дейностите на трети лица. В началото на юни Караджов заяви, че държавата дължи 130 млн. лв. за дейности, извършени по тези обекти. Парите обаче се предвиждаше да бъдат разплатени, едва когато инхаус договорите станат „търпими“ със санкция от Народното събрание.
Индексацията на строителните договори
Специална формула ще се прилага, за да се установи с колко да бъдат оскъпени строителните договори. От Камарата на строителите в България заяви, че методиката за индексация не предвижда таван. Служебният министър пък заяви, че предложението на КСБ ще бъде обсъдено в следващите 10 дни съвместно с Министерство на финансите.
Тя касае не само строителния бранш, а общините и дейностите на държавата. По нея не сме имали никакъв спор“, обясни Шишков.
Припомняме, че в последните дни на своя живот 47-ото Народно събрание успя да задвижи индексацията с промени в ЗОП. Методиката обаче трябваше да бъде изготвена и приета от Министерския съвет. Предишно предложение за методика, което бе изготвено от бившия регионален министър Гроздан Караджов, предвиждаше повишението на договорите да е с 15%, но то не бе прието от депутатите.