Такситата в Източна България возят с 40% по-малко отпреди кризата
Около 1/3 от водачите на жълти коли са станали бармани, сервитьори и комбайнери
Работата на таксиметровите компании в Източна България се възстанови само на около 60% спрямо времето отпреди обявяването на извънредното положение. Това обясни за Economic.bg Иво Кулев, заместник-председател на Националния съюз на превозвачите (НСП), отговарящ за организацията на автотранспортните компании за обществен превоз на пътници на изток от Велико Търново и собственик на най-голямата шуменска таксиметрова фирма „Сити такси“.
„Все още много от хората се замислят дали да се качат на такси или да походят малко пеша, още повече, че тук разстоянията не са като в София, а доста по-малки“, обясни Иво Кулев. „Въпреки че сме взели всички предпазни мерки – шофьорите работят с маски и постоянно ползват дезинфектанти, дезинфекцират местата в колите след всеки клиент и пр., самите клиенти вече са много по-предпазливи и се качват на такси само в краен случай – когато много бързат или са възрастни и трудно подвижни, за да отидат до болница“, допълва Кулев.
Според него нерядко дори се случват пререкания между шофьорите и клиентите – водачите ги возят на отворени прозорци при положение, че температурите в Източна България почти всеки ден са в диапазона 34-39 градуса. „Пуснете климатика, нали ви плащам да ме возите комфортно, а не да ме печете“ – настояват много от клиентите на водачите, които пък им обясняват, че е забранено използването на климатик, тъй като спомага за разпространението на коронавируса. „Дори аз бях забравил и преди дни се скарах на един водач: Дал съм ти 3-годишна кола да караш, а ти ме возиш в тази жега на отворени прозорци!“, разсмя се Иво Кулев и каза, че после се е извинил на шофьора.
Според него и в големите градове на Източна България, като Варна и Бургас, както и в курортните комплекси туристите като предпазна мярка предпочитат да пътуват с колите си и колкото се може по-малко да ползват такси, посочи той и допълни, че и там работата на такситата е възстановена под 70%.
„Не само такситата, но дори и автобусите това лято се возят не повече от 50% от пътниците, които обичайно сме виждали други лета, поради което така и шефовете на автобусните фирми постоянно се оплакват от големия спад на приходите“, коментира още Иво Кулев.
Между 25 и 30% от шофьорите на таксита в Източна България, които са върнали пътните си книжки през първите седмици след обявяването на извънредното положение, все още не са ги взели. Голяма част от тях са си намерили по-доходна сезонна работа – бармани, сервитьори, спасители, а някои от тях, които имат необходимите категории, са станали дори комбайнери и трактористи в някои кооперации за кампаниите по прибиране на зърнената реколта.
Според Кулев повечето от тях, след свършването на летния туристически сезон и селскостопанските кампании, може би ще се завърнат към старата си професия. „Имаме вече един, който няколко месеца е работил на Слънчев бряг, но вече се е завърнал в Шумен и преди 2-3 дни дойде да си вземе пътната книжка, за да работи пак като таксиметров водач“, обясни Иво Кулев. Според него обаче все още има доста жълти коли, основно от вече изплатените, които от няколко месеца стоят на паркинг и чакат по-добри времена.
Според таксиметрови водачи държавата и общините нищо не са направили, за да подобрят положението им. „Поне с 30% да бяха намалили патентния данък, а те дори и с лев не го мръднаха надолу“ – недоволстваха таксиметрови шофьори в Русе. Водачите на жълти коли от най-големия ни крайдунавски град се оплакаха и от това, че общината изобщо не се съобразява къде разполага стоянките за такситата. „Вижте – стоянката ни е точно зад хотел „Дунав“, където в момента строят нова зала за хазартни игри и върху нас постоянно пада бетон и отломъци от строежа“, оплакаха се те, като обясниха, че няколко дни преди това няколко греди от кулокрана са паднали върху един почти нов мерцедес. „И въпреки че сигнализирахме неколкократно общината – не изместиха стоянката“, негодуват те.