Renault-Nissan се трансформира: Французите се отказват от контрола
Nissan ще инвестира в новото звено за електрически превозни средства на Renault

Снимка: Deposit Photos
Nissan Motor Co и Renault SA се споразумяха в понеделник за мащабно обновяване на техния дълъг вече две десетилетия алианс за производство на автомобили. Промените ще ги поставят на равни начала, след като французите на практика се отказват от контрола върху японската фирма. Наред с това, Nissan ще може да инвестира в новия бизнес на Renault за електрически автомобили.
Съобщението дойде след близо четири месеца интензивни преговори, които според източници на Reuters са били усложнени от опасения относно споделянето на интелектуална собственост, тъй като Renault се опитва да изгради редица нови връзки с компании извън съюза.
Според сделката, която все още подлежи на одобрение от борда на директорите, Renault ще намали дела си в Nissan до 15% от около 43%, прехвърляйки около 28% от японския автомобилен производител на френски тръст.
Най-важното е, че това ще направи компаниите по-равноправни партньори. Тяхната неравностойна връзка отдавна е източник на търкания сред ръководителите на Nissan. Въпреки че Renault спаси японския играч преди две десетилетия, е далеч по-малък автомобилен производител по продажби.
Съвместният им съюз, в който влиза и по-малкият партньор Mitsubishi Motors Corp, бе дълбоко разтърсен от отстраняването на неговия архитект, бившия председател Карлос Гон, който се оказа забъркан в сериозен финансов скандал.
Сега двете водещи компании ще имат по 15% кръстосано участие, което ще позволи на Nissan да започне да упражнява правата си на глас.
Кръстосаното акционерно участие включва блокиране, което не позволява на акционерите да продават за определен период, както и задължение за изчакване, което ограничава начина, по който акционер може да купи или продаде акция.
Renault планира да инструктира френския попечител да продаде акциите на Nissan на стойност около 4.1 млрд. долара по текущи пазарни стойности, ако това е разумно от търговска гледна точка за френската компания.
Откакто двата автомобилни производителя обявиха, че водят преговори за преструктуриране на алианса си в началото на октомври, акциите на Renault поскъпнаха с почти 25%, докато тези на Nissan – само с 3%.
Като част от сделката Nissan и Renault обещаха да обединят повече ресурси в ключови проекти в Латинска Америка, Индия и Европа, включващи пазари, превозни средства и технологии. Nissan също така каза, че ще инвестира в новото звено за електрически превозни средства на Renault.
Бъдещата форма на френско-японския съюз има значение както за двете компании, така и за световната автомобилна индустрия. Той също така подчертава как огромният технологичен катаклизъм в сектора принуждава играчите едновременно да си партнират и да се конкурират с шеметен брой новодошли и технологични фирми.
Renault например заяви, че ще си партнира с компании като китайския Geely Automobile Holdings и полупроводниковия гигант Qualcomm Inc. Френската фирма отделно работи за привличане на саудитския държавен производител на петрол Aramco като инвеститор и партньор за разработване на бензинови двигатели и хибридни технологии.