С неуверена крачка към еврото
Основните притеснения на бизнеса са, че липсва добър синхрон с държавата по темата за смяната на националната ни валута

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Бързаме бавно. А може би изобщо не бързаме. По пътя към еврозоната не се забелязва суматоха. Управляващите това лято гасиха пожари всякакви. В политическа, парламентарна и управленска нестабилност как да се надяваме на стабилност в държавните дела? И все пак – трябва да държим „курса“, който е поет, и България да не е кораб, който не знае накъде е тръгнал.
Организация
Пътуваме към еврозоната. Засега има очаквания да сме там на 1 януари 2026 г. Но в това пътуване бизнес пасажерите не са просто пътници, които ще пристигнат в уречения час. Защото… Между 6 месеца и 1 година са необходими на компаниите, за да се подготвят за еврозоната. Това показа неформално проучване на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки (АТНС) сред фирми за мебели, строителни материали, спортни стоки, книги и много други сфери на дейност. Сдружението има за цел отстояване на ясни и валидни за всички правила за търговия на дребно и почтени делови отношения. Неговите членове апелират държавата да приеме възможно най-скоро цялата нормативна база, за да знае бизнесът какво точно и как да промени до деня Х, в който ще кажем „Сбогом“ на българския лев.
Промени
На въпроса Разполагате ли с достатъчно информация, за да се подготвите за еврозоната, половината от запитаните фирми отговарят с „Не“. Също толкова не знаят какво точно и как да го променят. Публично достъпна практическа информация за подготовката на бизнеса за влизане в еврозоната липсва. Въпреки това доста от участвалите в допитването фирми са започнали да се подготвят, като най-голям е делът на отдел ИТ, логистика и продажби, следвани от финанси и счетоводство. Подготовката за еврозоната налага промени в минимум 5 отдела: ИТ (пренастройки на целия софтуер и всички системи), финанси и счетоводство (годишно отчитане, документиране, преизчисляване в евро), продажби (нови етикети, ценообразуване, фискални устройства), човешки ресурси (преизчисление на възнаграждения и обезщетения на служители), юридически отдел (договори с всички контрагенти и с персонала).
Трансформацията
Запитани какво да направи държавата, за да помогне на българския бизнес да се подготви за еврозоната, близо 70% от фирмите в АТНС отговарят: Да дава практическа информация, каквато в момента липсва, а 30% искат да предостави експерти. За половината от участниците в проучването най-голямото предизвикателство след приемането на България в еврозоната е двойното обозначение на цените в левове и евро. Търговците трябва предварително да бъдат снабдени с т. нар. стартови комплекти с евробанкноти и монети, за да връщат на клиентите ресто само в евро.
По предварителна оценка на въздействието разходите на големите компании ще са около 450 хиляди евро: 300 000 евро за адаптация на всички информационни системи и 150 000 евро за обозначения в EUR и BGN и обучения на персонала. Основните притеснения на бизнеса са, че всичко от страна на държавата ще бъде оставено за последния момент.
Предлагаме две мнения по темата:
Адв. Галин Попов, изпълнителен директор на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки:
Бизнесът се нуждае от половин до една година за подготовка
Има процеси, които не може да станат без активното участие на държавата. Пасивната ѝ роля в последно време подтиква бизнеса да се обединява и да търси правата си. В Асоциацията стигнахме до притеснителния извод, че по отношение на присъединяването към еврозоната сме в неизвестност. Приет е Законът за БНБ. В Проектозакона за присъединяването на България към еврозоната се съобразиха с някои от нашите предложения. Но след приемането му от парламента и влизането му в сила има да се приемат множество подзаконови нормативни актове. Важен документ ще е Наредба 18, която засяга отношенията на търговците с НАП.
Яснота
Ние не вземаме позиция За или Против еврото. Ясно трябва да се каже, че бизнесът има нужда от време за подготовка, за промяна на софтуерите за управление и за обучение на хората. За да стане всичко това факт, големите компании се нуждаят от половин до една година време при ясна и строга организация. Всичко трябва да мине гладко, без сътресения за бизнеса и за потребителите и между тях няма разделителна линия, тъй като всеки бизнес някъде е и потребител, не е само продавач.
Готовност
Трябва да сме в такава степен на готовност, че когато влезеш в магазина в първия ден от преминаването към евро, да може да купиш и да ти върнат ресто в евро. Потребителят ще иска да има увереност, че ще може свободно да пазарува – ако софтуерът работи нормално, търговските отдели и касиерите са обучени. Плавното преминаване ще даде възможност на търговците да се подготвят. Има много неясноти, на които те предварително трябва да имат отговори. Стои например въпросът за одитите, за работните заплати и осигуровките.
Цените - накъде
По отношение на цените – насажда се мнението, че те автоматично ще се вдигнат, тъй като търговците ще използват преминаването към новата валута като повод. Ако топ хартия е продаван за 2 лв., не смятам, че той ще може да се продаде за 2 евро. Трябва да се има предвид, че търговците са част от веригата на доставките и за да може КЗП да установи има ли спекулативно повишение на цените, тя трябва да може да проследи целия процес на доставка. Не бива да се допусне произвол от страна на държавата в опитите да контролира и да налага санкции. Повишението на цените е страх, който се поражда медийно. В Хърватия в първите месец-два след приемането на еврото цените се повишиха в 10-ина процента, но после се регулираха. Това са пазарни процеси.
Работна ръка и заплати
България е първенец в ЕС по ръст на работната заплата, възнагражденията обаче трябва да вървят с ръст на производителността и конкурентоспособността, със съответното образование и квалификация. У нас има дефицит на работна ръка, законодателството ни за трудовата миграция е архаично и тромаво и въпреки това компаниите се справят и с цената на доста разходи си внасят работници и служители, които стават по-привлекателни. Държавата и синдикатите е добре да си дадат сметка за това. Но също, че повишаването на работните заплати с много за кратко време води неминуемо до инфлация.
Бизнесът се нуждае от ясна нормативна база и достатъчно време да се подготви за еврозоната. Не очакваме финансово подпомагане, а разбиране и подкрепа в самия процес.
Траян Халаджов, изпълнителен директор на „Доверие-Брико“ АД:
Компаниите търсят яснота какво да правят
Приемането на еврото е икономически процес и на присъединяването към еврозоната трябва да се гледа през икономическата призма. България доста се отличава от цялата еврозона по отношение на темповете на растеж, на лихвени нива, търсене и предлагане на кредити. В България има свръхпредлагане на левове, което води до уникалната в момента ситуация на по-ниски лихви в левове. Ако в сегашната ситуация преминем към евро, ще си внесем по-високи лихви. Но може би тенденцията така или иначе ще се обърне.
Кое как расте
За разлика от еврозоната нашите темпове на растеж са все още положителни. При нас заплатите продължават да растат, за разлика от еврозоната. Тук цените малко по-бързо растат, но това е въпрос на предлагане и търсене. В България има повече свободни пари, което позволява да се покачват заплати и цени и постепенно да се изравним като ценови нива с еврозоната. Процесите на изравняване текат, откакто сме в ЕС, но с много бавни темпове, като в последните години заради световната инфлация, предизвикана от пандемията и войната в Украйна, процесите се ускориха и постепенно настигаме нивата в някои страни от Евросъюза.
Липса на нормативна база
Когато приемаме еврото, трябва да има налична нормативна база, по която това да стане. В момента такава нормативна база липсва и бизнесът не знае как да си пренастрои системите и да направи организацията, като няма яснота какво ще изисква законът и наредбите към него. Минимум шест месеца са нужни на компаниите, за да настроят системите си след приемането на цялата нормативна база до реалното въвеждане на новата валута – което е добре да съвпада с началото на нов отчетен период. За мен 1 януари 2026 г. е реалистична дата. Вече 27 години сме във валутен борд и дали с левове или с евро ще работи, почти няма значение от бизнес гледна точка.
Движение на цени и заплати
Като търговец ние няма да повишим цените само защото ще продаваме в евро. Пазарът е конкурентен и наситен и няма как да покачваме цените. Повишаването над пазарни нива веднага сваля продажбите. „Доверие - Брико“ нито ще повиши цените, нито заплатите, само защото сме влезли в еврозоната. Такова покачване става само поради пазара. Когато не ни достигат хора, повишаваме заплатите. В момента сме в етап на насищане и няма как да покачваме цените – ценовата „война“ е в ход. През последната една година няма повишаване на цените при нас, дори имаме спад на някои цени.
Нашият апел е държавата да приеме своевременно нормативната база, без това процесът по присъединяване към еврозоната няма как да върви.