Tren Maya: Защо жп проектът на Юкатан в Мексико ужасява еколозите
Амбициозният инфраструктурен проект струва 28.5 млрд. долара и ще се простира на 1500 км дължина
За древните маи сенотите на полуостров Юкатан са били свещени, тъй като са вярвали, че са портали към боговете от подземния свят. Тези подземни пещери са и една от най-непокътнатите сладководни екосистеми в Латинска Америка, предава BBC. Тяхното спокойствие контрастира с неотдавнашния шум и строителството, разгръщащо се точно над тях.
В последно време се полагат последните колони и коловози за инфраструктурния проект на мексиканския президент - частично повдигната железопътна връзка, наречена Tren Maya (влакът Maya).
Мрежата ще се простира на 1500 км в огромна дъга, минаваща от щата Чиапас до границата с Белиз. Според нейните поддръжници, линията ще донесе туризъм и развитие в джунглата. Tren Maya е преодоляла множество препятствия преди своето встъпително пътуване. Струва около 28.5 милиарда долара. Сумата е надвишена три пъти над планирания бюджет.
С характерна бравада, президентът Андрес Мануел Лопес Обрадор, известен също като Амло, нарича линията „най-великият строителен проект в света“.
Източник: Depositphotos
„Спаси ме от влака“
Еколозите обаче са ужасени. Обезлесяването по маршрута е катастрофално за местообитанията на видове като ягуари, алени ара и паякообразни маймуни, казват те. Активисти от група, наречена „Sélvame del Tren“ („selva“, испански за джунгла, и фразата „sálvame del tren“, което означава „спаси ме от влака“) ни отведоха в лабиринта от тунели и пещери, за да покажат въздействието върху девствените води на региона.
„Това е естествено филтрирана, пречистена вода, можете да я пиете“, казва пещерният водолаз Бернадет Карион, докато влизаме в сенот, наречен „Опенхаймер“, във връзка със заобикалящото опустошение.
След като се замърси, тук няма да има живот“, добавя тя.
Вътре в сенота има постоянен звук от капене, докато водата се просмуква през скалата в полупрозрачни басейни отдолу. Над нас е зейнал таван, покрит със сложни сталактити. Това е великолепна гледка, която много малко хора са виждали, тъй като „Опенхаймер“ не присъства в никакви туристически пътувания или посещения на местни сеноти. Постоянният поток от подземни води в Юкатан свързва пещерите с морето.
Така че колкото повече замърсяваме центъра на полуострова, толкова повече замърсяваме океана. Това вече вреди на кораловите рифове, водораслите, цялото това производство на кислород“, твърди Карион.
Докато газим и плуваме през подземния лабиринт, известният мексикански хидролог Гилермо Д. Кристи посочва карстовата топография, където ерозията на варовика е издълбала реките и пещерите. Сталактитите - стотици минерални образувания, висящи като разтопен восък от свещи над нас, които естествено филтрират дъждовната вода - се запушват от циментов прах, казва той.
Докато екипът взема проби за измерване на качеството на водата, те не пестят думите си за влака, наричайки го „фараонски паметник“, който според тях е издигнат от тщеславен водач.
Развитие на икономиката
Над земята обаче общността и мненията са разнопосочни. Селото на маите Vida y Esperanza е разделено на две от линия 5, участъкът от железопътната мрежа, която минава от Канкун на юг. Срещу местното училище се изгражда пункт за поддръжка.
Някои селяни, чиято земя е била експроприирана, са били добре компенсирани от правителството и социологическите проучвания показват, че повече от 80% в региона са оптимисти, че влакът ще даде тласък на икономиката, особено сред основните поддръжници на Амло.
Но Бенджамин Чим е взривил нивите си и са превърнати в кариера за материали за железопътната линия. Той никога не е получил обезщетение за тях, тъй като, както е в случая с много фермери от маите, не е могъл да докаже собствеността.
Обработваме тази земя в продължение на 40 години. Кандидатствах за актовете за собственост, но така и не ги получих“, обяснява той, посочвайки сцена на пълно опустошение, докато камион след камион се движи около мястото.
Военните, които стоят зад строежа и експлоатацията на влака, му казаха, че може да се върне в земите, изкопани от кариери, след като проектът приключи. Но дотогава ще бъдат неизползваеми.
Планът за линия 5 се промени по средата на строителството, след като вериги луксозни хотели лобираха тя да бъде премахната от прага им. Активистите казват, че проучванията на сградите са избързани и тъй като мрежата от пещери е като пчелна пита или швейцарско сирене, те се опасяват, че повдигнатите участъци от пътя могат да се срутят.
В ексклузивно интервю директорът на Tren Maya, генерал Оскар Лозано Агила, настоя, че всичко е напълно безопасно.
Ако ме попитате като войник, като техник или като обикновен системен оператор, отговорът ми ще бъде един и същ - всеки мексиканец и всеки международен турист, пътуващ с нашия влак, ще бъде в безопасност.“
Той приветства проекта като инженерен подвиг, който може да се конкурира с всеки в света, особено като се има предвид порестата скала под пистата и ни уверява, че ще е построен според строги кодове и стандарти.
„Всички работихме заедно, за да постигнем тази великолепна цел. Това е страхотна, страхотна част от инфраструктурата.“
Амло, междувременно, вижда Tren Maya като част от по-широка визия за съживяване на някога страхотните влакови услуги в Мексико. Като част от грандиозния му план, около 20 000 км релси, които в момента се използват изключително за превоз на товари, ще обслужват отново пътници. Създава се товарна линия от единия бряг до другия, която да съперничи на Панамския канал. Президентът Лопес Обрадор го нарича „приоритет за национално развитие“.
Излязохме от тунелите с малко известен археологически скъпоценен камък, наречен Манитас, с 31 предиспански отпечатъка от ръце по стените на пещерата. Някога е била място за погребение на някои от първите народи на Америка. Влакът на Амло може да доведе милиони нови туристи на полуостров Юкатан. Но бързането за развитие може също да съсипе скритите съкровища, върху които е основан регионът.