Русия е наляла 12 млрд. долара, за да държи авиацията си във въздуха
След оттеглянето на западните компании местните оператори трябва да се справят с поддръжката на самолетите със собствени сили

© ECONOMIC.BG / Flickr/Aero Icarus
Русия е предоставила повече от 12 милиарда долара държавни субсидии и заеми, за да поддържа своя авиационен сектор, откакто действат западните санкции.
Зависима от чуждестранни самолети, Русия е изправена пред трудната задача да развива своята авиационна индустрия сама с вътрешни части, като същевременно купува самолети от чуждестранни лизингодатели, за да избегне изземването на повече от нейния флот, пише Reuters.
Западните производители на самолети Airbus и Boeing спряха доставките на услуги и резервни части през март 2022 г. и се отказаха да поддържат флагманския превозвач „Аерофлот“ и други руски авиокомпании.
Оттогава Русия е похарчила 1.09 трилиона рубли (12.07 милиарда долара) в подкрепа на гражданската авиационна индустрия, включително производство на самолети и финансова помощ за авиокомпаниите, показват изчисления на Reuters, базирани на данни от Министерството на финансите и Сметната палата, която наблюдава изпълнението на бюджета.
Разходите са почти два пъти повече от плащанията, извършени през 2020 – 2021 г., когато пандемията от COVID-19 предизвика драстично намаляване на въздушния транспорт, и подчертава мащаба на усилията на Кремъл да изтръгне контрола върху ключова индустрия.
Нашият флот от самолети е много претоварен... със самолети чуждестранно производство“, каза президентът Владимир Путин миналата седмица. „Планираме да произведем повече от 1000 самолета до 2030 г., наши собствени самолети. Необходима е работа.“
Според швейцарския доставчик на авиационна разузнавателна информация ch-aviation руските авиокомпании в момента експлоатират 991 самолета, включително 405 произведени в Русия.
Но само 133 са Superjets, произведени от държавния производител United Aircraft Corporation. Други самолети, произведени в Русия – Туполев, Яковлев и Илюшин – рядко се използват за търговски полети.
Подкрепата за производството на самолети, ключова индустрия, ще се запази за години напред, каза министерството на индустрията и търговията в отговор на констатациите на Reuters.
Основният акцент е върху подпомагането на продажбите, разширяването на производствения капацитет и създаването на система за следпродажбено обслужване“, посочват от министерството.
Значението на надеждната въздушна индустрия е особено голямо за Русия, както за транспортирането на хора и стоки през огромната ѝ територия, така и за укрепването на наратива на Москва, че санкциите имат минимално въздействие.
Тъй като гласоподавателите ще се отправят към урните след три месеца, колапсът на една авиокомпания може да окаже натиск върху репутацията на Путин, който отново се кандидатира за президент.
Като ключова авиационна сила от съветско време техническите способности на Русия не са под съмнение.
Западните авиационни анализатори казват, че инвестициите в най-добрия случай ще запазят флота да лети, но се съмняват, че самолетите ще се върнат скоро на западните пазари, дори ако конфликтът в Украйна приключи. Това се дължи на разходите и бюрокрацията, свързани с възстановяването на автопарк с чисто и проследимо досие за безопасност и одобрени части.
Средства за дъждовен ден
Русия е насочила резервни фондове, показват данните, като е похарчила 110 милиарда рубли през 2022 г. за компенсиране на загубите на авиокомпаниите от рязкото покачване на разходите за реактивно гориво.
Тази година Фондът за национално благосъстояние (NWF) изигра по-голяма финансова роля, като Москва изтегли почти 400 милиарда рубли за разходи за авиация досега през 2023 г.
Мащабът на разходите през 2022 – 2023 г. е еквивалентен на малко под 1% от прогнозирания брутен вътрешен продукт (БВП) за 2023 г. Русия е похарчила допълнителни 2.3 трилиона рубли през 2022 – 2023 г. за развитие на транспорта извън авиационния сектор.
Вътрешният въздушен пътнически трафик в страната започна да се възстановява в края на 2022 г., тъй като авиокомпаниите намериха начини да внасят резервни части чрез сива схема за внос, въведена от правителството.
Руските авиокомпании задържаха своя флот от западни самолети във въздуха, отчасти чрез внос на резервни части през трети страни без съгласието на производителите – главно Airbus и Boeing.
Броят на пътниците се възстановява, но все още изостава от нивата преди COVID пандемията. Междувременно загубата на чужди части и опит в поддръжката породи опасения за безопасността на самолетите.
Някои авиокомпании разглобяват самолети за части, казаха източници от авиационната индустрия пред Reuters миналата година.
Москва набързо локализира регистрацията на флота си и използва средствата на NWF за обратно изкупуване на самолети от чуждестранни лизингодатели, за да избегне риска от конфискуването им при полети в чужбина.
Министърът на транспорта Виталий Савелиев каза, че 300 милиарда рубли могат да бъдат използвани за закупуване на самолети от чуждестранни лизингодатели през 2023 г.
Досега са изразходвани 190 милиарда рубли, показват данните, като държавната застрахователна компания NSK държи самолети от името на авиокомпаниите.
В правителствен документ, определящ стратегически планове за разходи за авиацията, видян от Reuters миналата есен, се казва, че Русия ще трябва да похарчи най-малко 711 милиарда рубли за „постигане на технологична независимост от чуждестранни доставчици“.
Аерофлот, транспортното и финансовото министерство не отговориха на искания за коментар.