Tesla започва да строи огромна литиева рафинерия (видео)
Тя трябва да произведе достатъчно материал за 1 милион електромобила до две години
Автомобилният гигант Tesla Inc направи в понеделник първата копка на бъдещата си литиева рафинерия в Тексас. Според главния изпълнителен директор Илон Мъск съоръжението трябва да произведе достатъчно метал, с който да се направят батериите за около 1 милион електрически превозни средства до 2025 г. Ако амбициите на Мъск бъдат реализирани, това ще я направи най-голямата рафинерия за тази суровина в Северна Америка.
Съоръжението ще изтласка Tesla извън основния ѝ фокус – производството на автомобили – и ще я насочи към сложната област на преработката на литий. Това обаче е стъпка, която според Мъск е необходима, ако автомобилният гигант иска да постигне амбициозните си цели за продажби.
Поглеждайки в бъдещето, фундаментална задушаваща точка в напредъка на електрическите превозни средства е наличието на литий за батерии“, каза Мъск на церемонията по първата копка в понеделник.
Той допълни, че Tesla има за цел да завърши строителството на фабриката през 2024 г. и да достигне пълно производство около година по-късно.
Този ход ще направи Tesla единственият голям автомобилен производител в Северна Америка, който ще рафинира собствения си литий. В момента Китай доминира в преработката на много важни минерали, включително литий.
Тексас иска да бъде в състояние да разчита на себе си, да не зависи от никоя чужда враждебна нация за това, от което се нуждаем. Имаме нужда от литий“, каза губернаторът на Тексас Грег Абът на церемонията.
Мъск не уточни обема литий, който съоръжението ще обработва всяка година, но каза, че автомобилният производител ще продължи да купува метала от своите доставчици, които включват Albemarle Corp и Livent Corp.
Albemarle планира да изгради съоръжение за обработка на литий в Южна Каролина, което ще рафинира 100 000 тона от метала всяка година, като строителството е планирано да започне през 2024 г., а съоръжението ще бъде пуснато в експлоатация някъде по-късно това десетилетие.
Мъск не каза откъде Tesla ще доставя грубата форма на литий, известна като концентрат от сподумен, който ще се обработва в съоръжението. Към момента компанията има договори за доставка с Piedmont Lithium Inc и други.
Чисти операции
Tesla каза, че ще избегне конвенционалния процес на рафиниране на литий, който разчита на сярна киселина и други силни химикали, в полза на материали, които са по-малко вредни за околната среда, като калцинирана сода.
Можете да живеете точно в средата на рафинерията и да не страдате от никакви лоши последици. Това са много чисти операции“, каза Мъск.
Местните медии обаче съобщават, че някои защитници на околната среда са изразили загриженост относно съоръжението.
Това не е първият път, когато Tesla се опитва да се впусне в производството на литий. През 2020 г. Мъск каза на акционерите, че компанията е осигурила права върху 10 000 акра в Невада, където се стреми да произвежда литий от глинени находища, което никога преди не е било правено.
Мъск се похвали, че компанията е разработила патентован процес за устойчиво производство на литий от тези глинени находища в Невада, но Tesla все още не го е внедрила.
Мъск призова предприемачите да навлязат в бизнеса с рафиниране на литий, като каза, че това е като „сечене на пари“.
Tesla каза миналия месец, че скорошният спад в цените на лития и други суровини ще подпомогне ниските маржове на Tesla през втората половина на годината.
Рафинерията е последното разширение на Tesla в Тексас, след като компанията премести централата си там от Калифорния през 2021 г. Други компании на Мъск, включително като SpaceX и The Boring Company, също имат операции в Тексас.
Горди сме, че той нарича Тексас свой дом“, каза Абът, като добави, че Tesla и Мъск са „икономическите гиганти на Тексас“.