Има силно желание за връщане в офисите

Сега е времето работодателите да демонстрират гъвкавост, адаптивност и визия за развитие на бизнеса си в новите условия

Георги Първанов, управител на HR компанията CТeam:

Има силно желание за връщане в офисите

Снимка: Личен архив

5568 ~ 6 мин. четене
Татяна Явашева Автор: Татяна Явашева

Георги Първанов е управител на водещата регионална HR компания CТeam. Той е член на Управителния съвет на Българската асоциация за управление на хора, партньор в Евъргрийн Талънтс 55+, Бачкам.бг и Bulgaria Wants You; ментор в Teenovator. Има 27-годишен мениджърски опит в HR, в компании като McDonalds и Societe Generale, а също в Американското посолство/Корпус на мира.

Пазарът на труда се променя твърде динамично. От една страна, виждаме зловещите ефекти на пандемията, но от друга, се надига съживяване, на което самият пазар не е готов да отговори. Обръщаме се за коментар на ситуацията към Георги К. Първанов – той внимателно следи процесите, активно подпомага бизнеса да открива точните за него хора, участва в организации и инициативи, които опитват позитивно да влияят на трудовия пазар, а и самият той е работодател.

Сериозна активност на пазара на труда – това е първото, което прави впечатление. Расте търсенето на хора, има и спад на безработицата. Наблюдава се засилено наемане на работна сила във всички области, не само в IT сферата. Вече има остър недостиг на персонал в хотелите и ресторантите. Много от съкратените през изминалата година - година и половина се преквалифицираха и сега ще станем свидетели на празни работни места по морето, а после и в зимните курорти. Такава е ситуацията, при положение че част от хотелите и ресторантите по морето няма изобщо да отворят. Като че ли работодателите трудно се адаптират към новата реалност, в която отново има недостиг на работна сила. А най-търсените кадри отново трябва да бъдат ухажвани от тях.

Работата от дома омръзна

Много от хората, изнервени от дългия престой вкъщи, желаят да се върнат да работят в офиса. Това е факт не само в IT сферата, но и в много други бизнес сегменти. Повечето вече искат да се виждат с колеги и приятели и да усещат на място динамиката на работния процес в екип. При наемането на работа все повече кандидати държат  на опцията „Дистанционна работа“, но по-скоро като възможност и алтернатива, а не толкова като постоянен вариант. Предпочитат форми на смесена работа, като искат да има и присъствие в офиса. Затова вече е разработен софтуер, чрез който става предварително записване кой кога ще ползва работните места, тъй като фирмите започнаха да наемат по-малко офисни площи, отколкото е техният персонал.

Да осъвременим трудовото законодателство

Българското законодателство за временната и гъвкавата заетост се оказа напълно неподготвено за предизвикателствата, които пандемията наложи на пазара на труда. Как се следи хората дали изпълняват ангажиментите си, какво се случва с трудовите злополуки, ако работят от къщи, как се покриват разходите за ток и телефон…Само 30% от персонала на една компания може да е нает като временна заетост. А за дистанционната работа – тя невинаги е от вкъщи, а особено IT специалистите работят от хижи, къщи в планината и на село. Този модел на работа повдига въпроси как се покриват разходите, свързани с трудовия процес, както и нерешени теми по  безопасност на труда. Важно е как се разделят личните от служебните разходи. Подобни въпроси трябва да получат отговор в бърз порядък, тъй като бъдещето неминуемо принадлежи на смесения тип работа. Дългосрочната дистанционната работа не е подходяща за всички позиции и тя често води до демотивация.

Време за тиймбилдинги и обучения

Наблюдава се бум на тиймбилдингите, в които хората се събират на живо. Фирмите искат да съберат служители, работили от дистанция, за да повдигнат мотивация и да споделят визията и целите занапред. Такова търсене на тиймбилдинги не се е случвало от настъпването на корона кризата.

Трудовата книжка на хартия е демоде

Гореща тема е електронната трудова книжка. Щом в училище се премина към електронни дневници, защо заетостта на даден човек и трудовият му стаж да се води по старовремски начин? Само 2-3 държави в Европа имат трудова книжка на хартия и България е едната от тях. Тази стъпка към дигитализация би могла да се предприеме и от служебното правителство. Когато новият парламент се сформира, трябва да се пристъпи към разширяване опциите на временната заетост, да се даде законова рамка на безопасността на труда при работа от вкъщи.

Асоциацията за управление на хора има три приоритета: Дигитална трудова книжка, разширяване на възможностите за временна и гъвкава работа, както и регламентиране на дистанционната работа. И по трите приоритета има пълна готовност за взаимодействие с изпълнителната и законодателната власт, както и с всички работодателски организации, които имат същите виждания.

Населението намалява, нуждите от служители се увеличават

Недостигът на кадри става все по-остър проблем. Би могло той да се реши, но това не е лесно. Асансьорни техници и хора, които се занимават например с дървообработване и мебели, се намират все по- трудно. Броят на младите хора, които искат да се квалифицират в подобни специалности, е все по-малък. Картината е сходна и в много други сфери. В такъв случай решението минава през привличане на българските емигранти да се завърнат в страната. Или чрез внос на квалифицирана работна ръка от трети страни, за което не бива да се губи време, а да се действа още сега.

Демографската картина не е добра, но по-лошото е, че тенденцията е тя да продължи рязко да се влошава. Трябва да се инвестира в здравеопазването – там кадри също липсват. Раждаемостта едва ли ще се засили. Затова решението е българите зад граница да започнат да се прибират, но те трябва да видят, че Българи наистина се променя. Унгария си върна над 1 млн. етнически унгарци. Полша пък е пример как може да се внесат кадри от Украйна, които да попълнят недостига на работна ръка.

Кой ще предприеме стъпка да се върне в страната – това много зависи от гледната точка на съответния човек, но и в каква фаза на своя живот се намира. Факт, който привлича, е ниската престъпност: България е вече по-безопасно място от много страни на Запад. Освен това в областите, в които има силно търсене на кадри, нивата на заплащане у нас като разполагаем доход и покупателна сила не са драматично по-ниски от сравними южни страни от ЕС.

Заплатите растат и по време на пандемията

НСИ изнесе статистика за 11% ръст на възнагражденията у нас от началото на годината насам. В момента в ЕС няма друга такава държава. Нека да акцентираме на добрите страни на България, за да стане страната ни привлекателна като място за работа. Освен това по Плана за възстановяване са очакват милиардни инвестиции, което ще повлияе позитивно върху икономиката.

Предизвикателства пред HR специалистите

Пандемията силно усложни работата на HR специалистите, като те стават особено нужни в новата обстановка. COVID-19 предизвика страх и несигурност и нанесе сериозни поражения върху психиката на хората. Ролята на специалиста по човешки ресурси се променя към допълнителната функция, свързана с това да следи и за осезаеми промени в психическото здраве. Добре е компаниите да обмислят осигуряване на грижа от психолог, който да работи за справяне с негативите от пандемията. Дори средните и малките фирми трябва да обърнат внимание на здравето и психиката на работната си сила. Разбира се, че трябва бюджет и за това. Но бизнесът не беше готов да взима скъпи противоепидемични мерки, а ги предприе. Сега просто няма как да се загърби проблемът с психическото здраве на служителите, които са ценни и важни за фирмата.

Новата нормалност

Животът започва да се центрира около една нова нормалност. Трябва отново да се отворят бюджетите за обучение, фирмите да си организират тиймбилдинги, проучвания за ангажираността, за да върнат добрата атмосфера и да засилят мотивацията на служителите. Време е да се преразгледат  плановете за наемане на хора. Фирмите не трябва да се притесняват да се устремят към нов растеж, тъй като след големия срив се задават добри години.

Възстановяването започва

Работодателите бързо трябва да се приспособят към новата ситуация, в която хората отново започват да се събират, за да работят заедно. Разбира се, при спазване на противоепидемичните мерки. Добрата новина е, че се ревизират очакванията за ръст на икономиката през тази година, тъй като според много анализатори са налице предпоставки за още по-голям от очакваното растеж през настоящата година, като някои прогнози са за над 5%. Предстои възстановяване като след война, твърдят икономисти. Най-лошото, което сега може да направи една компания, е да остане с недостатъчен персонал, който не е в състояние да отговори на нарастващото търсене на продуктите и услугите на съответния бизнес.

Време е да изградим новата си визия за икономическото възстановяване и растежа и да поемем курс натам. Но да не забравяме, че всичко това зависи от хората. И да имаме грижа за тях.

Урок от пандемията

Ако искате оттук насетне да не оставате без работа, трябва да имате поне две професии от коренно различни сфери – например маркетолог и инструктор по йога. Отмина времето, когато някой цял живот работи за една компания.

Георги К. Първанов, управител на CТeam

Подкрепи Economic.bg