„Твърд Brexit“ ще има огромни последици за глобалната авиация
Как ще повлияе разводът с ЕС на правата на пътниците и цените на билетите

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 5 мин.
Тъй като заплахата от „твърд Brexit“ (т.е. излизане от ЕС без споразумение) надвисва над Обединеното кралство и Европейския съюз, големите трусове в европейската и глобалната търговска авиация изглеждат все по-неизбежни.
За щастие на пътешествениците, най-лошите непосредствени възможности са до голяма степен избегнати.
Все пак последиците изглеждат неизбежни както за пътниците, така и за цялата индустрия.
Какво се случва с полетите от и до Обединеното кралство в деня на Brexit?
„Денят на Brexit“ беше отлаган няколко пъти, тъй като политическите лидери се опитват да постигнат сделка или план, но в резултат на първоначалната твърда дата за Brexit - през март - имаше опасения за непосредствените въздействия върху въздушните пътувания, включително за полетите още в полунощ.
Сложният набор от споразумения, които уреждат търговските полети на авиокомпании, опериращи до чуждо летище, правят неясно дали световните авиокомпании могат да продължат да летят до и от Обединеното кралство, ако страната излезе от ЕС.
Полетите между британските градове и държавите членки на ЕС биха били под въпрос, както и полетите между Обединеното кралство и други страни. Както при търговските споразумения, правото на Обединеното кралство да лети се урежда от законодателството на ЕС. Може ли на някой полет да бъде отказано да кацне във Великобритания? Възможно ли е полетите да бъдат връщани или да се отклоняват?
За щастие тази двусмисленост няма да е проблем около следващата дата за Brexit. Преди предишната дата през март ЕС одобри „План за действие при извънредни ситуации“ около Brexit, който, наред с други неща, осигурява основна въздушна връзка между ЕС и Великобритания, както и с останалия свят.
„Това е в интерес на всички, тъй като спирането на полети би било катастрофално“, заяви за Business Insider Кристел Еротокриту, юридически съветник от AirHelp. "Обединеното кралство има най-голямата авиационна мрежа в Европа и третата по големина в света. Става въпрос за 200 милиона души, които летят към и от Великобритания всяка година", добавя той.
По отношение на директните полети между Обединеното кралство и страните извън ЕС, вече има сключени споразумения с по-голямата част от тях. "Обединеното кралство е подписало повече от 100 двустранни споразумения за въздухоплавателни услуги с други страни", каза Еротокриту. Те дават възможност на Великобритания и чуждестранни авиокомпании да извършват полети между Обединеното кралство и тези страни", добавя той.
В краткосрочен план полетите трябва да продължат с минимални проблеми.
Планът за действие при извънредни ситуации има краен срок
"В краткосрочен план, който се определя като месец, няма да се случи нищо особено", казва Андрю Чарлтън, управляващ директор на Aviation Advocacy, швейцарска фирма за стратегически консултации и правителствени въпроси.
Планът за действие при извънредни ситуации обаче определя само 12-месечен период за продължаване на полетите и след само девет месеца ЕС и Обединеното кралство вече няма да признават определени лицензи за авиация и пилоти, издадени от ответната страна.
Ефективно това означава, че доста преди крайния срок ще трябва да се потърси ново споразумение, тъй като може да отнеме повече от половин година, за да се изработят подробностите.
"Седем месеца са необходими да се договори нова сделка", казва Чарлтън пред Business Insider.
Подробностите в подобно споразумение не трябва да имат много голям - или някакъв - забележим ефект върху пътниците.
„Много проблеми остават нерешени и объркващи за потребителите като цяло в Европа. При пътниците обаче ситуацията е доста добра“, каза Еротокриту. "След деня на Brexit пътниците, пътуващи от Европа до Обединеното кралство, ще продължат да имат права и обезщетения, както и тези, които летят от Обединеното кралство до ЕС, защото Великобритания реши да приеме регламент на ЕС (EC261), който защитава пътниците", добавя той.
Въздействието на "твърд Brexit" върху цените на самолетните билети е трудно да се предвиди
Чарлтън казва, че има много сложни фактори, които определят цените на самолетни билети, затова е трудно да се каже какво ще се случи след Brexit - също така ще бъде невъзможно да се разбере до каква степен Brexit оказва пряко или косвено влияние върху промените в цените на самолетните билети, докато други фактори продължават да бъдат в игра.
И в момента самолетните билети са под огромен натиск за увеличение в Европа поради призивите за декарбонизация, така че ще бъде много трудно да се раздели частта от такса, която се увеличава заради Brexit, коментира той.
Къде ще имат право да летят авиокомпаниите
Проблемите за авиокомпаниите, които оперират в рамките на Обединеното кралство - или между Обединеното кралство и друга държава - са по-притеснителни.
Тъй като Великобритания участва на европейския пазар, превозвачите на Обединеното кралство могат да летят между всяка точка в ЕС. Това означава, че на авиокомпания като EasyJet, която е базирана във Великобритания, е разрешено да извършва полети между други страни от ЕС - например между Париж и Берлин или Мадрид и Милано.
Въпреки че правилата на ЕС предвиждат, че авиокомпаниите, които летят в рамките на европейския блок, трябва да бъдат поне 50% собственост на европейски инвеститори, фактът, че Обединеното кралство е на пазара на ЕС, позволи на британските превозвачи да работят и в него.
Това вече няма да е така, след като се случи Brexit.
Поради правилата за собственост на ЕС, съчетани със сложен набор от правила, известни като "свободите на въздуха", които датират от 1944 г., и различни споразумения за въздухоплавателни услуги, авиокомпания не може да лети между две държави, ако поне една от тях не е тази по неговото място на регистрация.
С други думи, британската авиокомпания easyJet вече няма да може да лети между Амстердам и Будапеща, Унгария, а British Airways теоретично не би могла да лети между Париж и Ню Йорк.
Това се усложнява още повече от въпроса кой е собственик на авиокомпанията и от каква националност е.
За да заобиколи тези проблеми, easyJet има сертификат за вторичен въздушен оператор със седалище в Австрия, но има голям център за експлоатация на лондонското летище Станстед. Ryanair е получила сертификат за въздушен оператор в Обединеното кралство, като по същество става частично базирана във Великобритания.
Нещата стават още по-сложни за авиокомпаниите, притежавани от International Airlines Group (IAG), която е компанията майка на British Airways, Iberia и Aer Lingus. Инвеститорите, които са граждани на Обединеното кралство, вече няма да разчитат на това 50% изискване, а за европейските инвеститори подобно изискване за Великобритания няма.
В крайна сметка въпросът със собствеността ще бъде сложен в най-добрия случай, според Чарлтън и ще трябва да бъде внимателно проучен и предоговарян, тъй като при Brexit без сделка договорените сега мерки изтичат и започват да се договарят и прилагат дългосрочни споразумения.
Нови митнически и гранични процедури за гражданите
Гражданите на Обединеното кралство ще трябва да преминават през паспортния контрол в страните от ЕС - и обратното, а това може да направи линиите за преминаване значително по-дълги на летищата в цяла Европа.
Британските граждани също ще трябва да кандидатстват за разрешение ETIAS (европейска информация за пътуване и разрешително), преди да пътуват до ЕС след Brexit - заявленията струват 7 евро.
Чуват се обаче призиви за провеждане на втори референдум за Brexit или за нови избори. А парламентът може да реши да блокира плановете или да обяви вот на недоверие. Тогава е възможно Brexit да бъде допълнително забавен - или изцяло отменен. Ако това се случи, пътуването със самолет трябва да продължи, сякаш нищо не се е случило.
За щастие на пътешествениците, най-лошите непосредствени възможности са до голяма степен избегнати.
Все пак последиците изглеждат неизбежни както за пътниците, така и за цялата индустрия.
Какво се случва с полетите от и до Обединеното кралство в деня на Brexit?
„Денят на Brexit“ беше отлаган няколко пъти, тъй като политическите лидери се опитват да постигнат сделка или план, но в резултат на първоначалната твърда дата за Brexit - през март - имаше опасения за непосредствените въздействия върху въздушните пътувания, включително за полетите още в полунощ.
Сложният набор от споразумения, които уреждат търговските полети на авиокомпании, опериращи до чуждо летище, правят неясно дали световните авиокомпании могат да продължат да летят до и от Обединеното кралство, ако страната излезе от ЕС.
Полетите между британските градове и държавите членки на ЕС биха били под въпрос, както и полетите между Обединеното кралство и други страни. Както при търговските споразумения, правото на Обединеното кралство да лети се урежда от законодателството на ЕС. Може ли на някой полет да бъде отказано да кацне във Великобритания? Възможно ли е полетите да бъдат връщани или да се отклоняват?
За щастие тази двусмисленост няма да е проблем около следващата дата за Brexit. Преди предишната дата през март ЕС одобри „План за действие при извънредни ситуации“ около Brexit, който, наред с други неща, осигурява основна въздушна връзка между ЕС и Великобритания, както и с останалия свят.
„Това е в интерес на всички, тъй като спирането на полети би било катастрофално“, заяви за Business Insider Кристел Еротокриту, юридически съветник от AirHelp. "Обединеното кралство има най-голямата авиационна мрежа в Европа и третата по големина в света. Става въпрос за 200 милиона души, които летят към и от Великобритания всяка година", добавя той.
По отношение на директните полети между Обединеното кралство и страните извън ЕС, вече има сключени споразумения с по-голямата част от тях. "Обединеното кралство е подписало повече от 100 двустранни споразумения за въздухоплавателни услуги с други страни", каза Еротокриту. Те дават възможност на Великобритания и чуждестранни авиокомпании да извършват полети между Обединеното кралство и тези страни", добавя той.
В краткосрочен план полетите трябва да продължат с минимални проблеми.
Планът за действие при извънредни ситуации има краен срок
"В краткосрочен план, който се определя като месец, няма да се случи нищо особено", казва Андрю Чарлтън, управляващ директор на Aviation Advocacy, швейцарска фирма за стратегически консултации и правителствени въпроси.
Планът за действие при извънредни ситуации обаче определя само 12-месечен период за продължаване на полетите и след само девет месеца ЕС и Обединеното кралство вече няма да признават определени лицензи за авиация и пилоти, издадени от ответната страна.
Ефективно това означава, че доста преди крайния срок ще трябва да се потърси ново споразумение, тъй като може да отнеме повече от половин година, за да се изработят подробностите.
"Седем месеца са необходими да се договори нова сделка", казва Чарлтън пред Business Insider.
Подробностите в подобно споразумение не трябва да имат много голям - или някакъв - забележим ефект върху пътниците.
„Много проблеми остават нерешени и объркващи за потребителите като цяло в Европа. При пътниците обаче ситуацията е доста добра“, каза Еротокриту. "След деня на Brexit пътниците, пътуващи от Европа до Обединеното кралство, ще продължат да имат права и обезщетения, както и тези, които летят от Обединеното кралство до ЕС, защото Великобритания реши да приеме регламент на ЕС (EC261), който защитава пътниците", добавя той.
Въздействието на "твърд Brexit" върху цените на самолетните билети е трудно да се предвиди
Чарлтън казва, че има много сложни фактори, които определят цените на самолетни билети, затова е трудно да се каже какво ще се случи след Brexit - също така ще бъде невъзможно да се разбере до каква степен Brexit оказва пряко или косвено влияние върху промените в цените на самолетните билети, докато други фактори продължават да бъдат в игра.
И в момента самолетните билети са под огромен натиск за увеличение в Европа поради призивите за декарбонизация, така че ще бъде много трудно да се раздели частта от такса, която се увеличава заради Brexit, коментира той.
Къде ще имат право да летят авиокомпаниите
Проблемите за авиокомпаниите, които оперират в рамките на Обединеното кралство - или между Обединеното кралство и друга държава - са по-притеснителни.
Тъй като Великобритания участва на европейския пазар, превозвачите на Обединеното кралство могат да летят между всяка точка в ЕС. Това означава, че на авиокомпания като EasyJet, която е базирана във Великобритания, е разрешено да извършва полети между други страни от ЕС - например между Париж и Берлин или Мадрид и Милано.
Въпреки че правилата на ЕС предвиждат, че авиокомпаниите, които летят в рамките на европейския блок, трябва да бъдат поне 50% собственост на европейски инвеститори, фактът, че Обединеното кралство е на пазара на ЕС, позволи на британските превозвачи да работят и в него.
Това вече няма да е така, след като се случи Brexit.
Поради правилата за собственост на ЕС, съчетани със сложен набор от правила, известни като "свободите на въздуха", които датират от 1944 г., и различни споразумения за въздухоплавателни услуги, авиокомпания не може да лети между две държави, ако поне една от тях не е тази по неговото място на регистрация.
С други думи, британската авиокомпания easyJet вече няма да може да лети между Амстердам и Будапеща, Унгария, а British Airways теоретично не би могла да лети между Париж и Ню Йорк.
Това се усложнява още повече от въпроса кой е собственик на авиокомпанията и от каква националност е.
За да заобиколи тези проблеми, easyJet има сертификат за вторичен въздушен оператор със седалище в Австрия, но има голям център за експлоатация на лондонското летище Станстед. Ryanair е получила сертификат за въздушен оператор в Обединеното кралство, като по същество става частично базирана във Великобритания.
Нещата стават още по-сложни за авиокомпаниите, притежавани от International Airlines Group (IAG), която е компанията майка на British Airways, Iberia и Aer Lingus. Инвеститорите, които са граждани на Обединеното кралство, вече няма да разчитат на това 50% изискване, а за европейските инвеститори подобно изискване за Великобритания няма.
В крайна сметка въпросът със собствеността ще бъде сложен в най-добрия случай, според Чарлтън и ще трябва да бъде внимателно проучен и предоговарян, тъй като при Brexit без сделка договорените сега мерки изтичат и започват да се договарят и прилагат дългосрочни споразумения.
Нови митнически и гранични процедури за гражданите
Гражданите на Обединеното кралство ще трябва да преминават през паспортния контрол в страните от ЕС - и обратното, а това може да направи линиите за преминаване значително по-дълги на летищата в цяла Европа.
Британските граждани също ще трябва да кандидатстват за разрешение ETIAS (европейска информация за пътуване и разрешително), преди да пътуват до ЕС след Brexit - заявленията струват 7 евро.
В заключение
В крайна сметка е невъзможно да се каже какво ще се случи след деня на Brexit. Новият премиер на Обединеното кралство Борис Джонсън заяви, че на 31 октомври Великобритания ще напусне Европейския съюз, пък "да става каквото ще".Чуват се обаче призиви за провеждане на втори референдум за Brexit или за нови избори. А парламентът може да реши да блокира плановете или да обяви вот на недоверие. Тогава е възможно Brexit да бъде допълнително забавен - или изцяло отменен. Ако това се случи, пътуването със самолет трябва да продължи, сякаш нищо не се е случило.