Ремонтът на „Тракия“ между Пловдив и Стара Загора започва през септември
"Струма" ще минава през Кресна и в двете посоки

Участъкът между Пловдив и Стара Загора по магистрала „Тракия“ ще бъде ремонтиран в края на летния сезон. Рехабилитацията ще струва 6 млн. лв., съобщи регионалният министър Николай Нанков. По думите му ремонтът ще засегне активната (дясната) лента в този участък, която е сериозно деформирана.
"Причините са комплексни, но немалка част от проблема се поражда от претоварени превозни средства и липсата на контрол върху тях", каза министър Нанков, цитиран от "Фокус".
В отговор на въпрос на медии относно проекта за АМ „Струма" през Кресненското дефиле, регионалният министър коментира, че той е важен и наднационален и затова не трябва да се политизира. И добави, че проектът съчетава екологичното, икономическо и социално развитие и ще гарантира пътната безопасност и сигурност, тъй като това е най-тежкият пътен участък.
Министърът обясни, че т. нар. източен вариант е най-благонадежден от икономическа и техническа гледна точка. "Движението ще бъде разделено на две, като се запазва старият път в посока Гърция. Габаритите му ще бъдат уширени, ще се изправят завои и ще се изгради необходимата екологична инфраструктура, която да защити всички биологични видове чрез мрежови съоръжения, тунели, надлези", обясни Николай Нанков.
Той обяви, че този вариант предвижда още изграждане на 6 пътни връзки за 18-те километра по дължината на участъка на Лот 3.2 на АМ „Струма", включително и връзки между двете трасета. "Според направените оценки това е икономически най-изгодният проект, тъй като е почти 4 пъти по-евтин от големия проект за тунел, технологично и времеви е най-лесно изпълним", посочи министърът.
Предстоят обществени обсъждания на вариантите за трасе на база внесения в Министерството на околната среда и водите проект за ОВОС и оценката за съвместимост в общините Симитли и Кресна на 11 септември 2017 г. Регионалният министър коментира, че вариантът с изграждането на 18-километров тунел е неподходящ, тъй като районът е най-сеизмично активният в България и напомни, че преди 100 години е регистрирано земетресение с магнитут над 7-ма степен. Съоръжението би струвало над 3 млрд. лв. "Грешни са данните за това в какъв срок ще бъде изграден тунелът. Шест години е заложеният в ОВОС срок, а никой изпълнител не би се ангажирал с изграждането на подобно съоръжение за срок под 10 г.", коментира още Нанков.
По отношение на безопасността, според министъра, той е най-небезопасният вариант и, при евентуално земетресение, в района няма да има алтернативен път за придвижване. "Изграждането на шест връзки между двете трасета, предвидено в полуизточния вариант, ще осигури алтернативна възможност за движение. Това ще позволи на хората да стигат до нивите си", каза министърът.
Той напомни, че реалното строителство на Лот 3.2 на АМ „Струма" трябва да стартира най-късно през май-юни 2019 г. "Нямаме ли строително разрешение и избран изпълнител, проектът няма да може да се реализира с европейско финансиране. Трябва да дадем ясни гаранции пред Европейската комисия, че ще завършим с национално финансиране отсечката през Кресненското дефиле", посочи министърът. "Ще бъде безотговорно, ако не използваме европейския ресурс да реализираме цялата АМ „Струма", който дори няма да е достатъчен, тъй като европейският ресурс по линия на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" в частта пътна инфраструктура е ограничен и затова е предвидено и национално съфинансиране", подчерта министърът.