Съдът ще решава съдбата на тол системата
Ако административният съд подкрепи жалбата на \"Алтима България\", процедурата трябва да започне отново

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли поредните жалби срещу обществената поръчка за изграждане на тол система за
товарни автомобили. Това би трябвало да сложи началото на фактическия процес по избор на изпълнител и възможно най-бързо системата най-после да заработи. Развръзката обаче може да се окаже по-далеч в бъдещето, отколкото им се иска на управляващите, а самата процедура може да трябва да бъде започната от самото начало.
Причината е, че една от неудовлетворените от решението на КЗК компании обжалва пред Върховния административен съд (ВАС). От свои източници от администрацията Economic.bg научи, че жалбоподателят е „Алтима България“ ЕООД, която е с хърватски собственик. Срокът за подаване на жалби до съда все още не е изтекъл, така че и другите компании биха могли да се възползват от правото си, което може допълнително да удължи срока и дори да спре процедурата.
През май "Алтима" заедно с чешката "Толлнет" АД и "Ерба
96" ООД подадоха жалби до антимонополния регулатор с искане процедурата да бъде спряна. Като причина беше изтъкнат краткия срок от 24 часа за подаване на оферти, който бе поставен при
поредния опит на управляващите да възобновят обществената поръчка за
проектиране, изграждане и
въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите
над 3.5
т., която ще замени сегашните винетки. КЗК обаче остави без уважение жалбите на първите две фирми, а на третата дори не беше разгледана.
„Алтима България“ се е обърнала към съда поради
решението на КЗК, в което се посочва, че жалбата й е неоснователна. В нея
компанията посочва, че възложителят, в лицето на АПИ, е нарушил принципите за
провеждане на обществени поръчка за публичност,прозрачност, свободна и лоялна
конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация. Според компанията
„в цялата история на Република България
не е била изграждана тол отсечка, което означава, че най-вероятно българско
предприятие не е участвало в проект за изграждане на електронна система за
събиране на ТОЛ такси“. Поради тази причини от пътната агенция е трябвало
да предвидят, че потенциалните участници в процедурата са установени в други
страни по света, като предвиденият срок за подготовка за участие от 24 часа е
физически невъзможен. Един от аргументите е свързан и с голямата банкова
гаранция, която не е възможно да бъде осигурена в кратък срок.
Ако съдът не вземе под внимание жалбата на „Алтима България“ ЕООД процедурата ще продължи оттам, откъдето е спряла и министерството ще обяви офертите, подадени за краткия срок от 24 часа. Преди повече от месец от регионалното министерство обявиха, че шест компании са подали документи по процедурата.
Срокът за обжалване от 14 дни все още не е изтекъл и е напълно възможно и юристите на "Толлнет" АД да се обърнат към административния съд относно процедурата, която вече е спирана близо десет пъти през последната година.
Пред Economic.bg министър Нанков потвърди намерението си регионалното министерство да съди фирмите, които подават жалби срещу процедурите за избор на изпълнител на планираната тол система. По думите му всички процедури са законосъобразни, а жалбоподателите целят бавене на процесите.