В бъдеще по-високите изисквания за биогорива ще повишат цените
Тези добавки не подпомагат политиката за по-чист въздух

През октомври парламентът прие промени в Закона за енергията от възобновяеми източници, според които се въвежда по-високо процентно съдържание на био добавка в горивата. От 1 април 2019 г. горивото за дизелови двигатели трябва да съдържа биодизел минимум 6%, като минимум 1% от него да бъде биогориво от ново поколение „А” - отпадъци и остатъци от слама, водорасли, гроздови джибри, животински тор, утайка отпадъци и др. Как ще се отрази това на автомобилите и ще повиши ли цените на пазара попитахме Светослав Бенчев, експерт в Българска петролна и газова асоциация.
Г-н Бенчев, готови ли са бензиностанциите са новото увеличение на изискванията за съдържание на биодизел и биоетанол в горивата?
За нас няма да има никакъв проблем, ние смесваме от 2011 г., когато влезе първият Закон за енергията от възобновяеми източници. Новото поколение биодизел също го има в наличност, количествата не са особено големи, но ще се справим със сигурност.
По директива има два вида горива от ново поколение – единият е този тип биодизел, който в нашия случай ще се произвежда например от отпадно олио за готвене, отпадни мазнини и животински продукти. От този тип продукт купуваме от национален производител. Вторият тип биогорива се произвеждат от най-различни отпадъци от земеделска продукция – слама, черупки от орехи, от водорасли, но те са на много експериментално ниво и ги няма никъде, така че този най-нов тип биогорива няма да е скоро на пазара.
Като цяло новите изисквания ще повишат ли цените на горивата у нас?
Новото поколение биогорива, каквото и да е, то е почти двойно по-скъпо от това, което се влага в момента. Количествата, които са предложени за момента в настоящия закон са достатъчно минимални, за да не се усетят в крайната цена. Въпросът е, че от тук нататък вероятно това, което ни очаква, е повишаване на тези проценти, защото такава е политиката. За момента не се знае точно как ще се отразят, но в бъдеще по-високите изисквания със сигурност ще повлияят на цената. Очаква се нова европейска директива, в която вероятно ще има повишаване на изискванията, но все още не знаем с колко.
От Shell алармираха, че биоетанолът в бензина увеличава корозията на двигателите и може да е вреден за старите автомобили. Автопаркът в България е много остарял, как ще се отрази това на колите, според вас?
По принцип биоетанолът се отразява по-зле, отколкото биодизелът, при който проблемите са предимно през зимния период. Биоетанолът, както казаха и колегите от Shell, има корозивен ефект върху двигателите и за по-старите коли автомобилните производители препоръчват да не се карат с по-високо съдържание на биокомпоненети и специално биоетанол, тъй като просто двигателите не са пригодени за такава употреба. Тези коли са създадени още преди биогоривата да бъдат част от политиката на ЕС.
Как се контролира съдържанието биодобавки в горивата?
Контролът се извършва от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Когато се взимат проби за качеството на горивата, се следи и показателят наличие на биогорива. Санкциите за неналичие са по-високи, отколкото тези при параметрите за качеството на горивата. При несъответствие в процента биокомпонент глобата е 50 хил. лв., тоест петкратно по-висока, отколкото тази за един компонент, който наистина е съществен за качеството на горивото.
Тези по-високи изисквания за биодобавки помагат ли за поддържането на чистотата на въздуха?
Това не подпомага политиката за по-чист въздух в големите градове, защото биогоривото е с по-ниска калоричност, то те кара да зареждаш повече гориво. Това, заради което се слага всъщност, е, за да се намалят емисиите парникови газове, защото новите директиви за производство на биогорива в ЕС изрично казват, че производството им трябва да намалява емисиите парникови газове и имат важна роля в политиката за борба с промените на климата, но по никакъв начин няма да помогне в борбата с високите нива на фини прахови частици.