Трудностите разсънват бизнеса
Създаването на екип и намирането на правилните хора е „наука“, за която няма учебник
Страхил Страхилов:

© ECONOMIC.BG / Личен архив
В края на 2018-а Страхил Страхилов заедно с двама финландски партньори създава бранда Extreme Consulting. Бизнесът се развива динамично и служителите вече са близо 20. Работят с големи компании от различни индустрии. Предлагат им цялостни решения, в които пълноценно се интегрира наличният софтуер, така че да се осигури бърз и ефективен достъп до информацията. Страхил Страхилов има своя гледна точка за подобряването на бизнес процесите, за израстването на служителите като експерти, за обучението на кадрите:
Затварянето заради пандемията даде възможност на бизнеса да разбере, че повече не може да пренебрегва пропуските в дигитализирането си и с цел минимизиране на бюджета не бива да заобикаля прилагането на добрите практики. Компаниите се убедиха колко е важно да имат качествен софтуер и качествена услуга, но и качествени партньори, които да ги поддържат. По този начин кризата разсъни бизнеса и го изкара от зоната на розовите представи.
Предпазливост в промените
Новите технологии идват бързо, но големите компании търсят сигурност за дълъг период от време. Затова трябва да се намери разумният баланс и първо трябва да се провери дали новата технология ще издържи теста на времето и дали е по-добра от онова, което в момента работи. Като експерти ние следим всички новости, но бизнесът невинаги е готов за промени. Смяната на технологията е голяма инвестиция за тях и те трябва да намерят добра бизнес причина да го направят.
Наемане на служители
Създаването на екип и намирането на правилни хора е „наука“, за която няма учебник. Трябва да дадеш от личното си време на новодошлите, които са готови да работят с теб, за да спечелиш доверието им и да станете екип. Събрахме се достатъчно на брой добри експерти, сега са ни нужни служители за съпътстващите дейности и се появиха трудности с наемането на хора. Затова и създадохме своя концепция: Инвестираме в развитието на определени умения у онези, които наемем. Предпочитаме те да са почти без опит в технократската част, за да ги обучим на добрите практики, които следваме. За нас са важни техните личностни качества, наред с желанието за работа и професионалната им мотивация. Обучаваме ги, развиваме ги и не оставяме един голям човекопоток да върви през компанията. Наложихме практиката новообучените да въвеждат и да обучават новодошлите. Тази менторска позиция влияе позитивно на тяхното самочувствие, те затвърждават знанията си и постепенно започват да се изкачват по кариерната стълбица нагоре.
Кое задържа хората
Събитие в нашия сектор е да задържиш човек повече от две години. Убедихме се, че фактор, който влияе за това, е доброто възнаграждение, но и добрата атмосфера. Haшeтo виждaнe e, чe бoнyc зacлyжaвa онзи, ĸoйтo e дoпpинecъл зa ĸoмпaниятa c нeщo пoвeчe от cлyжeбнитe cи зaдължeния – нaпpимep paзyчaвaнe нa нoвa тexнoлoгия, cилнa aĸтивнocт пpи paбoтaтa c ĸлиeнти и ĸoлeги, пoмoщ в пpoдaжбитe и пpивличaнeтo нa нoви ĸлиeнти. Ценя обратната връзка и доста често разговарям с колегите си, за да разбера как се чувстват и дали има нещо, с което мога да им помогна, това помага проблемите да се решават навреме, вместо да загниват. При нас всеки може да дава идеи, да дискутира, да оспорва решения. Възможностите за растеж в кариерата и в заплащането са големи. Работата ни е доста динамична, а добрата организация е онзи инструмент, който ни помага в екстремни моменти.
Вътрешни промени в екипите
В този бизнес е постижение компанията да оцелее над 10 години, тъй като динамиката в сектора е голямата. Хора идват и си отиват, бизнесите се променят. Ще е по-лесно да останеш на пазара, ако си осигуриш приходи от различни източници. Продуктовите и проектните компании бягат по различни писти. Продуктовите компании разработват даден продукт или услуга и се фокусират върху поддръжка и нови разработки. Проектните компании трябва да са готови когато един проект приключи, веднага да започнат друг, който може да е напълно различен от предходния. Според мен е добре фирмата да има звено, което разработва продукт, друго звено – за поддръжка, и трето, което да се занимава с проекти. Така между екипите може да става и обмен на хора. Интересът се събужда чрез разместването им от едно звено в друго и те сякаш са в нова компания. И е начин да ги задържите по-дълго.
Кадри по мярка
Все по-трудно е да се намерят готови кадри. Училището, университетът и академията не произвеждат професионалисти „по мярка“ на конкретния бизнес. Време е всички в сектора да започнат да приемат като нещо естествено конкуренцията и инвестицията в обучаването на хора. Хората ще си сменят работата, но колкото повече професионалисти израснат в компаниите, толкова повече нивото като цяло ще се повишава. Нищо не идва даром и всеки в даден сектор трябва да прави максимума в обученията, за да върви прогресът.
Свободно движение
Не се боя от конкуренцията, не ме плаши и фактът, че някой ще напусне нашата компания. Тези хора ще продължават да растат като професионалисти и един ден може да станат наши бизнес партньори в някое начинание. Неприемливо е хората да бъдат притискани да подписват обвързващи ги за определен период договори, след като са били обучени в конкретна фирма. В момента, в който дадена компания постави някому такова условие, той губи доверието в нея.
Страхил Страхилов е съосновател и управител на българо-финландския бранд Extreme Consulting. Компанията е на едва две години, тя има офиси в София и Хелзинки. Основна част от служителите са експерти с над 10-годишен опит. Страхил Страхилов е в този бизнес вече 16 г., натрупал е знания, умения, контакти, спечелил е доверие и сега то му отваря врати. Другите двама съоснователи са от Финландия, като и тримата собственици на този бизнес са работили както в стартъпи, така и в големи компании, имат практика и на свободния пазар. Решили да създадат бутиков тип компания, тъй като не искат да продават човешки труд на час, а да решават конкретни проблеми на своите клиенти чрез подходяща софтуерна архитектура.
Текстът е част от бр. 105 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.