Все повече българи теглят кредит онлайн

Най-висока е кредитната активност в София и Пловдив

Все повече българи теглят кредит онлайн

Снимка: Economic.bg

3887 ~ 4 мин. четене
Автор: Божидара Иванова

Бруно Льору е изпълнителен директор на подразделенията на БНП Париба Лични Финанси в България и Румъния. Той има дългогодишен опит в потребителското кредитиране. Economic.bg разговаря с него за пазара на кредити в България, новите услуги на компанията и нагласите на българския потребител.


Г-н Льору, как се променя потребителското кредитиране в България?

Установяваме, че в наши дни се забелязва нов апетит от гледна точка на клиентите. Има много ясни, прозрачни и удобни за използване продукти. Разбира се, много конкурентни от гледна точка на кредитния процент, на ставката, която се предлага. Пазарът е много позитивен по отношение на необходимото кредитиране за ремонт на дома, покупка на автомобил и за всички други възможни услуги, от които българите имат нужда.

За какво най-често теглят кредит българите?

За БНП Париба Лична Финанси основната причина са ремонти на дома. На второ място се нарежда консолидиране на задълженията и на трето място леки автомобили. Това са основните проекти, които българинът финансира с потребителски кредит.  При покупките на изплащане, най-много заявки има за смартфони и телевизори.

Какъв е профилът на българския потребител?

Разпределението между мъжете и жените е 50/50, те са с равно участие. Средният потребител живее в големите градове и е във възрастовата група 30-39 години. В нашата посока на развитие към онлайн кредитиране възрастовата група се променя и най-сериозно представена е тази от 20 до 29 години.

Каква е средната сума, която взимат българите и за какъв период? Как се изменят средните суми в сравнение с миналата година?

Това, което наблюдаваме през последната година е, че средният размер на топ 3 от проектите, за които хората кандидатстват за финансиране, се е увеличил сериозно  – със 17% ръст. Средният размер на потребителско кредитиране за ремонт на дома е 4800 лв., а за консолидиране на задължения средният размер е около 6700 лв., за употребявани автомобили е около 6 хил. лв. Спрямо миналата година, както казах, средното увеличение е 17%. Тази цифра е повишена най-вече при консолидирането на задължения, където ръстът е 25%.

Кои са регионите, в които най-често се теглят кредити в България?

Двата големи града са София и Пловдив. Те заедно представляват 30% от българския пазар за молби за кредити.

Каква част от кредитите са заявени през интернет и за какви продукти?

По отношение на онлайн кредитите, около 30% от потребителите кандидатстват онлайн, 70% по традиционните канали, чрез клоновата мрежа. Разпределението между кандидатстващите онлайн и по традиционен начин е почти същото, т.е. те кандидатстват за едно и също нещо. Разликата е в профила на самия клиент. Хората, които кандидатстват онлайн са доста по-млади.

Наблюдаваме спад по отношение на потребителските стоки – печки, хладилници, бяла и черна техника. За сметка на това огромен ръст бележи пазарът на смартфони.

Кой е основният критерий на българина при избор на финансова компания?

Смятам, че съществуват три елемента. На първо място е стойността и лихвения процент. След това се нарежда сигурността. Потребителите искат да бъдат сигурни, че няма скрита лихва и няма скрити такси. Те искат адекватна комуникация в това отношение. Последният фактор е, че процесът на кредитиране трябва да бъде много лесен, удобен и бърз.

Има ли просрочия при обслужване на кредитите и за какъв период?

По настоящем сме с най-високи резултати по отношение стойността на риска и разходите, свързани с риска. Това са най-високите резултати, които сме имали, откакто сме започнали своята дейност. Те се дължат на факта, че в момента в България има относително ниска безработица. По отношение на клиентите ни, от 100 души, взели стока на изплащане, 97% без проблем обслужват своите задължения.

Каква е разликата между пазара на кредитиране в България и този в Румъния? Кой се развива по-бързо?

Румънският пазар е малко по-напреднал, но това не е със съществен процент. Между пазарите на двете страни съществуват много общи неща, въпреки че в културно отношение двете държави са доста различни. Това, което казах за традиционните и онлайн средства за предоставяне на потребителско кредитиране в България, се отнасят и за румънския пазар.

Планирате ли нови услуги във вашето портфолио?

Нашият продукт, който съвсем наскоро бе пуснат на пазара, е нашата кредитна карта. Искаме да дадем възможност на нашите клиенти да имат удобство във своето ежедневие, използвайки нашите продукти. В бъдеще планът ни е да работим много сериозно върху клиентското изживяване онлайн. Ще акцентираме върху това още в началото на следващата година.

Какви са бъдещите планове за развитие на "БНП Париба Лични Финанси"?

Нашата първа цел е да останем в България за много дълъг период от време. Искаме да предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване на всички клиенти, както на тези, които използват традиционното кандидатстване за кредит, така и на онлайн потребителите.

Подкрепи Economic.bg