Строежът на тунел „Железница“ може да се забави още

Тунелът трябва да бъде изграден до 2023 г., защото в противен случай България ще загуби европейското финансиране

Строежът на тунел „Железница“ може да се забави още
3347 ~ 2 мин. четене
Автор: Вероника Тонева
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) постанови, че консорциумът „АМ Струма тунел 2018“, спечелил търга за изграждането на тунел „Железница“ на магистрала „Струма“, може да започне работа, въпреки наличието на жалба срещу поръчката. Гръцката компания „Актор“ подаде жалба на 16 август 2018 г. по повод избора на изпълнител, както и заради "неправомерното ѝ декласиране от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ)".

Обществената поръчка бе спечелена от обединението „АМ Струма тунел 2018“ с оферта от 185 млн. лв. без ДДС. В консорциума влизат „Джи Пи Груп“, която вече се разследва от ДАНС заради евентуални злоупотреби с евросредства, „Глобал кънстръкшън“ и „Виа план“.

КЗК счита, че решението на АПИ е незаконосъобразно, а предвидената в закона санкция е 10% от стойността на сключения договор, което в случая е около 19 млн. лв. От Агенцията обясниха, че те към момента не са дължими, защото определението не разглежда твърденията в жалбата по същество.

Регулаторът постановява, че е в обществен интерес предварително изпълнение на решението за избор на изпълнител на обществената поръчка. То обаче подлежи на обжалване в тридневен срок от съобщаването му на страните. При евентуално обжалване от страна на "Актор", строежът на тунела ще продължи да се забавя. От АПИ обясниха, че определението на антимонополния орган не е влязло в сила, тъй като не е минал установения за обжалвания срок, както и, че не е сключен договор за възлагане на обществената поръчка.

Припомняме, че АПИ стартира откритата процедура за строителство на автомагистрала „Струма“ Лот 3.1 тунел „Железница“ на 1 септември 2017 г. Индикативната стойност на поръчката е 250 млн. лв. без ДДС. Кандидатите можеха да подават офертите си до 19 октомври 2018 г.

Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Обществената поръчка е в 3 обособени позиции - за тунела, който ще е около 2 км и ще бъде най-дългият досега изграждан у нас, и за пътя преди и след съоръжението.

Поръчката е обособена в три позиции, за да може на обекта да се работи едновременно и проектът да завърши в срока на ОПТТИ 2014-2020 г. Заради досегашните жалби обаче срокът за строеж се намали значително. Тунелът трябва да бъде готов най-късно до 2023 г., защото в противен случай България ще загуби европейското финансиране и може да се наложи да връща пари на Брюксел.
Подкрепи Economic.bg