Строежът на жп връзката Гюешево – „Деве баир“ получи зелена светлина
България и Северна Македония са постигнали съгласие да продължат изграждането на транспортен коридор 8
Строителството на липсващата железопътна връзка от гара Гюешево до входа на трансграничния тунел „Деве баир“ може да започне през 2026 г. Това съобщи служебният зам.-министър на транспорта Бисер Минчев, като уточни, че проектът е предвиден за финансиране по програма „Транспортна свързаност“. Трябва да бъде завършен най-късно до 2030 г.
Темата е била обсъдена на среща в Брюксел, където представители на българското транспортно министерство са разговаряли с колегите си от Северна Македония относно Транспортния коридор 8. Постигнато е съгласие да продължи изграждането на железопътната му част.
Припомняме, че в края на юли властите в Скопие заявиха, че не виждат смисъл от трансевропейския коридор и ще насочат средствата към Коридор номер 10, който е в посока Сърбия. По-късно София реагира с позиция, че Северна Македония не трябва да спира довършването на връзката заради значението му за НАТО.
България и Република Северна Македония постигнаха съгласие да работят за намирането на координирано техническо решение за скорошното изграждане на трансграничния тунел между двете страни“, се казва в прессъобщение на българското ресорно министерство.
По покана на българската страна първата координационна среща ще се проведе на 31 октомври в София, като двете страни изразиха готовност да си сътрудничат тясно с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), координатора на Европейския транспортен коридор Западни Балкани – Източно Средиземноморие и Секретариата на Транспортната общност за оптималната координация на по-нататъшния напредък на развитието на коридора.
Трансграничен тунел
Не знаем дали българите ще направят своята част от железницата, там има малко да се направи, но и един километър да липсва, тя не може да се използва. Най-големият проблем е, че границата трябва да бъде преодоляна с тунел, който е проектиран само наполовина", каза транспортният министър на Северна Македония през юли.
Припомняме, че на българска територия проектът е част от модернизацията на жп линията София – Перник – Радомир – Гюешево – граница с Република Северна Македония. От гара Гюешево до границата обаче няма изградена връзка.
В миналото е взето решение връзката да бъде между Гюешево и Крива Паланка (Р. Северна Македония), като за тази цел трябва да бъде изграден граничен тунел с обща дължина 2 368 м, от които 1 194 м са на територията на България. Строителството на тунела от българска страна е започнало през 1941 г. Напълно завършени са 550 м от него. След 1943 г. строителството е преустановено, като облицованата част е била отделена с тухлена стена от прокопаните галерии и дълго време е използвана за складово помещение.
На срещата в Брюксел в сряда зам.-министър Бисер Минчев заяви, че България от години полага усилия да насърчи развитието на Коридор 8. Той посочи, че за България изграждането на коридора е ключов инфраструктурен приоритет.
Ние потвърждаваме своя ясен ангажимент за постигането на реален напредък по проекта. В особено голяма степен това важи за трансграничния железопътен участък с Република Северна Македония от тунела при Деве баир до Гюешево с цел бързото премахване на това „тясно място“ и свързване на железопътните системи на двете страни в предвидения от Регламента ТЕН-Т срок до 2030 г.“, подчерта Бисер Минчев.
По информация на БГНЕС индикативната стойност за изграждането на липсващия жп участък е 65 млн. лв. До края на годината трябва да бъде изготвен технически проект за гара Гюешево до входа на тунела, а административните процедури със заинтересованите институции трябва да приключат по график до средата на 2025 г., казват за медията от Министерство на транспорта.
До края на 2026 г. ще приключат отчуждителните процедури и провеждането на обществена поръчка за избор на изпълнител. В момента се извършва технически проект и изработване на устройствени планове, като приоритетно се разработва участъкът от гара Гюшево до входа на тунел „Деве баир“.
Коридор номер 8 започва от пристанище Бари в Италия и стига до българските пристанища във Варна и Бургас. Около 315 километра от него преминават през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).
Припомняме, че през октомври 2022 г. бе даден старт на строителството на железопътния участък между Куманово и Крива Паланка. На церемонията по първа копка присъства и българският премиер Гълъб Донев.