Теленор пуска три нови дигитални услуги
Приятно е да наблюдаваш как България настига останалата част на света като пазар
Стайн Ерик Велан:

Стaйн-Ерик Велан е главен изпълнителен директор на Теленор Груп. Преди да се присъедини към GLOBUL, ръководи мобилните операции на Telenor Норвегия.
Той притежава значителен опит в страните от Централна и Източна Европа, като е ръководил Telenor Сърбия в продължение на две години и половина по време на важни промени в компанията. Работил е и като управляващ директор на Uninor (Индия) по време на самия старт на оператора и също така е ръководил дирекцията за корпоративни продажби на Telenor в Норвегия.
На 26 април 2013 г., Telenor и гръцката телекомункационна компания OTE постигнаха договореност за продажбата на GLOBUL. Теленор Груп придоби компанията за 717 млн. евро през август 2013 г. GLOBUL е официално част от Telenor Group от 1 август 2013 г.
Economic.bg разговаря със Стaйн-Ерик Велан за целите на компанията, бъдещите планове за развитие и постигнатото до момента.
Г-н Велан, едно от големите неща, което се случи с компанията преди няколко години, е промяната на бранда от Глобул на Теленор. Какви са разликите оттогава насам? Какво се промени?
Мисля, че разликата е доста голяма. Промяната на бранда е много голяма стъпка за една компания, но за нас е важно, че за това време успяхме да променим компанията отвътре. Това, което научих през тези 3 години е, че това е организация с много професионално отношение към нещата, много компетентни кадри – служители, който биха се вписали навсякъде по света. Защото можем да се ребрандираме, но освен това ние подменихме цялата мрежа, стартирахме 4G услуги, стартирахме дигитални услуги. Също така променихме цялата култура в компанията и започнахме да работим по абсолютно различен начин. Така че ние не само направихме всичко това, но и станахме компанията номер едно по приход от мобилни услуги на пазара, по рентабилност и по удовлетвореност на клиентите. Това ме прави много горд. Чувствам се чудесно.
Споменахте за новата ви услуга – 4G. Оправдаха ли се очакванията ви след пускането й на пазара и какво е мнението на клиентите?
От части хубаво е, че българският пазар малко изоставаше от европейския. За нас, като компания от скандинавските страни, беше лесно да предположим донякъде как ще се развият нещата тук. И видяхме, че пазарът се разви точно така, както бяхме планирали в нашата стратегия. В момента е много приятно да наблюдаваш как сега България настига останалата част на света като пазар. Увеличава се потреблението на мобилен интернет и проникването на смартфони. Но и виждаме това, че цялостното преминаването на потребителите към дигиталните услуги е предизвикателство на българския пазар.
Например забелязвам, че хората в България често пазаруват по интернет, но кой знае защо не плащат сметките си онлайн. Мисля, че това е свързано с потребителското доверие, което бавно и качествено ще бъде развито в държавата. Поне се надявам, че това ще се случи накрая. Виждате – хората пазаруват онлайн, сега ние им предлагаме услуга, с която да заплащат покупките си в Google чрез месечната си сметка и много скоро ще започнат да ползват и още повече актуалните мобилни услуги.
Теленор е един съществен инвеститор в българската икономика. Вие инвестирате не само в собствената си компания, а и в много значими инициативи, проекти и събития. Какво сте инвестирали до момента и какви инвестиции планирате занапред?
Наблюденията Ви са абсолютно правилни. Ние сме инвестирали доста откакто придобихме компанията. Трудно ми е да говоря с абсолютни числа, но за мен е важно българският пазар да разбере, че ние сме тук, за да останем доста дълго време. Нашата стратегия не беше просто да купим компанията и след това да я продадем с печалба. Идеята ни беше да я купим, да инвестираме много средства и време в нея и да продължаваме да надграждаме за в бъдеще. Ние инвестираме в много инициативи в подкрепа на българското общество.
Например последното, което направихме е, че дарихме на Министерството на вътрешните работи система, която обяснява чрез съобщения в случай на бедствия и аварии, с цел да могат да известят населението и да предложат инструкции и информация. И това го направихме напълно безплатно за данъкоплатците. Направихме това, защото вярваме, че ако всеки даде по малко, цялата нация ще може да продължи нагоре и напред. Мисля, че това мислене до някъде е все още чуждо в България, но според мен малко по малко ще стигнем до него. Ако отидете в скандинавските страни, ще видите, че това е много голяма част от тамошната култура, а имено, че ако всеки даде по-малко от себе си, това ще е добре за общото благо.
Kакво ново да очакваме от Теленор на пазара през следващите месеци?
В близко бъдеще пускаме три нови услуги за потребителите. Първата вече официално е на пазара. Това е услугата Capture. С нейна помощ хората могат да съхраняват лесно и сигурно снимките и видеата си, без да натоварват паметта на устройствата си. Интересното на услугата е, че работи с всички операционни системи. Тя може да бъде използвана и от хора, които не са абонати на Теленор. Нашите абонати обаче получават повече свободно пространство. След пускането на Capture на пазара, всеки ден се присъединяват около 1000 човека.
Втората услуга се нарича My contacts. На всеки един от нас се е случвало да загуби контактите си, част от които са изключително важни и усещането в такъв момент не е особени приятно. С My contacts това повече няма да се случва. Третата иновация е свързана с покупките в apps stor магазините на Google и Microsoft. Благодарение на "Плати с Теленор"нашите потребители ще могат да пазаруват в тези пространства и в приложенията, които предлагат и след това да заплащат стойността заедно с месечната си такса.
Един последен въпрос. Малко по-личен и неформален. Гледате ли Game of Thrones, фен ли сте на сериала? Защото забелязваме някаква тънка нишка на пристрастие във вашите услуги?
Да фен съм, но не това беше причината да започнем сътрудничество с HBO. Мисля, че това е наистина един много добър сериал със страхотни актьори. Едновременно с това съм на мнение, че той всъщност предлага един нов начин за представяне на историята и за въвеждане на зрителите в самата история. За съжаление обаче трябва да призная, че заради работата си, не съм изгледал всички епизоди.