Ще има ли някога по-голям пътнически самолет от Airbus A380?
Въпреки величието A380 в крайна сметка се оказа търговски провал

Снимка: Pixabay
Най-големият пътнически самолет в момента Airbus A380 имаше трудни последни няколко години, започвайки със заплахите за спиране на програмата за производството му през 2019 г. Оттогава спадът в търсенето, причинен от пандемията, доведе до поставянето на бройките му в складове. Но дали светът се е преориентирал към по-малки самолети завинаги или ще видим отново такива големи самолети в бъдеще?
Идеален за летища с контролиран слот
Airbus разработи „суперджъмбо“ самолет, за да обслужва множество различни нужди на авиокомпаниите. Първият беше да се реши проблема с увеличаването на капацитета на вече натоварените летища и оправданието на скъпите слотове за кацане.
Някои летища имат малко или дори никакви свободни слотове, въпреки че самолетите идват и излизат 24 часа в денонощието. Тези слотове са толкова търсени от авиокомпаниите, че могат да струват милиони долари. A380 заобикаля това, като предлага на авиокомпаниите увеличен капацитет в слотовете, които вече имат.
Други предимства на „суперджъмбо“ самолетите
Втори бонус на A380 е, че намалява цената на място. Тъй като на борда има толкова много пътници, авиокомпаниите, експлоатиращи A380, имат по-ниска цена на място в сравнение с други авиокомпании. Като такива те могат да се възползват от това конкурентно предимство, което е начинът, по който Emirates постигна толкова голям успех със самолета. Това обаче се отнася за авиокомпаниите, които могат да запълнят самолета.
Освен това A380 е идеално проектиран за авиокомпании, които оперират по модела „от хъб до хъб“. Компаниите, фокусирани върху пътуването на дълги разстояния между междуконтиненталните хъбове (като Лондон Хийтроу и Дубай), установяват, че използването на един A380 предлага предимство пред множество по-малки самолети.
За разлика от по-малките маршрути между близките градове (като Чикаго до Ню Йорк), авиокомпаниите са по-малко загрижени за честотата. Вместо това те биха предпочели да комбинират всички свои пътници за деня в един самолет. Това намалява разходите, свързани с гореспоменатите аспекти, като слотове.
Ще видим ли друг самолет като A380?
Въпреки величието, основано на размера, A380 в крайна сметка се оказа търговски провал. Дори при разпределението на емисиите между повече пътници, A380 изгаря твърде много гориво в сравнение със следващите поколения самолети като Airbus A350 и Boeing 787. Това направи самолета трудно да бъде печеливш, въпреки че някои авиокомпании като Emirates са го превърнали в успех.
В днешно време авиокомпаниите се насочват все повече към увеличаване на честотата вместо капацитета. Това противоречи на тенденциите с голям капацитет, от които Airbus се надяваше, че A380 ще може да се възползва. Освен това A380 се бори с покачването на цените на горивата. В края на краищата той има най-голямото тегло на празна маса от всички пътнически самолети.
Съществуват ли в момента подобни проекти?
Имайки предвид всички тези аспекти, изглежда доста ясно, че бъдещето принадлежи на ефективни, малки до средни, двумоторни самолети, прогнозира специализираната медиа Simple Flying. Но какви са перспективите за още един огромен четириядрен, който да украси небето ни през следващите години? От гледна точка на Airbus това изглежда много малко вероятно. Засега тя е решила да се съсредоточи върху по-малките си самолети, като същевременно изтласка максимално обсега им. Предстоящият A321XLR е отличен пример за това.
Междувременно Boeing не е дошъл на масата с нищо ново от 747-8. С поглед към бъдещето, американският производител е поел в друга посока с новия си флагман 777X. Това следващо поколение ще има конкурентен капацитет, но без гореспоменатите недостатъци, които A380 имаше поради размерите си.
Когато човек мисли за големи самолети, Източна Европа му идва наум. В крайна сметка Украйна е дом на Антонов и неговия колосален шестмоторен Ан-225. Всъщност, през изминалите години, руският производител Sukhoi също проектира самолет с 860-1000 седалки, известен като KR-860. Ако беше стигнал до производството, това би надминало A380. Засега обаче Обединената самолетна корпорация на страната се фокусира повече върху двумоторния CRAIC CR929.
Засега горната граница за настоящи и предложени самолети изглежда е около 400-местната марка. Много от сегашните A380 вероятно ще бъдат премахнати през следващото десетилетие, ако не и по-рано. Като такова изглежда много малко вероятно скоро да видим друг самолет с неговите размери. В крайна сметка, настоящата пандемична ситуация само за добро или лошо само е увеличила тенденцията за отдалечаване от такива гиганти.