Ваучерите за храна вече са само електронни
Foodcard.bg в синергия с Benzin.bg осигурява достъп до широка търговска мрежа с национално покритие, уверява Благовест Михайлов
Благовест Михайлов, директор на оператора на ваучери за храна Foodcard.bg:

© ECONOMIC.BG / Foodcard.bg
Г-н Михайлов, каква социална придобивка са ваучерите за храна?
Ваучерите за храна са търсена придобивка и са предпочитан инструмент за мотивация чрез увеличаване на покупателната способност на служителите. До 200 лева на човек на месец във вид на ваучери за храна са напълно освободени от данъци и осигуровки.
Какво проникване имат те в България на този етап?
Степента на проникване у нас до голяма степен зависи от общата годишна квота, която се отпуска от Министерство на финансите. За тази година са гласувани 1.6 млрд. лв., което, ако приемем условно, че средно на служител на месец се предоставят по 150 лв., то услугата би била достъпна до близо 900 000 ползватели. Броят на заетите лица у нас с право да получават ваучери е значително по-голям, следователно степента на покритие на този тип социална придобивка е далеч от точката на насищане.
От 1 юли парите за храна се зареждат по карта, спира издаването на хартиените ваучери. Каква стъпка е това?
Преминаването към електронни ваучери е преломен момент за ваучерната индустрия у нас. За последните 20 г. ваучерите за храна можеха да се раздават само и единствено на хартиен носител и добрата новина е, че с амбициозното на 100% мигриране към електронни ваучери правим огромен скок.
Какви са предимствата на електронните ваучери?
Въвеждането на ваучери на електронен носител оказва благоприятен ефект за всички участници в тази индустрия. За работодателите това е спестено време за администрация. Ежемесечното персонално раздаване на хартиени ваучери срещу подпис се замества с няколко клика за зареждане на картите. Ползвателите ще плащат покупките си с точност до стотинка, без да се губят суми в следствие на закръгляния съгласно правилата за ползване на хартиените ваучери. Не се губят и сумите при изгубена карта – тя се преиздава. Самото плащане на POS терминал е много по-бързо и удобно. Нашите ползватели имат достъп до справки, свързани с ваучерите през интернет, кол център и банкомат. Магазините от партньорската мрежа пестят ресурс в описване, сортиране, осребряване, получават платените суми с електронни ваучери по-бързо и са по-ефективни в обслужването на каса.
Защо чак сега се пристъпи към това решение?
Това е дългоочаквана стъпка за модернизирането на индустрията. Дигитализацията е резултат от усилията на последното редовно правителство, което в тази промяна видя възможност за изсветляване на бизнеса и средство за борба с инфлацията като основен критерий за въвеждане на еврото. За последните 20 г. ваучерите за храна бяха само и единствено на хартиен носител. Добрата новина е, че с амбициозното на 100% мигриране към електронни ваучери правим огромен скок, който ще ни нареди сред водещите европейски държави.
Какви разходи се спестяват, като се замени хартиеният ваучер с електронен? Правени ли са изчисления?
За разлика от хартиения носител, който трябва да се печата всеки месец, картата е средство за многократна употреба. Това води до намаляване на оперативните разходи за отпечатване. Тонове хартия за ваучери ще бъдат спестени. Ефектът върху въглеродния отпечатък във връзка с тяхното производство, доставка и връщането им обратно за осребряване ще е осезаем. Времето за плащане на каса в магазин също намалява, а процесът на осребряване на хартиени носители практически отпада.
Ваучерите се приемат само в обекти на доставчици, които са сключили договор за обслужване с оператор. Как разширявате този кръг?
Електронните ваучери за храна работят на принципа на затворена картова мрежа, за изграждането на която се свързваме и договаряме с всеки търговски партньор – от най-големите хранителни вериги до малки квартални магазини. Ресторанти, пицарии, кафенета и сладкарници също са обект на партньорски договори. В кратки срокове успяхме да положим основите и вече надграждаме една много добра търговска мрежа с национално покритие.
Ваучерите за храна – хартиени или електронни, също са поле за бизнес. Какъв бизнес е това?
Операторите на ваучери генерират приход основно по две направления. Първото са фирмите работодатели, които предоставят ваучери на своите служители във връзка с изработка, зареждане и доставка на електронни ваучери. Второто направление на приход е от партньорската магазинна мрежа, където ваучерите може да бъдат използвани, тъй като операторите спомагат за увеличаване на клиентския поток на своите партньори.
Колко към момента са операторите, които осъществяват тази дейност? В какво е конкуренцията между отделните оператори?
По данни на Министерството на финансите към момента 11 са получили лиценз за осъществяване на дейност като оператор на ваучери за храна на електронен носител. Конкуренцията помежду им се изразява във всеобхватността на картовата услуга, която предлага даден оператор в комбинация с големината на партньорската мрежа от търговски обекти, но и в ценовите параметри.
Защо работодателите да изберат електронни ваучери от Foodcard.bg?
Foodcard.bg е част от групата на „Мотобул” ЕАД. Нашето дружество може да се нарече доайен в картовите разплащания с Bcard и ограничена мрежа в България. Benzin.bg работи вече близо 10 г. и е най-големият български горивен картов оператор с повече от 70 млн. лв. годишен оборот и хиляди ползватели. С тази си дейност сме се утвърдили като надежден партньор на бизнеса в България и сме доказали, че у нас има място за иновативни бизнес модели, които трансформират традиционната търговска логика в социална придобивка и позитиви за потребителите. Ние сме гъвкави в подхода към клиентите и можем да отговорим максимално на техните очаквания ценово, като картова услуга и като покритие от магазини, където да се използват нашите ваучери. Акцентираме на качеството на обслужването, което играе важна роля в силно конкурентната среда с 11 лицензирани оператора. Екипът ни се състои от професионалисти с огромен опит в корпоративните продажби, в сферата на социалните придобивки, но и в картовия бизнес, което е важна предпоставка за постигане на добро ниво на удовлетвореност на нашите клиенти. Синергията между foodcard.bg и benzin.bg е не просто наше конкурентно предимство, но и отлично решение за управление и икономия в основни разходни пера на фирмите.
Foodcard е лицензиран оператор на електронни ваучери за храна. Служителите на компанията ползват ли се от придобивката ваучери за храна?
Разбира се, с колегите в нашата компания сме първите потребители на електронните ваучери Foodcard и това са първите такива трансакции в партньорската ни мрежа.