Сривът на цената на петрола е последното нещо, от което се нуждаят Boeing и Airbus

Увеличението на цените фючърсите води до увеличение в продажбите на самолети от по-икономичен клас, казват експерт

Сривът на цената на петрола е последното нещо, от което се нуждаят Boeing и Airbus

Снимка: pixabay

1344 ~ 2 мин. четене

Разразилата се пандемия от коронавирус в световен мащаб „удари много жестоко“ туризма  и го замарази. Това заплаши десетки авиокомпании с  фалит. А историческият срив на цената на петрола от вчера, може и да не е по силите на Airbus и Boeing.  

 „Едно нещо, което задържа индустрията на високо ниво по време на финансовата криза през 2008 г. беше това, че цените на горивата се покачваха“, каза за CNBC Ричард Абулафия, авиационен анализатор, като се позовава на рекордни цени на петрола през тази година.

По думите му увеличението на цените на петрола води до увеличение в продажбите на самолети от по-икономичен клас. Сега обаче ситуацията е коренно различна. Припомняме, че вчера стана ясно, че цените на петрола паднаха до най-ниската си стойност от над две десетилетия на фона на коронавирусната световна криза. Цената на суровия петрол в САЩ падна почти с 20% до под 15 долара при ранната търговия в понеделник – най-ниската му точка от 1999 г. насам.

Airbus A320neo и Boeing 737 Max, най-продаваните самолети с тесни каросерии на всеки производител, са разработени след Голямата рецесия, когато цените на горивата отново нарастват, а авиокомпаниите търсят модели, които ще им помогнат да намалят разходите си за гориво. И двете компании реализираха много поръчки и приходи вследствие на това.

Тази тенденция обаче започна да се променя след като преди повече от месец туристическите пътувания по цял свят бяха замразени заради зарата от Covid-19. Според експерти възстановяването от кризата, която удари авиоиндустрията вследствие на пандемията, ще продължи най-малко до средата на 2021 г.

Абулафия изчислява, че производителите на големи самолети като Airbus и Boeing би трябвало да откажат около 1000 отменени поръчки през тази година заради кризата. Което е  безпрецедентен спад в сравнение с 681 нетни поръчки през миналата година. Boein вече започна да публикува все по-голям брой анулирани поръчки. Airbus, от своя страна, по-рано този месец заяви, че ще намали скоростите на производството на самолети с около една трета, „за да се адаптира към новата пазарна среда“.

Тъй като пандемията доведе до замразяване на пътуванията, а градовете останаха блокирани, това води и до замразяване на търсенето на реактивни горива. В световен мащаб търсенето на реактивни горива ще се понижи с 47% през второто тримесечие спрямо година по-рано. Това е почти два пъти по-голямо намаление спрямо прогнозите на S&P Global Platts за намалението в потреблението на бензин и дизел. Цените на реактивното гориво в САЩ паднаха повече от 65% от началото на годината към петък.

„Този проблем засяга цял свят, защото кризата не е подминала нито едно място в света“, казва Клаудио Галимберти, енергиен анализатор от S&P Global Platts.

В момента авиокомпаниите по цял свят са съсредоточли усилията си върху това да пренаредят модела на работата си, за да се спре разпространението на коронавируса. Голяма част от флота е заземен, поръчки за производство на нови самолети са замразени. Има клиенти, които напълно са анулирали поръчките си за нови самолети. 
Подкрепи Economic.bg