Ритейл паркове с хотели: Идва ли тази тенденция и в България?
Площите на търговските паркове в страната се увеличават със значително по-бързи темпове спрямо средното ниво за Централна и Източна Европа

© ECONOMIC.BG / depositphotos
Търговските паркове са в процес на изключително бърз растеж както в България, така и в целия регион на Централна и Източна Европа. С близо 11% е нараснал обемът им в региона към края на 2023 г. спрямо 2022 г., като общата им площ достига 8.35 млн. кв. м.
Макар тези площи да са относително малка част от този обем – 511 000 кв. м – ръстът на нашия пазар е значително над средния за региона. През 2023 г. работещите ритейл паркове са увеличили площта си с над 50 на сто, показват данните на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.
От анализа ѝ става ясно, че концепциите за ритейл парковете напълно се променят. В някои региони в Европа се забелязват дори търговски площи на територията, на които има кина, хотели и споделени офиси.
Променя ли се концепцията в България?
Отговор на този въпрос Economic.bg потърси от Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел “Търговски площи” в Cushman&Wakefield Forton.
Със сигурност следваме тенденциите, така че очакваме и тук да дойдат. Но дали ще бъде в същата форма, или в по-различна, не мога да предвидя. И не вярвам някой да може“, казва той.
За момента в България миксът все още се придържа към класическите оператори, като достъпни магазини за мода и обувки, супермаркет, електроника, мебели, магазини от типа „Направи си сам“, а отскоро и места за хранене.
От съвсем скоро пък е започнало да се говори за етажност при ритейл парковете – тенденция, която е добре позната в чужбина, но започва да навлиза и в България.
Такива проекти вече наблюдаваме не само в София, но и на няколко места в страната. Дали ще имат успех обаче, времето ще покаже“, казва Муховски.
По данни на Cushman&Wakefield средната гъстота на ритейл парковете в Централна и Източна Европа е 92 кв. м на 1000 жители. Активните инвестиции в сегмента бързо променят тези показатели, особено на бързо развиващите се пазари, като българския.
В края на 2023 г. гъстотата на ритейл парковете в България е 75 кв. м на 1000 жители. Страната ни вече изпреварва Полша, където този показател е 66 кв. м на 1000 жители, но остава сред държавите с най-ниска гъстота. Лидер е Унгария, където този показател е 172 кв. м на 1000 жители, а в съседна Румъния той е 94 кв. м на 1000 жители.
Онлайн търговията
След бързата експанзия на онлайн търговията в постпандемичната 2021-ва година, когато секторът отчете реален ръст от 43 на сто в България, през 2022 г. този показател е намалял до 12.4%, отчитат авторите на доклада. През 2023 г. пада до едноцифрено число – 8.3 на сто след приспадане на инфлацията. В същото време оборотите на физическите обекти в молове и ритейл паркове остават стабилни.
След бързия растеж на онлайн продажбите пазарът видимо се отрезви и хибридните модели между онлайн и физически обекти се доказаха като най-устойчив модел през последните години“, посочи Георги Муховски.
Според него възпиращ фактор за бързия ръст на онлайн търговията отчасти е логистиката, тъй като много брандове все още изпитват проблеми с центровете за обработка и приемане на пратките, както и с логистиката на т.нар. последна миля. Много от големите международни марки успешно съчетават физически обекти и онлайн пазаруване чрез формати от типа click&collect (бел. ред. – поръчаната стока се взема от магазина) и замяна и връщане на пратки във физическите им магазини.
Според Георги Муховски именно ефективната колаборация между офлайн и онлайн търговия, както и дигитализацията в сектора ще изиграят решаваща роля за бъдещето на ритейл пазара.