Тихият лукс – по-малко е повече
Той се налага не само с комфорт и изчистеност в модата, но и в бизнес поведението и етикета. И е мит, че изисква много пари

© ECONOMIC.BG / Freepik
Преди няколко години тв сериалът „Наследници“ привлече вниманието на широката аудитория към т. нар. „тих лукс“ – начин на живот и поведение, който отличават хората с т.нар. „стари/ наследени пари“ от новите успешни предприемачи или „новобогаташите“.
През април тази година CNBC дори го обяви за новият любим стил на Поколението Z. По отношение на модата „тихият лукс“ се отличава с приглушени цветове и изчистени кройки, без видими лога, а в света на бизнеса и в реалния живот насърчава потребителите да поемат контрол над финансите си и да вземат решения, съобразени с парите си, да се завърнат към класическите маниери и добър тон.
Но тихият лукс изобщо не е нещо ново. Според Соня Глин, редактор на Parisian Gentleman, именно класическото социално поведение попада в естетиката на т.нар. „стари пари“. Тя отразява икономическия климат на все по-голямо социално и икономическо разделение, като предлага разрешение на това предизвикателство, залагайки на икономическа и екоустойчивост и борба с „бързата мода“ и „бързите пари“. Неслучайно Франция вече предприе икономически мерки срещу бума на свръхпроизводство на евтино облекло и стоки от Китай, например. Има и бум на инфлуенсъри, които показват трансформация с класически по стил масови и достъпни облекла и възпитание.
Оли Шепърд, експерт по мъжко облекло, казва пред Euronews Culture: "Концепцията за тих лукс е същото като "не купувай повече, купувай по-добре". Според него това е отдавна призната тенденция, чиито корени могат да се търсят още в американските индустриалци от Златната епоха на 19-и век и във Франция през 1700 г. като реакция на периодите на бум, когато видимото богатство е било на почит. След пандемията от COVID-19, когато младите, амбициозни и паникьосани купувачи инвестираха в марки с големи лога и изящни елементи, е време за отрезвяване и инвестиции в устойчив начин на живот, включително и в бизнес начинания, които осигуряват дългосрочен успех, обяснява той. Накратко - „тихият лукс“ е бизнес и житейска стратегия за успех в твърде вълнуващи времена.
Как тази тенденция моделира бизнес поведението и облекло, разказват Нурсел Борисова и Йордана Димитрова, които професионално се занимават с бизнес поведение и стайлинг:
Нурсел Борисова:
Осъзнат избор на качество пред количество
Нурсел Борисова е обучител и консултант в сферата на личния имидж и стил. Финансист по образование, с дългогодишен опит в сферата на счетоводството и финансите – Снимка Личен архив
Г-жо Борисова, какво представлява "тихия лукс" в бизнес облеклото и поведението? Какви са неговите най-отличителни черти и как да го разпознаем?
Тихият лукс е начин на живот, светоусещане. В облеклото “по-малко е повече”, а в поведението се изразява във владеенето на етикет и добри обноски. Тихият лукс е прост и фин израз на елегантност и качество, а не на показност. Характеризира се с комфорт, елегантност и изтънченост чрез висококачествени материи, изчистени кройки, неутрални цветове, избягвайки излишни детайли и крещящи лога. Той се свързва с вътрешен мир и качествен живот. Отражение на устойчивостта и съзнателното потребление. Аксесоарите, които допълват минималистичните визии, са: черни очила, кожени ръкавици, златни бижута или ръчен часовник, кожена чанта, кожен колан и класически кожени обувки, мокасини или ботуши.
Колко "струва" тихият лукс?
Тихият лукс “струва” осъзнат избор на качество пред количество, отговорност към околната среда, както и усет към стил, елегантност и естетика. Финансовият израз на дрехите и аксесоарите може да варира от по-бюджетни до стоки с инвестиционна стойност.
В модната индустрия брандовете се делят на три основни категории: масмаркет; премиум; лукс. Дрехи от вида „тих лукс“ се предлагат и в трите категории брандове. Качествените, естествени материи като кашмир, коприна, вълна, лен винаги струват повече от изкуствените материи. Всеки трябва да умее да разпознава материи или целенасочено да търси този минимализъм и качество. Тихият лукс се отличава с качество, непреходност, издръжливост и комфорт.
Как работи като стратегия в бизнеса?
Луксът е вътрешно преживяване, а не само материално. Когато знаем, че на първо място е качеството, и в бизнеса, и в живота бихме избрали най-доброто за себе си. Представлява фокусиран подход и осъзнат избор. Всичко това е приложимо и в бизнеса, договарянето на условия и взимането на решения. Посланията, които този класически стил носи, са: качество, непреходност, структурираност, внимание към детайла, без излишни думи и показност, стабилност и спокойствие.
Йордана Димитрова:
Съчетайте елегантност и добри маниери
Йордана Димитрова е експерт по личен имидж и бранд. Основател на Академия „Великолепната Жена“ с мастър класове на етикет, елегантност, естетика, емоционална интелигентност – Снимка Личен архив
Г-жо Димитрова, какво представлява "тихия лукс" в бизнес облеклото и поведението?
„Тихият лукс“ завлядя света на модата през последните години. Това е способ да изразиш лукс, успех и статут, но по ненаптрапчив начин. Преди да се превърне в модна тенденция е бил отличителна черта на най-богатите хора, които са носили най-скъпите дрехи и аксесоари, но без да парадират с логата им. „Тихият лукс“ е стил на живот на хората от класа. Това означава, че не се отнася само за визията, а също така се изразява и в начина на общуване, маниерите, спазването на етикета.
Какво може да издаде „тих лукс“ или неговата липса в бизнес поведението?
Да, ние можем да спазим дрес кода, да стоим изправени и да се движим с елегантна походка – и цялото това отлично впечатление да рухне, щом влезем в разговор. Начинът, по който говорим – интонация, маниер, избор на теми, начин на изразяване, веднага ни разкрива пред събеседника. При воденето на светски и бизнес разговори си има правила и те не са, за да ни ограничават,а, за да сме приятен и интересен събеседник.
„Тихият лукс“ е начин на общуване и изразява тактичност, скромност, благородство, симпатия. Също така много хора смятат, че спазването на етикета на маса е отживелица, защото не си дават сметка, че зад всяко правило стои преди всичко удобството, уважението и вниманието към хората около нас. „Тихият лукс“ на масата се изразява в добрите маниери. Да превърнем „тихият лукс“ в стил на живот, означава да изберем да живеем елегантно! Това е и основната ми мисия като експерт.
Имате ли примери от световния бизнес и от България за отличителен "тих лукс" в поведението и облеклото?
От популярните личности – Гуинет Полтроу, близначките Мари Кейт и Ашли Олсън, Кейти Холмс, Виктория Бекъм, Кендъл Дженър. В света на бизнеса почитателите на „тихия лукс“ избират марки като Max Mara, Brinello Cucinelli, Hermes, Jil Sander, Celine, Loewe, Saint Laurent. Смята се, че истински успелите и богати хора нямат нужда да го доказват. Че парадирането е отличителна черта за новобогаташите. Все по-голяма популярност набират модните инфлуенсъри, които показват как можем да си създадем гардероб в стил „тих лукс“, но чрез използването на достъпни по цена марки.
Колко струва "тихия лукс" и какво печелим с него?
Един от митовете е, че за да се обличаш в стил „тих лукс“, са необходими много пари. Много по-важно е човек да развие своя „скенер на елегантността“. Заложете на базови модели, монохромни и изчистени визии, класически модели.
Ако млад професионалист иска да се научи, колко време отнема трансформацията? На какво първо да заложи като елементи от поведението и облеклото си?
По отношение на поведението - запознайте се с етикета – бизнес, светски, на маса, винен, международен, религиозен. Това да имаш добри маниери и да се държиш адекватно спрямо ситуацията и една от отличителните черти на „тихия лукс“. Затова, ако искате да се чувствате уверени, спокойни и на ниво във всяка една ситуация – научете етикета. Веднага си личи кой човек го познава, и кой само се прави, че го владее.