Ще се возим ли в автомобили, създадени с 3D принтер?
Компаниите са все по-заети да търсят начини за изпълнение на технологията в масовото производство

Все повече и повече големи компании започват сериозно да проучват възможността за 3D-печат в промишлен мащаб. Въпреки днешната високата цена на новите устройства и тяхното технологично несъвършенство, такива големи индустриални гиганти като Ford, Siemens и General Electric, активно инвестират в търсенето на начини за ранно въвеждане на новите технологии във всички сфери на тяхната дейност.
3D-принтерите съществуват само от няколко години и проектите за създаване на всички нови предмети с тях всеки ден стават все повече и повече, но все още не ясно дали ще са достатъчно полезни в индустрията. Първо, поради високата си цена, и второ, поради продължителността на самия процес. Освен това, голяма част от принтерите създават обекта слой по слой, прилагат на един слой от материала върху друг, което прави крайния продукт нестабилен за сериозно претоварване. Все пак, това не означава, че големите производствени компании не търсят начини за решаване на тези проблеми. Освен това, те вече имат известен успех в тази област.
Един от водещите в света автомобилни производители, американската компания Ford активно сътрудничи с Carbon3D Inc - стартъп, подкрепен от финансовото подразделение на Alphabet, Google Ventures. Автомобилостроителят вече тества в собствените си лаборатории принтери от Carbon3D, които, според представители на самия Форд, може да бъдат решение за всички проблеми, присъщи на оригиналната 3D-технология за печат.
Все пак, въпреки всички предимства на новата технология, използването на такива принтери в масовото производство не е възможно поради прекомерните разходи", коментира ръководителят на разделението на Ford за работа с 3D-печат Елън Лий. Основният проблем е, че ако искаме да произвеждаме 100 хиляди коли, всяка от тях ще се нуждае от много различни части, създаването на всяка един от тях с помощта на 3D-печат е твърде скъпо ... по-скъпо в сравнение с конвенционалните методи", - обясни Лий.
Ford - не е единствената голяма компания, която вече е заета да търси начини за изпълнение на технологията за печат в масовото производство. Например, General Electric обяви, че възнамерява да създаде с помощта на 3D-печат до 200 хиляди пистолета за гориво за своя авиационен бизнес. Ръководството на компанията съобщи за създаването на специален научен център в Питсбърг, който ще се фокусира върху търсенето на евентуалното използване на новите технологии във всички бизнес структури на американската корпорация.
В тази сфера нe изостава и Siemens, чиято научна лаборатория в Принстън скоро представи самостоятелно работещи 3D принтери. Те позволяват на компанията да създава много големи предмети - от вътрешната част на купето на самолетите до фюзелажи.
Досега изследванията в областта на 3D-печата са стрували на целия свят около $ 1.5 милиарда. За сравнение в началото на появата на принтерите, способни да изпълняват триизмерен печат, през 2012 г., за изучаването на тази област са били изразходени $ 406 милиона. Към 2017 г., според прогнозните на изследователската агенция Gartner, за проучвания в областта компаниите по цял свят ще похарчат около $ 4 милиарда.