С постановления МРРБ ще даде 500 млн. лв. на общините
Средствата се осигуряват чрез преструктуриране на бюджета на ведомството

© ECONOMIC.BG / МРРБ
Регионалното ведомство ще преструктурира част от бюджета си, за да осигури 500 млн. лв. за ремонти на четвъртокласни пътища и ВиК проекти в общини с население между 2 – 10 хил. души. Вече са изработени критерии за оценка на проектите, а финансирането ще става по опростена процедура. Но тъй като тези средства не са изрично бюджетирани, те ще трябва да се разпределят с постановления – практика на предишната власт, заклеймена от сегашната.
Първите траншове е възможно да бъдат направени още през април. Това ще бъде и първата стъпка към структурирането на фонда за общински проекти, съобщи във Видин днес ресорният министър Гроздан Караджов.
Около 250 млн. лв. ще се заделят от бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ и ще бъдат предоставени на местните власти за общински пътища. Условие за финансиране ще бъде наличието на издадено разрешение за строеж и завършени процедури по ЗОП за избор на изпълнители. Останалата част от средствата ще бъдат инвестирани във ВиК проекти. Бенефициенти по тях ще са общини от области, в които ВиК услугите се предоставят от един оператор.
По думите на Караджов МРРБ ще финансира проекти за ВиК и за общински пътища, каквито в централизираните програми досега не е имало. Най-облагодетелствани от подобни програми ще бъдат по-малките общини, а не големите градове като София, Пловдив и Варна, каза министър Караджов. Той заяви, че политиката на министерството вече ще бъде да няма населени места без водоснабдяване, независимо от големината им, защото обезлюдяването понякога е поради липсата на път или на вода.
Защо точно сега?
В първите дни от управлението си Караджов обяви, че ще създаде специален Фонд с бюджет от 1 млрд. лв. именно за такива проекти. Сумата обаче не бе предвидена при гласуването на Бюджет 2022 г., а Караджов очакваше, че това може да стане с актуализацията на бюджета през юни.
В същото време обаче общините започнаха да надигат глас и предложиха поне да бъде създаден фонд с 300 млн. лв. Според тях общинската пътна мрежа се неглижира на фона на републиканската.
Още от началото на февруари от ресорното ведомство съобщаваха, че рaбoтнaтa гpyпa пoдгoтвя нopмaтивнaтa бaзa зa cтpyĸтypaтa и пpинципитe, пo ĸoитo щe paбoти Фoндът, ĸaĸтo и ĸpитepиитe зa ĸaндидaтcтвaнe и oцeнĸa.
Месец по-късно обаче при изслушване в ресорната комисия Караджов призна че единственото направено по фонда е, че вече си има ново име - Фонд за общинско развитие и сближаване. Тогава заяви, че от бюджета на МРРБ ще се използват 300 млн. лв.
Това e cyмaтa, пpeдвидeнa зa дoфинaнcиpaнe нa cтpoитeлcтвoтo нa гoлeми пътни oбeĸти ĸaтo мaгиcтpaлa „Cтpyмa“ в Kpecнeнcĸoтo дeфилe, AM „Pyce – Beлиĸo Tъpнoвo“, вpъзĸaтa нa Южнaтa дъгa нa Coфия ĸъм AM „Cтpyмa“ и дp., нo тъй ĸaтo нyждa oт плaщaния зa тяx щe имa в ĸpaя нa гoдинaтa, cpeдcтвaтa мoгaт дa ce нacoчaт ĸъм oбщинитe, a cлeд тoвa дa ce възcтaнoвят c aĸтyaлизaциятa нa дъpжaвния бюджeт пpeз мeceц юни.
Тунелите отново са на дневен ред
И въпреки пренасочването на средства и преструктурирането на бюджета на министерството, плановете на управляващите за тунели остават на дневен ред.
По време на днешното си посещение във Видин, Караджов информира, че до края на месец март АПИ ще обяви обществена поръчка за изработване на идеен проект за магистрален път през прохода Петрохан с тунелно преминаване към Монтана, който след това ще прави връзка със сега строящия се път Ботевград - Видин.
Припомняме, че министърът констатира, че скоростният път Ботевград - Видин ще е напълно готов едва през 2027 г.
Очакваме това да пренасочи голяма част от инвеститорския интерес към създаването на индустриални паркове, например, към тази част на България", добави регионалният министър.
Пътната инфраструктура във Видинска област е в лошо състояние. С Агенция „Пътна инфраструктура“ ще разгледаме възможностите още тази година да се увеличи обемът на ремонтираните пътища в областта, каза още регионалният министър.
Проектите във Видин
През тази година по програма „Основен ремонт“ на АПИ са предложени за изпълнение над 42 километра републикански пътища. Това са малко над 30 км от второкласния път о.п. Видин – Кула – Връшка чука – граница Сърбия, за който се предлага възлагане за изработване на проект за още близо 11.5 км, и близо 12 км от третокласния път Иново - Градец - Периловец - Шишенци - Бойница - Кула.
Чрез програмата „Текущ ремонт и поддържане“ се предвижда да продължи ремонтът на близо 28 км от третокласния път Кула – Грамада – Срацимирово – (о.п. Видин - Димово). Ще бъде възложен ремонт на съоръжение на път първокласния път Граница Румъния - о.п. Видин - Димово - Ружинци.
През тази година са предложени за възлагане изработването на технологични проекти за текущ ремонт близо 7 км от третокласния път Дреновец – Ружинци – Чупрене – местността Бялата вода и за основен ремонт на над 20 км от пътя Подгоре – Шишманово – Макреш – гара Макреш – (о.п. Видин – Димово) и други.
Агенцията ще подготви обществени поръчки за избор на изпълнител на строителни работи с клауза за „допроектиране при необходимост“ на наличния технически проект от 2014 г. за доизграждане на 5 км от третокласния път Арчар – Извор – Димово – Острокапци – Кладоруб – Салаш – граница Сърбия. Трасето ще осигурява връзката с предстоящия нов граничен контролно-пропускателен пункт на българо-сръбската граница в близост до с. Салаш и Ново Корито, Сърбия.
Ще обърнем повече внимание на регионите, които изостават в развитието си и ще следваме политика на сближаване чрез инвестиции в благоустройство и инфраструктура. Ще се насочват предимно към тези райони и общини, които са по-малки и ощетени откъм финансиране досега", заяви Гроздан Караджов.